Sv: Årets föl 2012
Lew, på de bilder jag har sett på henne efter fölningen (borträknat den precis efter fölningen där hon drar upp magen) så ser hon bra ut för sin ålder!
En sänkt rygg på en gammal avelsmärr ser alltid trist ut men är inte mycket att göra något åt men hullet är ju bra (bättre än jag förväntade mig) på dom bilder jag har sett! Har sett mycket värre nyfölade ston som tappat allt (oftast pga att folk inte kan fodra sina avelsston ordentligt i god tid
)
Jag är så glad att hon fick denna fölunge, avelsmässigt behöver vi verkligen (!) spara på dessa gamla linjer som är på väg att försvinna och som behövs i dagens paintavel där allt gått överstyr i mångt och mycket.
Jag hade varit ännu gladare om det hade blivit ett sto men framtiden får ju utvisa hur Tore utvecklas och jag håller tummarna för honom!
Jag måste ha ett dåligt hästöga för jag kan inte se några misskötta hovar eller häst. Långa hovar ja, men inte längre än att det lätt växer iväg så mycket på slutet om man inte kan verka vid vanlig intervall av någon anledning. Särskilt en som behöver verkas så ofta som din.
Och varför skulle du inte ha henne barfota? Särskilt när du behöver verka henne ofta och inte ens med långa fötter har dom ju gått sönder, och hon rör sig utan ömhet. Finns ingen anledning att sko ett sådant avelssto!
Jag stod själv med ett sto som hade en jobbig sista tid rent fysiskt och som gick över tiden. Det var helt enkelt i hennes bästa intresse att vänta med att verka henne tills fölet var ute, trots att hovis var ute till dom andra. Fötterna blev långa den perioden, alldeles för långa för att det skulle kännas bekvämt för mig att se, men det är verkligen ingen fara eller upphov till lidande om det handlar om en gång fötterna blir för långa och det är i stoets bästa intresse.
Det var min hovslagares bestämda uppfattning och hans åsikt var att man ställer sig inte och verkar/skor ett högdräktigt sto som ska föla vilken dag som helst även om hon gått över en månad om hon inte har problem att stå på sina fötter utan åtgärd (men då har det ju brustit i hovvården långt innan!).
Jag har dessutom väldigt osmickrande bilder på mina ston när dom precis har klämt ut ett föl som jag inte lägger ut.
Jag vet att du sköter denna märr minutiöst, annars hade jag inte skickat upp MIN älskade gammelmärr till dig.
Dom kräver extra av allt, inklusive omtanke, och inte alla vill eller kan erbjuda det. Om det är något jag är så är det petig med mina märrar och dom åker ingenstans om jag inte är 100 på att det blir bra. Jag är så glad att du kan ge Sessan ett livslångt hem med sin livskamrat, även den dagen hon inte blir dräktig eller är i skick att bära fram ett föl längre.
Du vet ju det men jag kände att du kanske behövde höra det igen.