Ardenner, superhäst till de mesta

girly

Trådstartare
Är det bara jag som verkligen avgudar ardennrar??

Tänkt att om det finns ngn som vill berätta ngt om esina erfarenheter om ardennrar så gör gärna det. Jag tänkte att jag börjar.

Jag brukar vara ute och hjälpa en jag känner som har två ardennrar. En på tio år och en på fem.
Den på tio (Vinston) är den gamla trygga arbetsvännen som älskar att vara ute i skogen och dra tungt. Drar man smått blir han sur och förstår inte varför han ska göra ngt så löjligt. Han gillar även att dra en sexhjulsvagn som vi tar hem allt med också.
Den som är fem år (Julius) har bara varit inkörd i ett halvår nu. Han brukar vi ta med på kurser för han förlåter nästan allt. Om inte så har han glömt det om fem minuter ändå och är lika glad iaf.

Vi brukar även köra dem i en rockard i mellanåt. Ibland rider vi åt och galopperar ganska mkt och konditionstränar dem. Det är ngt av det roligaste! De orkar så otroligt mkt!

Vad har ni för erfarenheter utav ardennrar?

Sv: Ardenner, superhäst till de mesta

min mammas väninna hade en supersnäll ardenner dam som jag fick rida på innan jag fick börja på ridskola :love:

hon var jätte stor minns jag och hade ingen sadel men jag älskade att lulla runt på henne, brukade sitta och sjunga barnvisor och jag tror faktiskt hon uppskattade det :crazy: men som liten 7 åring på en stor, lite rund ardenner så fick jag dock rätt ont i ljumskarna, men det var det värt minns jag :P

det var på den hästen som jag lärde mig starta, stanna, svänga osv. det var också hon som gjorde att jag blev hästfrälst :D gillar ardennerhästar väldigt mkt ännu.

nu e hon tyvärr såld så jag kan inte träffa henne, men hon blev såld till en man som avgudar henne och skämmer bort henne så hon har det nog bra. han fotograferar henne och har på etiketterna till sina hästprodukter (liniment o liknande) tror även produkten e döpt efter henne :love: Underbar häst!!!

Senast ändrad:

Åh, jag vill också ha en ardenner!!!!
Ska köpa en den dagen jag har råd att ha två hästar!
Min fjording kommer jag aldrig klara av att sälja!
Så det måste bli två :-)

Undrar hur mycket hö en ardenner äter på vintern? *ler*
Jämnfört med min "billiga i drift" fjording!

Jag tycker att "åkes" (här på buke) ardenner är helt underbar. Jag gillar även "Muls" ardenner. Den fuxiga. Men det är väl för att jagg är svag för dom kanske.Hade jag bara haft mer tid så hade jag skaffat en ardenner tror jag.

Jag är just på G att leta efter en ardenner, omjag får sålt mina två som är till salu.Tänkte använda den till att köra bla lite skogsarbete.Skulle helst vilja ha en fux har sett ett par urcharmiga.Vet inte om jag skall köpa en åring eller en äldre ännu.

jag hade en foderhäst i 2 år o han var underbar..
krut var det i honom o egen vilja men även så kunde man få honom jättefin när man red dressyr o lika så kunde han försöka bocka o då fick man hålla i sig....
dock behövde man aldrig vara rädd på/inärheten av honom alla kunde rida på han
körningen älskade han då lyste han verkligen upp o det skulle vara full fart framåt=)
dock fick vi ta bort han här i januari pga pålagringar i benen saknra honom o skall i framtiden ha en till ardenner när jag har egen gård=)
bilder:
http://www.pixbox.se/alb_show_id8245_page0.html
http://www.pixbox.se/alb_show_id13835_page0.html

vad en ardenner äter är olika men jag vet att "min" åt ca 2 bal på vintern

Senast ändrad:

Jadu, de äter ganska så mkt. De ardennrar jag känner väger ju upp mot 1ton. så de äter ju mellen 15-20kilo hö. De får även havre de gånger de kommit ut och arbetat.

Hej! Jag och min sambo har en helt underbar ardenner som även han heter Julius(Julle). Han är världens snällaste alla våra bekanta som är nybörjare slänger vi upp på denna väldigt stora häst, för att vara ardenner:smirk:
Vi har inte haft honom så länge(slutet på förra sommaren) så målet nu är att köra in honom så han får jobba iskogen..vilket jag tror han skulle gilla!:smirk: Han är inte inkörd helt , utan dragit däck och mycket tömkörd, och det är inga problem..Däremot är han mycket riden och är himla lätt och smidig i förhållande till sin storlek.. han är inriden och arbetad enligt den akademiska principen och kan både öppnor och slutor, om nu ryttaren är dukitg:angel: jag som är kanska liten har fått jobba endel för att hitta "knapparna" men nu fungerar det bra o han är underbar.:love: Hans bästis är en shettiskorsning med namn Sigge, som vi helt oplanerat köpte med..hade inte hjärta att skilja dessa två själsfränder..dom som är ler och lång halm...Jag tycker ardennrar är himla trevliga hästar och är lungn, trygga och energiska även fast dom är grov och starka.. Julle är min sambos häst kan man säga.Han har inte ridit någonting innan, men vi rider ut tillsammans och har det mysigt med våra hästar. Jag har själv världens finaste kallblodstravare..och Julle anpassar sig väldigt brai olika situationer, aldrig något som är skrämmande eller läskit, går fram överallt, hittar sällan på bus, mer än om han får fara iväg i full gallopp. Då kan det komma ngt backutsprång i ren glädja:bow: . men aldrig om han har en nybörjare på ryggen då är han världens mest pålitliga gör aldrig "dumheter"..så länge vi haft honom iaf..men livslust har han det är det inget snack om..alltid positiv och glad till uppgifter och utmaningar..

MVh Tjalle Ardenner älskare..

Då kan jag berätta om en som hyrde in sin ardenner hos oss för något år sedan, hon tränade dressyr med henne , hon kunde galoppombyta, piaff, passage . ja, allt möjligt, första gången jag såg henne rida så tappa jag hakan,
den dagen hon flytta till oss så kom hon körande i en JÄTTEstor vagn & hästen tyckte de va bra! en häst man kunde göra allt med .:D

Det är många som rider sina ardennrar så. Jag har börjat med lide skänkelvikningar på den ena. Fram och bakdelsvändning kan han från skogskörningen, men inte till 100% perfekt ännu.

Min mamma har ardenner (fast jag sköter om henne mest). Hon är 7 år och heter Bessy, efter Krabat.

Hon är 163 cm hög ungefär, snäll i stallet o e väldigt personlig. Men hon är väldigt lynnig, nervös och orolig av sig. Vi har bara tömkört henne och jag har suttit på henne ett tiotal gånger.

Jag tycker ardennrar är vackra och har sin charm, men efter att ha mött Bessy har min syn på dem förändrats. Hon är tvärt emot vad en ardenner brukar vara, hon e inte alls lugn, säker eller trygg. Jag kommer aldrig skaffa en egen ardenner, eller större kallblod överhuvudtaget faktiskt. Men nog med mitt icke positiva snack, här kommer lite bilder:

4810722.jpg

4810723.jpg

5112041.jpg

Jag har väl ingen direkt erfarenhet av ardennerhästar, bortsett från att vi var på väg att köpa en till min morfar. Men den dagen då jag skaffar mig en gård ska jag ha en ardenner, Jag verkligen älskar dem!

Jag hade mitt första kallblod under somrarna när jag var 14 och 15 år. En stor maffig nordsvensk hingst. Min bästa kompis hade sin häst hos honom på sommarbete och jag fick låna hingsten så mycket jag ville, dvs varje dag:D Efter det har det bara varit kallblod för mig. Innan hade jag en stor kallblodstravare och nu rider jag en frieser/ardenner korsning! Alla säger åt mig att skaffa en "riktig" häst :devil: men om man tänker efter, mer "riktig" häst en ett kallblod finns inte i mina ögon!:love: :love: :love:

Walther frieser/ardenner en "riktig häst"

Jag har också en ardenner. Debend heter han men han kallas Julle, han också:)
E: Dacke
U: Debenda
Ngn som vet ngt om dom hästarna?

Julle är född 1998. Vi köpte honom från Lars-Åke Steinvall från Lycksele den 28/4-06, så nu har vi haft honom i ett år. Under det året har jag hunnit göra en massa olika grejjer med honom. Jag har te.x skaffat sadel, lärt några grunder i dressyr och lärt honom att bli longerad och mkt mkt mer... Han är en himla mysig häst som bara följer mej.. Med mina föräldrar busar han.:d Han äter 16 kg hö om dagen.. Det utdelat i 3 olika tider. En häst som nästan går att göra allt med och försöker så gott han kan. Man kan ju inte allt från början. Hoppa, det tycker han e roligt om det är över diken men ställer man upp ett hinder och fattar galopp före så att han ska få upp lite fart springer han ändå bara igenom;) Men jag skulle aldrig tänka tanken att sälja honom... Han är mitt allt...:love:

Den hästen, Julius, som jag hjälper till med är lite hoppig, kan bocka ibland när man rider. Han stack med mig en gång i en paddock. Men jag känner mig ganska trygg ändå faktiskt. Men inte barbacka. hu vad vinglig han är! Det hade jag aldrig trott!

Fy *** vad vacker! Älskar honom! Jag själv äger en Friese/Welsh cob. Men min drömhäst är din!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka