Är man någonsin pigg igen efter 40?

Angua

Trådstartare
Jag kände mig utvilad 1-2 timmar i går morse, efter 11 timmars sömn.
Innan dess vete tusan när jag kände mig det senast.
Men det kanske är normalt när man är vuxen, att aldrig känna sig pigg eller utvilad? Har jag för höga krav?

Jag kände mig utvilad 1-2 timmar i går morse, efter 11 timmars sömn.
Innan dess vete tusan när jag kände mig det senast.
Men det kanske är normalt när man är vuxen, att aldrig känna sig pigg eller utvilad? Har jag för höga krav?

Tycker jag inte du har, höga krav alltså.

Jag fyller 47 i år och har normalt sett tillräckligt med energi för att omgivningen ska tycka jag är påfrestande. Jobb c a 10-12 timmar, träning, hundar och sedan hushållet själv med allt det innebär på 170 + kvm.

Även jag har märkt att jag inte lika ofta känner mig pigg och utvilad som för kanske 10 år sedan. Fast skall jag vara helt ärlig så hänför jag nog det i första hand till livsstilsfaktorer och inte så mycket till ökande ålder som sådan. Jag vet att jag blir piggare och oftare känner mig utvilad om jag rör mig mer.
Och jag rör mig mindre. 🙈

Det är superbra att du ifrågasätter din trötthet. Om du förövrigt är frisk, medicinfri och inte har annat i livet som tynger dig så kan du prova att tejpa din mun när du ska sova. Detta för att undvika att du öppnar munnen och andas med den, istället för med kroppens verkliga andningsorgan-näsan. Du kanske snarkar mycket? 11 timmar- nattetid eller från typ 01.00 till 12.00. Kosten blir bara viktigare ju mer över 40 man är. Sluta gärna med socker och absolut med sötningsmedel

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur