Sv: Är ränta och amortering en utgift?
Ok, på denna gård fanns det innan vi köpte den en liten ridskola av model ridlekis. När vi köpte gården så renoverade vi stallet, byggde nya uteboxar som är godkända för stora hästar, det gamla är fortfarande bara godkänt för ponnyer, och byggde ut en mindre maskinhall så att det skall fungera som ridhus till inte allt för stora hästar 15X30m. Kvinnan som hyrde stallet av gårdens tidigare ägare har frågat oss om vi kan tänka oss att hyra ut stallet till henne. Vi har själva bara två stora hästar så vi använder bara uteboxarna. Jag har nu två olika alternativ som känns intressanta, 1:Hyra ut det gamla stallet, tillgång till ridhuset och en stor hage till kvinnan. (hon har goda referenser av tidigare hyresvärd och jag har själv bara gott att säga om henne) eller 2: Hyra ut boxar efter kollektiv modellen, då jag kan ta morgon kvällsfodring och resten som inköp av foder, gödselkostnader etc drivs kollektivt. Skulle passa mig bra att få lite sällskap i stallet och hjälp av andra. MEN hur fungerar det med skatter etc i de båda fallen, jag vill göra det "rätt" men samtidigt så enkelt som möjligt. Måste jag starta ett företag för att hyra ut enligt nåt av alternativen eller kan jag helt enkelt bara redovisa det i min självdeklaration? Under INKOMSTER-TJÄNST på deklarationen finns ju tex ruta 16 "Andra inkomster som inte är pensionsgrundande" och sedan ruta 19 som är inkomster från hobby. Verkar enkelt så!? Och som jag skrivit tidigare det är inte en näringsfastighet.
Och igen tack så jättemycket för all hjälp!