Arg när man går?

Yrja

Trådstartare
Nu har min häst satt mig i funderingar igen. Det har iof hållt på ett tag.
Jag märkte i vintras (-04) att min häst plötsligt la bak öronen när jag lämnade hans box för att gå. Hans box är den sista på "längan" och vid hans boxdörr är det ett hörn som man försvinner förbi när man går. Jag blev iaf ganska fundersam när jag såg hans reaktion och gick tillbaka till honom. Sedan gick jag igen - samma sak. Han lade öronen tätt bakåt.

Efter det har det inte slutat. Jag har provat det mesta. Gå långt ifrån hörnet, gå nära hörnet, gå fort, gå sakta, klappa honom medan jag förvinner, bjuda på godis samtidigt mm.. Men ändå lägger han bak öronen precis innan jag försvinner utom synhåll.

Dock gör det inget om man plötsligt "dyker upp" runt hörnet. Då står han full av förväntan med spetsade öron, varesej jag hoppar fram eller kommer smygande - ja, jag har testat. :angel:

Vad kan det bero på? Han är aldrig annars tjurig och jag kan inte minnas att han direkt lagt öronen bakåt åt något tidigare. Det är så tråkigt när det sista man ser av sin häst när man går är bakåtstrukna öron.

Sv: Arg när man går?

Kanske är sur för att du går ifrån honom då? Om jag förstått det rätt så går du mot de andra boxarna? Han kanske vill markera att du tillhör honom och inte vill att du ska gå till de andra?

Min äldsta har dessa "ägande" rätts tendenser väldigt kraftigt.

Nej jag går int mot de andra boxarna utan mot utgången. Han har dock inget emot att jag går och hästar på de andra hästarna - han har bla en på andra sidan. Dessutom kan jag pyssla med andra hästar hur jag vill, både i hagen och i stallet, utan att han visar något tecken på avundsjuka.. bra tankr dock, hade inte funderat så mycket i dom banorna innan

Har du maten åt det hållet?

En av hästarna i mitt stallt gör så när jag går ut i foderkammaren.
Han signalerar antagligen till de andra hästarna att min mat ger du fasen i :D när man kommer tillbaka så står han där förväntansfull med öronen rakt upp och tror att maten kommer :d

Maten finns iof i den delen av stallet, men det är inget som min häst känner till egentligen. Han står dessutom intill foderspiltan när jag har honom i gången och går jag in där blir han snarare glad. Han är mycket uppfostrad, bryr sig int mycket om mat och accepterar att jag är hans ledare. Han tar heller inte mat i hinkar som står framför nosen på honom förrän jag givit honom tillstånd och jag kan utan fysisk kontakt be honom att sluta äta - och han visar aldrig irritation till detta. Han vaktar varken mat eller revir utan brukar snarare lämna maten etc. om jag kommer - för att hälsa - och låter mig utan problem pyssla med mat hur som helst, vart som helst. Han accepterar som sagt mig som ledare i de flesta fall och trottsar mig aldrig i sådana fall.

Han är dessutom väldigt neutral i relationerna till andra hästar. Han är ranglåg i det faktum att han ger sig om någon ber om att få hans mat - går undan utan bråk. Han tar heller inte andras mat men smakar ibland på bästa kompisens då de kan äta tillsammans. Han äter gärna ur samma hög som en annan häst och han slåss aldrig. Har som sagt sällan sätt honom lägga öronen bakåt och det gäller även i hagen. Han går hellre undan då han vet att han alltid får det han behöver. Han är dessutom självständig, inte så beroende av flocken och det brukar innebära att det är han som bestämmer vart i hagen de ska beta och när flocken ska dricka etc.

Jag uppfattar hans beteende mer som att han känner någon typ av obehag. Kanske för att han har tråkigt när han står i boxen, eller att någon brukar/har gjort något som han förknippar försvinnandet med -tex. att någon slagit i väggen precis efter att de passerat hörnet, för att tysta en tiggande häst eller liknande.

Senast ändrad:

En häst vet var maten finns det kan jag lova dig.
At den inte relaterar till mat när den är uppbunden/lös i gången är för att den vet att då är det inte matdax det är annat när den står i boxen.

Men det kan vara olika, skrev bara en tes om vad det skulle kunna vara.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern