Det beror ju alldeles på individen. Jag har haft större ponnyer (en B- och en maxad C-ponny) som båda fått fång, samt att min nuvarande (liten D) har det i generna, så henne får jag passa "lika mycket" som en mindre ponny. Min C-ponny var dessutom av en "ädlare" ras som vanligtvis inte har de problemen. Min D-ponny är nästan omöjlig att ha med stora hästar (eller, egentligen hästar med betydligt större behov av mat) och hon blir smällfet av att gå på fri tillgång, och då är hon ändå ganska "stor" om man jämför med en shettis.
Nu står jag inackorderad, men hade jag haft eget stall hade jag skaffat en mindre ponny som sällskap. Men då är skillnaden mellan min nuvarande ponny och den mindre inte så stor, och de har ju i så fall "samma" problem (såvida inte den mindre ponnyn kräver mer foder än den stora, så klart!). Jag skulle nog dock välja en större B-ponny, men då är jag extremt liten för att vara vuxen och en större B-ponny skulle jag kunna rida själv någon gång i veckan, så det är väl enda anledningen.
Nu står jag inackorderad, men hade jag haft eget stall hade jag skaffat en mindre ponny som sällskap. Men då är skillnaden mellan min nuvarande ponny och den mindre inte så stor, och de har ju i så fall "samma" problem (såvida inte den mindre ponnyn kräver mer foder än den stora, så klart!). Jag skulle nog dock välja en större B-ponny, men då är jag extremt liten för att vara vuxen och en större B-ponny skulle jag kunna rida själv någon gång i veckan, så det är väl enda anledningen.