Är detta OK?

W

Wannabe_Me

Är det OK att ha hästen ensam i en utebox utan kompisar bredvid om den går med andra hästar på dagarna samt har uppsikt över stallet då den står i boxen? Har ett litet dilemma gällande en av hästarna och hur jag än vrider och vänder på det verkar detta vara enda lösningen:smirk:

Sv: Är detta OK?

Bara den klarar att vara ensam så.. du märker ju rätt snabbt om hästen accepterar det eller inte.

Hej!

Min tjej fick stå i utebox ensam och ensam i hagen under 1 månad när hon var 4. Det var inga problem alls! Hon verkade tom trivas jättebra! Låg och sov när man kom och fodrade, och var lugn och snäll. Annat än när hon står på stall med grannar runt sej.. Nej, hon verkar trivas själv.. (nu står hon ute mellan 4 och 8-9 på kvällarna själv förresten av hästarna går in vid 4).

Om pålle inte har nåt emot det är det fullt möjligt. Testa och se!

/ Lavinia..som gör som häst vill

Jag tror att det kommer att funka med pållen ifråga, blir orolig av mycket spring hit och dit och skulle få det lugnare i utebox bredvid stallet än i stallgången...

Ja det tkr jag det är om den inte blir helt galen utav att gå omkring själv så tycker jag att det är okej

Jag tycker att det är helt ok. Tycker även att alla hästar skall kunna stå själva. Så jag ser detta som en bra träning bara.

Vi har en häst som står i en utebox vid stallet, medans resten står inne, och sen på morgonen går de alla ut tillsammans. Tycker det bästa vore om det var minst en till utebox så de fick "sällskap", men det funkar ju absolut. Ingen fara alls.

den får ju mkt kontakt med andra hästar under dagarna så jag tror att det skulle kuna gå jättebra, men du mnärker om hästen blir väldigt osäker.

Wannabe_Me skrev:
Är det OK att ha hästen ensam i en utebox utan kompisar bredvid om den går med andra hästar på dagarna samt har uppsikt över stallet då den står i boxen? Har ett litet dilemma gällande en av hästarna och hur jag än vrider och vänder på det verkar detta vara enda lösningen:smirk:

Varför ska den stå inne? Jag tycker att alla hästar ska kunna stå själva, men jag skulle aldrig låta en häst stå inne på dagarna om den inte var riktigt sjuk. Annars kan man ju ha sjukhage också, så att den kommer lite närmre de andra hästarna. Utebox är ju hundra gånger bättre än att ha den inne i ett stall. :)

Jag har gjort på det viset med en av mina inackorderingar- hans stallkompis blev hostig och fick flytta ut till en lösdrift som ligger utanför stallet, han som är väldigt nervös annars tog det hela med ro, och verkar trivas med att vara ifred i stallet!

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 693
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern