Just nu är Snorri den enda av mina islandshästar som är igång.
Senaste två veckorna har det blivit väldigt lite ridning pga kyla, men annars har han under vintern jobbat 3-4 gånger per vecka. Enbart uteritter under vintern, eftersom paddocken är nedfryst.
Jag har något slags mental bild om vad som ska jobbas och fokuseras på, men ibland måste jag ändra ganska kraftigt.
Exempelvis tränade jag galoppfattningar, med klar förbättring av galoppen som resultat. Men han lärde sig att vänta sig galopp och jag fick därför lite trassel när jag skulle göra övergång från skritt till något annat än galopp, så då avstod jag från galopp i någon vecka för att han inte skulle förekomma mig.
Han är just nu i läget att vi tränar traven med stadig form, väldigt försiktiga tempoväxlingar samt jobbar med öppna och skänkelvikning i trav.
Galopperna: jobba så att fattningarna blir samlade, och så behålla honom rund och få eftergift i nacken men undvika remontform.
Tölten: övergångar mellan skritt och tölt, och så en del tempoväxlingar. Träna på skänkelvikning, öppna och sluta i den långsamma tölten. Jobba för att få upp samlingsgraden i tölt, utnyttjar då övergångar från skritt, och skolorna.
Målsättningen är (odefinierad i tid) att förbättra bärigheten i alla gångarter, förbättra stegkvaliteten i alla gångarter, förbättra tempospannet i alla gångarterna. I tölten vill jag få tempoväxlingarna tydligare, i bättre takt (blir en del taktmissar när vi ökar) och bättre bärighet.