Årets hösilageanalyser???

C

Corina

Tänkte bara kolla vad ni andra har fått för värden på ert hösilage i år?
Vi hade ett rätt mediokert hösilage förra året och blev rätt paffa idag när analysen över detta årets hösilage kom.
Torrsubstans: 60%
Smältbart protein, foder: 52 g/kg foder
Energi, foder: 6,6 MJ/kg foder
7,87 MJ/SMRP
 
Ah, tack för att du påminde mig, jag måste ringa min hösilageleverantör och höra om han analyserat än. (Svårt för mig att göra innan jag fått hem det liksom, men han tar från fält och analyserar, strax innan de plastar).

Jag är dock inte spec orolig med tanke på vad han fick in förra året, och här gick hela höskörden åt helvete så det är bara se glad ut och ta vad man får, det är garanterat bättre värden på hösilaget än på höet här iaf.

Jag vet dock inte vad jag hoppas på, jag har lite för olika behov på hästarna iom att valacken blev T-märkt förtidspensionär, så jag hoppas nog på ungefär samma som förra året, en gyllene kompromiss (dvs kring 40 gr SRP/kg foder, srp/MJ-kvot på 6. Har en TS-halt på 65%). Då är det inte ogärligt att fixa åringens (svåååårfödd) foderstat medan pensionärherren kan äta fri tillgång iaf.
 
ts 67 %
50gSRP/kg foder
7 MJ/kg foder

Dock tycker både stallägaren och vi inackorderingar att hösilaget känns torrare....
Eftersom hösilaget togs innan midsommar är det ett ganska fint hösilage (i strukturen alltså :D )

//Alice
 
Vi har köpt ett hösilage som innehåller:
Tshalt 59 %
smältbart råprotein 33
Mj 6,1

Jag är nöjd med det. Med tanke på hur denna sommar har varit.
Priset är helt ok också. 1 kr/kg. :D
 
Usla! 48,2 % TS. Smältbart råprotein 23g/kg foder. 3,8 MJ/kg foder
 
TS = 62%
SmbRp/kg foder = 62
Mj/kg foder = 7,0

Är jättenöjd med detta, pållarna kommer att ha fri tillgång som alltid.
 
Har inte fått vårat än men vad man läser här på buke verkar årets hö ha allmänt låga värden.

Hoppas vi får bra värden på vårt silage, annars blir det en dyr vinter för mig :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
550
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
Svar
13
· Visningar
754
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp