Är ränta och amortering en utgift?

S

sirisstall

När min föräldraledighet är slut så tänker jag starta enskild firma, vi har nu ett banklån som vi betalar ränta och amorterar på, det lånet är för ridhus och uteboxar. Vad händer när jag startar företaget? banklånet är på mig och min sambo och inte på något företag. Företagets största utgift skulle vara just kostnaderna för banklånet, jag hade hoppats att jag skulle betala skatt på inkomsterna minus utgifterna men är amortering och ränta verkligen en utgift?

Sv: Är ränta och amortering en utgift?

Utgift?

Ränta är en kostnad. Amortering är en minskning av skuld.

Du kan inte blanda ihop din/er ekonomi med verksamheten, om du/ni äger gården kan inte verksamheten betala kostnaderna hur som helst. Är det en näringsfastighet?

Det här är rätt snårigt och inget man enkelt reder ut (vad som är bäst upplägg) så jag rekommenderar att du bokar tid hos rådgivare för diskussion innan.

Räntan hamnar både i resultatrapporten/budgeten och likviditetsrapporten/budgeten, som kostnad resp utbetalning. Amorteringen hamnar i likviditetsbudgeten. Möjligtvis i form av avskrivning/värdeminskning i resultatrapporten om ni investerar.

Det är ju precis just så det är att jag inte vill blanda ihop vår privata ekonomi med företagets, du säger att företaget inte betala våra kostnader hur som helst och det har jag inte tänkt heller men varför skall vår privat ekonomi betala företagets kostnader? så varför skall företaget slippa den allra tyngsta kostnaden och bara vår privatekonomi får ta allt dvs ränta och amortering? Det är ingen näringsfastighhet. Kan det vara vettigt att låta företaget hyra stall och ridhus av oss? Förstår att jag bör boka tid för rådgivning men här finns ju så otroligt mycket kunskap och erfarenhet på detta forum. Ju mer man lär..

Företaget står inte för ridhuset, det har du som privatperson ordnat lån till. Du behöver alltså få ridhuset över på företaget, vilket inte alltid är en lätt ekvation och det är så Lovisa menar.

Tack för tipsen, jag är ny på det här och blir det som min sambo vill så ska jag fortsätta att veta så lite som möjligt, dvs glömma allt om mina planer på ett eget företag och istället hyra ut stallet till en som har visat intresse av att få hyra det. Det verkar just nu vara enklast så och kanske t o m förenat med minst risk i a f ekonomiska sådana.. OM det nu blir som min sambo vill kan jag då deklarera det som inkomst (av vadå) i min självdeklaration? Och skatta på det? Spelar det någon roll för mig om jag hyr ut till en företagare eller privatperson? Att få det uthyrt kommer inte att bli problem det är jag säker på!

Låt företaget hyra anläggningen istället. Det är inte mindre krångel, och inte billigt med tanke på hur ni skattar för inkomsten.

Att företaget skulle bekosta en värdeökning för er (bygga ridhus, betala kostnader för er privata anläggning t ex) kommer inte att ses med blida ögon av SKV. Skillnad är om det är näringsfastighet, vilket du fortfarande inte svarat på.

Står i #4 att det inte är en Näringsfastighet .:)

Mia

Ok, på denna gård fanns det innan vi köpte den en liten ridskola av model ridlekis. När vi köpte gården så renoverade vi stallet, byggde nya uteboxar som är godkända för stora hästar, det gamla är fortfarande bara godkänt för ponnyer, och byggde ut en mindre maskinhall så att det skall fungera som ridhus till inte allt för stora hästar 15X30m. Kvinnan som hyrde stallet av gårdens tidigare ägare har frågat oss om vi kan tänka oss att hyra ut stallet till henne. Vi har själva bara två stora hästar så vi använder bara uteboxarna. Jag har nu två olika alternativ som känns intressanta, 1:Hyra ut det gamla stallet, tillgång till ridhuset och en stor hage till kvinnan. (hon har goda referenser av tidigare hyresvärd och jag har själv bara gott att säga om henne) eller 2: Hyra ut boxar efter kollektiv modellen, då jag kan ta morgon kvällsfodring och resten som inköp av foder, gödselkostnader etc drivs kollektivt. Skulle passa mig bra att få lite sällskap i stallet och hjälp av andra. MEN hur fungerar det med skatter etc i de båda fallen, jag vill göra det "rätt" men samtidigt så enkelt som möjligt. Måste jag starta ett företag för att hyra ut enligt nåt av alternativen eller kan jag helt enkelt bara redovisa det i min självdeklaration? Under INKOMSTER-TJÄNST på deklarationen finns ju tex ruta 16 "Andra inkomster som inte är pensionsgrundande" och sedan ruta 19 som är inkomster från hobby. Verkar enkelt så!? Och som jag skrivit tidigare det är inte en näringsfastighet.
Och igen tack så jättemycket för all hjälp!

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 064
Senast: Inte_Ung
·
F
Skola & Jobb Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma)...
2
Svar
32
· Visningar
3 275
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 167
Senast: sona
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 355
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka