Ärftlighet på överbett

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 570

Görel

Trådstartare
Moderator
Är det någon som har koll på hur stor ärftligheten är på överbett?

Syns det på avelsdjuren eller kan det ligga latent?

Sv: Ärftlighet på överbett

Vet inte om jag är helt ute och turnerar, men överbett är väl diskvalificerande för avel?
Så då borde det dels vara ärftligt och dels inte synas på avelsdjuren efter som det inte får finnas där. Det innebär ju att om det dyker upp så är det antingen ett latent anlag eller en "mutation".

Jag har inte hört att det skulle vara diskvalificerande.

Sen finns det ju skalor, jag tänker mer på lite skevhet, inte där det är så grovt att det är till men för hästen.

Kollade upp det och över- underbett är som det står i defektlistan "kass för avel. Dock accepteras mindre över- underbett, dvs där framtändernas tuggytor möts till en del. Flera undersökningstillfällrn erfodras vid gränsfall."

Tack!:)

Hästen jag tänker på har ett mycket lindrigt överbett, det är mindre än 25% av tuggytorna som inte möts. Men mamman har ett perfekt bett och därför har jag funderat kring om avkomman fått det från pappan eller om det kan ligga latent hos mamman.

MInns du de 2 svarta avkommorna jag hade för något år sedan? De hade bägge ett rejält underbett där tänderna inte mötte varandra. Ingen av stona hade tandfel och inte heller hingsten.

Kan nog stämma att det kan hoppa över nån generation eller så.Har själv träffat en unghäst som var så skev i munnen att den hade svårt att föda sej.Föräldrarna hade inga sådana problem.Tänder och bett är säkerligen ärftligt som så mkt annat.

Min systers häst har överbett, han är efter Briar-Anart-Lansiär-Slabang om det kan hjälpa till nåt.

Apropå överbett och underbett: Det är inte alls säkert att bettet i framtänderna korrelerar med bettet i kindtänderna. En häst kan ha underbett i framtänderna, samtidigt som den har överbett i kindtänderna. Eller tvärtom.
När det gäller framtänderna ger ju sällan lindriga bettfel några som helst problem. Alltså, så länge tandraderna möts kan hästen beta. Eftersom bettet i kindtänderna kan se helt annorlunda ut, kan en häst med bettfel i framtänderna, vara perfekt i kindtänderna.
Små avvikelser i kindtänderna ställer till större problem, än små avvikelser i framtänderna.

Inte många gemensamma gener med hästen jag tänker på, förutom Utrillo;)

Jag förstår vad du menar. Hästen jag tänker på fick utlåtandet lindrigt överbett av veterinär. Det handlar enbart om framtänderna och inte de övriga.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke... 2
Svar
25
· Visningar
1 676
Senast: Nikan
·
Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Görel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka