Är detta rimligt?

Billy

Trådstartare
Jag är på det igen men...är det rimligt att en klubb tar 200 kr för en klass (LC:2, LB:1, LA:1) och det du kan vinna är en rosett? Placerade 1-3 får plakett annars får man köpa det för 60 kr.

Eller när de gör LC till clear round och man får en rosett vid över 62% och plakett över 68% för 170 kr.

Sen klagar många klubbar på dåligt antal deltagare på tävlingar...

Vi tar 250 och då får de placerade rosett, plakett och hederspris
Rosetten kostar 40 (nu vi har valt köpa in lite finare rosetter), plaketten 36
Då har vi 174 kr kvar
Från det ska dras 20 kr till StRF samt arvode för Överdomare och domarearvode ca 40-50kr, då har vi en hundring kvar av startavgiften (Sen hoppas man på få sponsorpriser till samtliga hederspriser så man inte behöver köpa in så mycket priser, men brukar i runda slängar alltid bli en 7-800 till per klass iallafall)
I det ska förbrukningsmaterial till sekretariatet, licensavgift för equipe mm mm dras av och så hoppas man på att det blir ett lite överskott i slutändan till alla övriga kostnader man har som förening :up:

Jag är på det igen men...är det rimligt att en klubb tar 200 kr för en klass (LC:2, LB:1, LA:1) och det du kan vinna är en rosett? Placerade 1-3 får plakett annars får man köpa det för 60 kr.

Eller när de gör LC till clear round och man får en rosett vid över 62% och plakett över 68% för 170 kr.

Sen klagar många klubbar på dåligt antal deltagare på tävlingar...

Fast det är ju inte rosetten/priserna man betalar startavgift för, man betalar ju för att få en bedömning av sin ridning. Den bedömningen kostar ju på alla möjliga sätt, bla anläggning, domare etc.
Jämför med en ridlektion för 200 kr. Man rider antagligen 10 personer i en timme, och får då 6 minuter per person av ridläraren om det ska vara helt rättvist. På en dressyrtävling får du ungefär 6 minuter av domarens tid, så 200 kr är väl ganska rimligt?
Den som gör bäst ifrån sig på ridlektionen får inget pris alls :P

Det är dyrt att arrangera tävling. I synnerhet dressyr. De festa domare tar maxersättningen som är satt av SvRf dvs 250:-/timme och nu måste arrangörerna dessutom ha en överdomare med de nya reglerna för lika mycket pengar. Sen kostar plaketter, rosetter, startavgifter ska återbetalas till placerade mm mm. Det blir inte många pengar över kan jag säga på en tävlingsdag.

Så jo 200:- för lokal klass och 250-300 för regional klass med liten prispeng köper jag helt och fullt. Uppåt i klasserna blir det sen ännu dyrare när det är fler domare och högre prispengar.

Tycker att det där lät lite väl dåligt! Okej att man inte får värsta presentpåsen för en 7:e plats, det förstår jag att det inte ingår. Men iaf på de dressyrer jag sätt "på nära håll" (så att säga) har rosett och plakett alltid ingått till alla placerade.

Fast det är ju inte rosetten/priserna man betalar startavgift för, man betalar ju för att få en bedömning av sin ridning. Den bedömningen kostar ju på alla möjliga sätt, bla anläggning, domare etc.
Jämför med en ridlektion för 200 kr. Man rider antagligen 10 personer i en timme, och får då 6 minuter per person av ridläraren om det ska vara helt rättvist. På en dressyrtävling får du ungefär 6 minuter av domarens tid, så 200 kr är väl ganska rimligt?
Den som gör bäst ifrån sig på ridlektionen får inget pris alls :P

Jo, naturligtvis men då kan man ju lika gärna rida pay and ride menar jag. Det gör inte domaren gratis och slitaget är det samma etc.

Det är dyrt att arrangera tävling. I synnerhet dressyr. De festa domare tar maxersättningen som är satt av SvRf dvs 250:-/timme och nu måste arrangörerna dessutom ha en överdomare med de nya reglerna för lika mycket pengar. Sen kostar plaketter, rosetter, startavgifter ska återbetalas till placerade mm mm. Det blir inte många pengar över kan jag säga på en tävlingsdag.

Så jo 200:- för lokal klass och 250-300 för regional klass med liten prispeng köper jag helt och fullt. Uppåt i klasserna blir det sen ännu dyrare när det är fler domare och högre prispengar.

Överdomare kan vara sittande domare så det behövs ingen extra för det. Staravgifter återbetalas??? Det är ju just det som inte händer!

Vi tar 250 och då får de placerade rosett, plakett och hederspris
Rosetten kostar 40 (nu vi har valt köpa in lite finare rosetter), plaketten 36
Då har vi 174 kr kvar
Från det ska dras 20 kr till StRF samt arvode för Överdomare och domarearvode ca 40-50kr, då har vi en hundring kvar av startavgiften (Sen hoppas man på få sponsorpriser till samtliga hederspriser så man inte behöver köpa in så mycket priser, men brukar i runda slängar alltid bli en 7-800 till per klass iallafall)
I det ska förbrukningsmaterial till sekretariatet, licensavgift för equipe mm mm dras av och så hoppas man på att det blir ett lite överskott i slutändan till alla övriga kostnader man har som förening :up:
Jo, jag vet för jag sitter i styrelsen i min klubb och vet vad vi tjänar på tävlingar. Men jag anser att det är för snålt. Jag kan säga att jag väljer bort dessa tävlingar. Som tur är finns här en del att välja på :D

Nope, det är ändrat from i år. Måste finnas öd även på dressyrtävling, sittande domare får inte längra vara öd.

:devil::eek: Ännu en anledning att inte rida dessa klasser. Skamligt av Svrf att mjölka ut pengar till den grad att det biter dem själv i ändan till slut. Det får bli pay and ride för min del.

:devil::eek: Ännu en anledning att inte rida dessa klasser. Skamligt av Svrf att mjölka ut pengar till den grad att det biter dem själv i ändan till slut. Det får bli pay and ride för min del.
Fast SvRF tjänar ju själva inga pengar på att man måste ha överdomare.

Nope, det är ändrat from i år. Måste finnas öd även på dressyrtävling, sittande domare får inte längra vara öd.

Det är så j*vla bra!! Jag hade velat se ett krav på att x del av dagen tillbringas på framridning. Tyckte det var asdåligt och rätt meningslöst när sittande kunde vara ÖD.

Tycker att det där lät lite väl dåligt! Okej att man inte får värsta presentpåsen för en 7:e plats, det förstår jag att det inte ingår. Men iaf på de dressyrer jag sätt "på nära håll" (så att säga) har rosett och plakett alltid ingått till alla placerade.

Där jag ridit, har det varit rosett till alla placerade, plakett och ibland segertäcke till vinnaren, på lokal nivå.
På regional nivå (där har jag inte sett någom LC) kan det vara startavgiften åter till vinnare (möjligen placerade; har inte läst så noga eftersom jag ligger på lokal nivå själv).

Jag tycker det är rimligt. som de övriga nämner med kostnader som klubben har - men även med tanke på det arbete klubben lägger ner för att arrangera tävlingar - jag lovar att de inte bara gör det för att det är kul. Jag hoppas hellre att det ev överskott pengar går till någon sorts belöning till de funktionärer som ställer upp gratis och sliter för att vi ska kunna "roa oss" med att åka ut och tävla.

Jag tycker att kanske rosett borde ingått. Det har det gjort i vår klubbs klasser (åtminstone förr) och då har man fått betala 200.

Liknande trådar

Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
17 347
Senast: ginnies
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 674
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 056
Senast: fio
·
Dressyr Hejsan! I slutet av september ska vi anordna dressyrtävling i LB:1 och LA:1 på vår klubb. Ja, vi är ganska sent ute. Jag har fått i...
Svar
11
· Visningar
2 996
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.