Ja, de var/är så omtyckta att folk vägrar tro på sanningen i flera av fallen. Ungefär som i det där fallet med hästgården. Trots att han blev dömd till fängelsestraff (om jag inte minns fel så erkände han med) så låter ändå föräldrar sina barn vara där för de tror inte att han har gjort det han blev dömd för.Fast är de verkligen så omtyckta innan det kommer fram? Jag har träffat på ett par förskollärare som jag har funderat på varför de hela världen arbetar med barn när de så uppenbart inte gillar dem, bara för att man är sjuksköterska behöver det inte betyda att man är en bra mamma och jag har svårt att tro att prästen som begick incest och misshandlade sina barn verkligen var så omtyckt.
Självklart beskriver de runt omkring människan som "vanlig, vänlig och trevlig" skulle de säga något annat så skulle omgående frågan komma varför de inte hade gjort något om de nu ansåg att personen var otrevlig, farlig och våldsam. När det gällde förskollärarna i mitt exempel så tog jag upp det med rektorn på förskolan, jag kunde inte göra så mycket mer än så men jag vet att de senare har slutat sitt arbete.
Självklart behöver ett visst yrke inte innebära att någon är en bra förälder men iallafall i min värld är det väldigt långt mellan att vara en bra förälder och att vanvårda sina barn så att de inte får bo kvar hos föräldern utan omhändertas av socialen.
Om du på förskolan märker att en förskollärare inte är trevlig så är ju den personen inte en så bra skådespelare att hen kan lura sin omgivning. Det är ju en helt annan sak.