Är det normalt att 2-åring sover mycket?

T

tirnanog

Min 2-åring ligger mitt i gassande solsken i den enda sandgropen i hagen och svettas och sover och det gör hon OFTA! Varför inte stå/ligga i skuggan? Bör jag kolla upp henne? Hon är helt frisk, ingen feber, har till och med ett insektstäcke (svalt sådant) på sig!!! :eek:

Tror ni hon ligger där eftersom det är en sandgrop och det är mjukt?

Är inte det konstigt när solen är så stark mitt på dagen, säkert mer än 35 grader i solen, endast en svag bris i vinden, nästan vindstilla.

Brukar unghästar sova så mycket? Jag ser henne ofta ligga i hagen när jag kör förbi, det är säkert ingen slump att hon ligger ner just när jag kör där, anledningen att jag alltid ser att hon ligger ner måste vara för att hon gör det VÄLDIGT mycket!

Hon har gått på en väl kuperad lösdrift i ett år med en flock bestående av ca 5-6 unghästar och två äldre, haft fri tillgång på grovfoder under tak = stått under tak varje gång hon ätit.

Sv: Är det normalt att 2-åring sover mycket?

Kanske följer hon ”sin inre röst”. Hennes skelett växer och det gäller att fånga så många solstrålar som möjligt så att D-vitaminerna hjälper skelettet att bli starkt. HH

Våran 2 åriga mini-shettis är likadan, ligger i solgasset varje gång man ser henne!

Dock är hon pigg i övrigt så jag oroar mig inte! :)

vi har två 2åringar hemma på sommarbetet som är här för att beta av hagen lite men jag har inte tänkt på om dom ligger så mkt mer än vuxna hästar.. men det är nog olika från häst till häst.. beror nog på vilken period dom är i,, typ om dom e inne i en intensiv växtperiod ligger dom nog ner mer..
men dom e massor i solen iaf.. trots att de finns jättemkt skugga att välja på..

*KL*

När de är i växtfas brukar de ligga OFTA. Sen, man kan se äldre hästar i början av sommarbetet sova/ligga väldigt mycket mer, det är ofta tröttande för dme med omställningen till bete, spec om de i början inte kan slappna av riktigt utan ska hålla uppsikt etc.

Mina lägger sig också som slakt MITT i solen, både åringen och fyraåringen. (Valacken ligger sällan dagtid i hagen).

Unghästar ligger som sagt mkt! Skulle inte oroa mig för det. Var bara noga med att se till att den har vatten och salt!

En anledning till att hon väljer sandgropen kan vara att tex knott är lite mindre intensiva där än i gräset. Sanden är nog också ganska bekväm att lägga sig på! Växande hästar ligger ofta mycket!

till alla:

Ok, tack för alla svar! :bow: Jag frågade några som sysslar med uppfödning och deras svar var som era :)

Smart idé med sandgropen, det klart att det borde vara mindre insekter där. Jag ska försöka ha insektstäcket så lite som möjligt så hon kan ta vara på de värdefulla solstrålarna, problemet är att hästarna knappt kan stå stilla utan täckena, insekterna jagar dom :mad:, kanske blir bättre längre fram i sommar.

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 122
Senast: Cilla
·
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: hekla
·
Småbarn Jag och sambon vet snart inte vad vi ska ta oss till. 2-åringen mår inte bra, men vad fasen är det som är fel!? Han har alltid vart...
2 3
Svar
55
· Visningar
13 970
Senast: MiaS
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 539
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?