är detta normalt?

linnsan

Trådstartare
min ponny tar 1 min per dl krafft på sig när han äter..är detta bra eftersom att han inte häver i sig maten så får han ju inte lika lätt foderstrupsförstoppning..är det någon som har en häst/ponny som äter lika sakta eller tvärtom en racerätare..kan även säga att han äter 1 kg hö på en halvtimma..

Sv: är detta normalt?

Hej,
Det låter som rimliga ättider. Vad gäller foderstrupsförstoppning, kan du undvika detta genom att, om hästen är torr i munhålan innan fodring, vilket ofta en häst är efter du ridit, antingen att hästen dricker innan du fodrar (kan vara svårt) eller alltid ge hö först. Låt hästen äta hö en stund och sedan ge kraftfoder. Hästen måste tugga mycket med hö och detta ger mer saliv i munnen.

Sv: är detta normalt?

jag brukar ge honom hö minst 10 min innan jag ger honom krafften och även försöka få i honom vatten, men han brukar vara törstig efter träningen så det brukar inte vara några problem:) ..jag brukar även blanda krafften för att minska risken ännu mer..:d

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama