Ardenner som kryper ur hagen!!!!

A

Alma Braute

Att småhästar rymmer är väl det vanligaste :confused: men att våran stora kille skulle få detta ticks trodde jag inte....
Är det någon annan som har detta problem?? Strömmen ska dit men det verkar som han bara ska ut till varje pris! Sisst var vi i skogen i typ 45 min och skrammla med hink och ropa...ingen häst men när vi gav upp och gick hem stod han i stallet och åt upp kvällsmaten som stod i blöt :devil: sååå arg men ändå glad att han gick hem iaf....

Sv: Ardenner som kryper ur hagen!!!!

Min ardenner gick emellan trådarna (mellan det översta och den understa) :rofl:
Men slutade med det när vi satte på strömm.:angel:
Hon var väldigt lätt att fånga in sen, kom av sig själv utan att bli mutad med mat:D

Att småhästar rymmer är väl det vanligaste :confused: men att våran stora kille skulle få detta ticks trodde jag inte....
Är det någon annan som har detta problem?? Strömmen ska dit men det verkar som han bara ska ut till varje pris! Sisst var vi i skogen i typ 45 min och skrammla med hink och ropa...ingen häst men när vi gav upp och gick hem stod han i stallet och åt upp kvällsmaten som stod i blöt :devil: sååå arg men ändå glad att han gick hem iaf....
hästen har alltså tvångstankar och MÅSTE ut ur hagen? vad finns utanför hagen som inte finns inuti?

Ja kanske inte ett måste...men det verkar som om det är nåt han har fått för sig att det är ok att traska ut och ganska kul oxå :angel:

Har man inte ström på i trådarna så bör man inte bli förvånad om hästen rymmer.

Då min nordsvenska donna som jag haft i flera år, inte kliver över tråden ens om den ligger på marken...dom har ALLTID fri tillgång på mat och vatten, då finns det ju ingen anledning att gå ut...mer än att det är äventyret som lockar isf ??

Har man inte ström på i trådarna så bör man inte bli förvånad om hästen rymmer.

Exakt! Utan el ingen respekt. Ett "snöre" eller tre är inte så skrämmande sätt i elen så ska du se att hästen blir kvar i hagen!

Min ponny sänker huvudet, springer sedan fort under trånden som hamnar ovanpå täcket... Tråden på ca 70 cm, ponnyn 146 cm. Strömmen är på men vad hjälper det?
Så visst finns det rymmare! Trots mat och vatten!

Ja visst är dom kluriga :rofl: vi hade funderingar på att skaffa en liten ponny som sällskap till min donna, men har dåliga erfarenheter av småhästar som rymmer. Därför slog vi till på en STOR pålle...men som vi nu har lärt oss att storleken har ingen betydelse :angel: inte med våra fyrfota vänner iaf...

Rejält trästaket med fyra eltrådar :idea::rofl:

Han tycker väl det är tråkigt i hagen och rymmer för att få mattes uppmärksamhet kanske :crazy:

Har han rymt igen sen sist?

/M

Hade detta problemet med en åring (quarter) i ett stall jag var. Hon gick mellan trådarna. Klev fint över den nedersta och drog i mot med manen mot översta. Tror manen skyddade mot stötar, för ström var där. Ibland gick hon in till valakerna i hagen bredvid, eller ut på vägen/gången mellan hagarna. Stod hon på vägen när man kom ut ur stallet kröp hon in i närmaste hage så for hon såg en...

När jag var liten var det en som hade Ardennerston o föl ihop med kor. Där var taggtråd, men hästarna la halsen på tråden och åt av gräset utanför hagen. (Är fortfarande taggtråd där, men var många år sedan där gick hästar)

Japp....sprängde ena sidan båda hörnstolparna vek ihop sig :crazy:
han var som tur var bara på baksidan, är livrädd att han ska få för sig att gå till gnarp...dit var han på väg sisst efter lansvägen när nattpatrullen kom och ringde på :angel: men då var det sommar hage och inte det godaste gräset kvar...så då hade jag en viss förståelse. Om det var donnan som smet hade hon aldrig gått ifrån honom om han stod kvar i hagen, men en ardenner ska ju kunna stå kvar i skogen med ett vedlass när alla andra går utan att få panik. Dom har ju inte den där rädslan för att bli ensam kvar utan tar det med ro.

HEj
Min lilla ardenner hingst började rymma ur hagen. Men fick tipset om att sätta en tredje tråd bara ett par cm från undertråden och sedan koppla den till jordspettet. på så vis får hästen sig en mkt starkare stöt av elen. De blir väl jordade antar jag. Han slutade rymma efter en gång. *L* Nu har han andra hyss för sig istället *S*

jaha..hmm vär att prova :devil: ska lägga detta på minnet!
Tackar :bow:

jaha..hmm vär att prova :devil: ska lägga detta på minnet!
Tackar :bow:

Jag har ett stooort elaggregat i förhållande till längden på staketet. Många jordspett så håller dom sig inne. En av mina ardenner var duktig på att rymma ett tag med.. Men hon prövade staketet en gån och aldrig mera..

Då min nordsvenska donna som jag haft i flera år, inte kliver över tråden ens om den ligger på marken...dom har ALLTID fri tillgång på mat och vatten, då finns det ju ingen anledning att gå ut...mer än att det är äventyret som lockar isf ??

Om det inte är någon ström på staketet, så finns det väl snarare ingen anledning att stanna kvar? Varför ska en häst bry sig om några små snören? Anledningen till att elstängsel fungerar är psykologisk. Rent fysiskt är det naturligtvis inga som helst problem för en häst att ta sig ut genom ett elstängsel.
Om du var inspärrad innanför ett staket utan ström, som du lätt kunde forcera, skulle du stanna innanför hela tiden, även om du hade mat, vatten och toa innanför staketet?

Min häst kom hem från betet, in i en ny hage med nya vänner som givetvis inte gillade henne. Då tog hon saken i egna hovar! Klev vackert ur hagen.. där på vift ser hon grannens hästar som visar sig (tydligen) vara mycket trevligare så hon klev in i den hagen i stället. Inga trådar förstörda någon stans och grannen hästar gillade min häst skarpt. När grannen kom ut stod där helt plötsligt 3 hästar i stället för två och dom gick där som om dom kände varandra! (aldrig sett varandra) Så visst är dom märkliga.. f:rofl:

*kl*
Alla ni som säger att man MÅSTE ha ström. Varför, egentligen? Varför ska hästen inte kunna stanna kvar innanför trådarna ändå? I mitt tycke så har det en viss del med uppfostran att göra, de hästar som gått genom staket har också gått över människor.

TS - Jag skulle också sätta en till, låg tråd. Min gamla skötponny rullade alltid ut ur hagen och fick då minimalt med stötar. Det var ändå en maxad D-ponny med mycket mage ;)

För att det är det som principen med elstaket bygger på - mentala barriärer.

Varför ska en häst kunna gå kvar i en hage vars staket består av snören? Och det är väl ändå en jäkla skillnad på nylåntrådar och människor!?

Hör du inte själv hur orimligt ditt resonemang är?

Just i detta fall så måste jag hålla med om att en viss del är betingat med för lite uppfostran :angel:...en lite kaxig 5 åring som gärna försöker göra som han vill annars oxå. Men det är olika raser, kön och givetvis olika personligheter som avgör oxå. Jag blir impad av att en häst i denna storlek kan krypa och även hoppa över....nu sisst tog han en ny väg. Finns det andra grenar än ardennergalopp?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar