Är jag redo för att börja tävla lokalt?

T

Technique

Hej alla på buke!

Jag skulle jättegärna vilja börja tävla lokalt, men är osäker på om jag är duktig nog...
Ska nu under maj månad ta grönt kort. 23 timmar kav teori och prakti totalt, tror jag. Har ställt upp i ganska många klubbtävlingar sedan våren 2011, varav placerad i tre (en första, en andra och en tredje). Har själv ridit i fyra år, inklusive två år i specialgrupp i hoppning, ridläger och medryttarhäst. Har även tagit en del privatlektioner och gått på kurser. Vistas nästan varje dag i ett stall och har nu varit med på två lokala tävlingar som hästskötare. Är även helt okej i dressyren, kan alla grunder som kan tänkas behövas under framridning. Min balans är så pass bra att jag ofta får beröm för den (bla av stallets chef).

Så, vad tror ni? Vågar man satsa på någon liten lokal tävling? Kommer troligtvis börja på en Pay and Jump och sucsesivt arbeta mig uppåt. Har inte tänkt komma iväg förrän i höst/om ett år eller så. Och troligtvis får jag med mig någon som är van vid att tävla.

(ursäkta långt inlägg, hoppas ni orkar läsa allt. c: )

Sv: Är jag redo för att börja tävla lokalt?

Hoppar du en bana på tävlingshöjden felfritt utan större problem på träning, inkluderat de teknikaliteter som kan finnas på tävling, typ relaterade avstånd, kombination och lite titthinder)? Tja, då borde det funka att tävla, allrahelst om hästen du rider är rutinerad och har tävlat förr.

Hoppar du en bana på tävlingshöjden felfritt utan större problem på träning, inkluderat de teknikaliteter som kan finnas på tävling, typ relaterade avstånd, kombination och lite titthinder)? Tja, då borde det funka att tävla, allrahelst om hästen du rider är rutinerad och har tävlat förr.

Jag har tävlat 80 cm med D-ponny, 90 med häst, vilket motsvarar en LD. Och det är väl troligtvis där jag kommer börja.
Jag har nästan varje gång gått felfritt när jag tävlat, och aldrig mer än fyra fel. Med titthinder antar jag att du syftar på udda hinder, med olika dekorationer och liknande som står ut. Så ja, det har jag. Har fått lära mig om galoppsprång och kombinationer och liknande.
Sista punkten är jag lite osäker på, för troligtvis kommer jag åka ut med en lite småtittig häst. Ofta hoppar hon om hon får titta på hindret först och om man är väldigt bestämd. T.ex i julas när det var fullt med jullklappar, glitter oh liknande under hinder, eller regnbågar på sidorna. Hon hoppar, men har nog inte värst mycket tävlingserfarenhet, tyvärr... Lite klubbtävlingar och så, men inte ute. Men hon har tempot, river sällan och med en bestämd ryttare kan honbli riktigt fin. Vi jobbar på det. (::

Med tanke på att jag sett en hel del som rider väldigt...kanske lite taskigt att säga dåligt, väldigt "nybörjaraktigt" kanske är mer rätt, men som ändå nollar på ld-lc nivå så tror jag absolut att du är redo om du har rätt häst. Att den är säker och klarar av att hoppa en lokal bana utan att ryttaren klarar av att hjälpa till supermycket, för vad jag har förstått så kan du hjälpa till en del så som att vara bestämd mot titthinder men kanske inte hjälpa hästen att taxera(att du ser till så att hästen hoppar av vid rätt tillfälle), är det rätt fattat?

Förlåt, missade att du skrivit. ;s
Det låter som du uppfattat det rätt, ja. c:

Men som sagt. jag har (ev) tänkt börja lite lätt nu på en klubbtävling. Två klasser, en pay and jump och en LD. Frågan är dock om jag ska ta sextio eller åttio i pay and jumpen, då det blir som en förklass... Teh, jag får se hur jag gör. (:

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 057
Senast: fio
·
Hästmänniskan Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 778
Senast: Yrja
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat