Sv: Är TR ingen självklarhet?
Häst har ingen licens, måste vara inregistrerade hos STC och var i tävlingsbar ålder dvs
Varmblod H & V 2- 12 år
ston 2-10 år
Kallblod 3-15 år ston, h & v
och ha en tränare!
Finns olika licenser
A --> (sk proffslicens) Får träna och startanmäla egna och andras hästar. (Finns två modeller A1 både köra och träna, A3 enbart träna)
B --> (sk amatörlicens)Får träna och startanmäla hästar som helt eller delvis ägs/hyrs och företräds av dig eller nära anhörig.
(finns i två modeller B1 får träna men Ej köra lopp. B3 både träna och köra lopp)
Sen finns del även D (amatörkörlicens, endast köra) & E licenser (lärling hos proffstränare, köra)
Licensen gäller kalenderår och kostar för:
A-licens 2.000:-
B-licens 800:-
C-licens 100:-
D-licens 700:-
E-licens 100:-/+ moms.
Dessa priser är exl. försäkring och moms! Försäkringen är obligatorisk och kommer med avräkningen (fakturan) från STC. Min landade på ca 2000:- (har B-tränar licens, dvs jag får träna min egen häst och anmäla till lopp men jag får inte köra i löp)
Krav för att få A-licens är höga! minst 5-års praktik, tränaraspirant utbildning, profftränarkurs mm
B-licens är inte lika höga, dom flesta av oss som är här på buke är det, sk "amatörer"
Man ska ha av STC fastställd kompetens, dvs. träningskört häst, hur länge man joibbat med trav eller andra hästar + att du ska kunna styrka med referenser. Och även genomgått STC' utbildning, som är på ca 8 träffar där TR gås igenom, doping, hantering, foder mm mm. Slutprovet där är att skriva ett teori prov på 80 (?) frågor (utan att slå i TR) med minst 70 rätt + sela ut hästen med viss specialutrustning och köra ett varv på banan.
Tjorvigt? jag kan förklara bättre om någon är intresserad och inte förstår....
Mvh Nilema