Är Sverige bäst på att göra Housemusik?

A

andyrytt

Jag lyssnar på en jäkla massa housemusik och vad jag kan se är de som leder och skapar mest nytt svenskar. Är det bara för att vi bor i Sverige och det är det vi ser först eller är det så att vi helt enkelt är bäst på det? Sverige har ju alltid varit kända för att skapa bra musik, och så även i det här fallet vill jag tro! Swedish House Mafia, Alesso, AN21, Dada Life, you name it alla är svenskar. Även att den ökända house/techno legendaren Tiesto har valt att bosätta sig i Stockholm kan inte bara vara en slump.

Någon mer som lyssnar på house och har nåhgra rekommendationer? När kommer den nya Avicii? Känns som att det bubblar och att något stort är på gång..

Sv: Är Sverige bäst på att göra Housemusik?

Fast Avicii har väl typ två countrylåtar av alla han nånsin gjort.. ;)

TS, jag håller med om att Sverige levererar mycket bra house. Däremot kommer jag nog alltid tycka bäst om Armin van Buuren (som iofs är mer trance). :)

Fast hela det nya albumet är ju countryinspirerat vilket han själv uttryckt också ;) även fast jag gillar det så förstår jag att vissa inte uppskattar det.

Men annars levererar vi nog mycket bra house även om många av mina favoriter faktiskt inte är svenskar!

Nej det är inte bara i Sverige som svensk house musik är stort, det är över hela världen. Kolla på de största klubbarna i Vegas lineuper varje helg och storhelg typ nyår så är svenska DJ:s de största namnen. Eller de största musikfestivalerna typ Ultra i Miami och Tomorrowland.

Vi är bäst helt enkelt;) Väldigt fascinerande med tanke på hur litet Sverige är!

Det är väl kanske lite att ta i att det är svenskar som är de största namnen? Men visst, Sverige levererar en stor del av DJ-toppen, tillsammans med Nederländerna och USA. Synd att den svenska scenen inte förstått det...

Skulle kanske stoppat in ett "en" där det håller jag med om;) Lite väl hög på kaffe när jag skrev det där imorse!

Jag bor i San Diego och housescenen här är enormt stor, större än i Sverige skulle jag vilja säga. ALLA har superkoll på svenska Djs, jag blir lika fascinerad varje gång. Åker till Vegas med jämna mellanrum och sist jag var där pratade jag med en kompis som är VIP ansvarig på Hakkasan (den största klubben i Vegas just nu) och han sa att den mest populära och mest betalda är för tillfället är Calvin Harris, vilket inte är så konstigt med tanke på att han är enormt kommersiell.

Förra nyår var jag i Vegas och såg Avicci medan jag räknade ner till tolvslaget på XS och två av de andra kändaste klubbarna hade Ingrosso och Steve Angelo som dragplåster så visst är vi hyffsat stora även utanför lilla Sverige;)

Jag varit DJ i mer än 10 år, så jag har hyfsad koll på scenen ;)

Grejen är att det fortfarande inte finns en housescen i Sverige på riktigt. SHM/medlemmarna och Avicii säljer fulla hus, men utanför det tar det stopp. Det finns fortfarande inget klubbliv, och tittar man på de festivaler som poppat upp de senaste åren vet de inte alltid ens själva vad det är de bokat. Kommersiell progressive house hyllas, electroscenen är mer eller mindre obefintlig :arghh:

Hur som helst. Svensk house är större i usa än den är i Sverige tyvärr, men vi är inte de enda som gör bra musik. Det är kul att det poppar upp så otroligt mycket bra nu, synd att de inte får den uppmärksamhet de förtjänar i skuggan av "de stora".

Jag varit DJ i mer än 10 år, så jag har hyfsad koll på scenen ;)

Grejen är att det fortfarande inte finns en housescen i Sverige på riktigt. SHM/medlemmarna och Avicii säljer fulla hus, men utanför det tar det stopp. Det finns fortfarande inget klubbliv, och tittar man på de festivaler som poppat upp de senaste åren vet de inte alltid ens själva vad det är de bokat. Kommersiell progressive house hyllas, electroscenen är mer eller mindre obefintlig :arghh:

Hur som helst. Svensk house är större i usa än den är i Sverige tyvärr, men vi är inte de enda som gör bra musik. Det är kul att det poppar upp så otroligt mycket bra nu, synd att de inte får den uppmärksamhet de förtjänar i skuggan av "de stora".

Kan helt hålla med dig! Det är synd att det inte är större än vad det är idag, det borde vara det. Tror att det kommer att ändras i framtiden dock.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka