Artros+cancer

Glimfeather

Trådstartare
Detta är svårt ... Det blir långt och rörigt!

Jag har en 8,5-årig bearded colliehane som fått artros efter en borreliainfektion. Borrelian upptäcktes förra året, men pga diffusa symptom så har han antagligen gått med den länge!

Han blev behandlad med antibiotika och kortison. Han gick på kortison i flera månader och sedan utan smärtstillande i ett par månader tills han började halta lite lätt igen. Då sattes Rimadyl in och han var oftast ohalt. Sedan krachade magen och han blev inlagd två dygn på blå stjärnan. Det var inte konstaterat att det var pga Rimadylen, men magen skulle vila från medicinen i 4 veckor. Han var väldigt smärtpåverkad, speciellt efter promenader.

Efter 4 veckor var vi iväg och plockade ut tre tänder och en tumör ur munnen på honom. Efter den operationen skulle han äta två Rimadyl om dagen i några dagar och sedan fortsätta med en tablett dagligen som vanligt. Han var ohalt igen, men efter någon vecka så blev han dålig i magen igen och medicinen sattes ut. Vi fick prova Previcox istället. Men efter ca 1,5 veckor så blev avföringen blodig och medicinen sattes ut. Detta var i fredags.

Samma dag vi satte in Previcox fick jag svar på att knölen var elakartad. Och veckan efter beställdes tid för operation. Operationen skulle vara nu på fredag. Tumören har börjar växa ut igen och den ska plockas ut med marginaler. Och så ska kanterna analyseras för att se om där finns cancerceller eller om vi fått bort hela.

Men jag vill såklart veta att han kan vara smärtfri innan jag börjar rota med operationer. För det är ju helt meningslöst att operera för cancern utan att veta om han kan bli smärtfri. Alltså avbokades operation och kortison har satts in idag. Fler NSAID-preparat vill jag inte prova.

Funkar det med kortison så ska vi undersöka om cancern spridit sig. Har den inte det så ger jag operation en chans. Har den spridit sig så gör jag inget åt det, utan han får leva och må bra så länge han är smärtfri. Blir det operation så trappar vi ner på kortisonet i samband med den och han får morfinpreparat efter operationen. Sedan trappar jag upp kortison igen.

Resonerar jag helt galet? Hur hade ni gjort? Hur länge kan han vara smärtfri på kortison tro? Är det ens lönt att kämpa med cancern när han har såpass ont av artrosen? Ska jag köra på och smärtlindra så länge som det går och sedan låta honom somna in utan att försöka få bort cancern?

Nu är han pigg och glad som vanligt, men såklart har han ont om han inte får smärtstillande, och då kan han bli trött och lite tjurig ibland.

Jag vill ge min hund ett värdigt liv och ett värdigt slut, han är min bäste vän.
 
Sv: Artros+cancer

Det är ju ett väldigt jobbigt läge, men jag törs inte svara på om han kan blir smärtfri eller inte, det måste du prata med vetrinären om.

Jag stod i ett liknande läge med våran gamla hund, men där var inte cancern möjlig att operera, men vetrinären som undersökte tyckte att jag kunde ju vänta med att avliva tills han blev dålig, och det var inget jag tänkte gå med på när det handlade om ett par veckor. Så vi bestämde oss dagen efter att avliva honom medans han var pigg och glad.

Så prata med vetrinären, fråga vilka alternativ som finns och vad denne tror och vet.
 
Sv: Artros+cancer

Vilken svår situation. Jag skulle dock börja i canceränden för att hitta en fungerande rehabilitering av artros kan ta tid.

Men veterinären kan förstås ge det bästa svaret. Gissningsvis är det olika veterinärer som behandlar hans olika tillstånd, men försök att få dem att kommunicera för att göra det som är bäst för hunden både på lång och kort sikt.

Fråga om hyaluronsyra (tuppkam) kan vara alternativ för din hund.
 
Sv: Artros+cancer

Fy så dumt livet kan vara ibland...
Det må låta hårt, men hade det varit min hund hade jag förhoppningsvis låtit den somna in i alla fall... Om han har väldigt ont och magen rasar av smärtstillande och han dessutom har elakartad cancer. Visst, man kan operera bort cancern och kolla efter andra sätt att hålla artrosen hyfsad, men för vems skull? Är det för hans skull, egentligen? Försök peta undan dig själv i det här läget. Vad tror du att ger din hund värdigast slut?
 
Sv: Artros+cancer

Vad känner du själv? Att hunden är pigg och glad är ju tyvärr inget direkt man kan gå på. :(
 
Sv: Artros+cancer

Det är alltid enklare att svara för hur man själv resonerar kring att ta bort sin hund när man har en frisk hund. Det är desto svårare när man befinner sig i din situation :(

Men för att återgå till din fråga. Jag hoppas att jag den dag det behövs kan vara så stark att jag låter min hund somna in vid den åldern som Sirius är nu och med hans problem. Jag hoppas att jag kan vara så stark att jag när den dagen kommer ger min hund en sista tid med mycket smärtstillande och ett värdigt och fint avslut.

Men jag förstår hur hårt det måste låta. Jag beklagar verkligen :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Grazing
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 302
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
669
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp