Är det här ett bra foder?

Inelin

Trådstartare
Råvaruinnehåll:
25,0 % korn, Lusern 25%, Havre 10%, Vetekli 5,0%, Majs 3,0 %, Lin 1 %,
Sojaolja 0,90%, Sockerrörmelass 0,60%, Monokalciumfosfat 0,50%,
Kalciumkarbonat 0,50 %, Magnesiumoxid 200 mcg Biotin.

Näringsinnehåll:
11,50 % Råprotein, 5,50 % Råfett, 11,50 % Växtråd, 7,50 % Råaska,
0,90 % Kalcium, 0,50 % Fosfor
Energi 10,8 MJ/ kg.

Fodertillsatser per kg:
18.000 I.E Vitamin A, 2.000 I.E Vitamin D3, 205 mg Vitamin E,
DL-a-Tokopherol, 22 mg Koppar som koppar (II) sulfat

(det är muslin de säljer på ÖB) Vad tycker ni om detta? Ganska lågt proteininnehåll va? Jag saknar information om smältbart råprotein!

Senast ändrad:
Sv: Är det här ett bra foder?

Råvaruinnehåll:
25,0 % korn, Lusern 25%, Havre 10%, Vetekli 5,0%, Majs 3,0 %, Lin 1 %,
Sojaolja 0,90%, Sockerrörmelass 0,60%, Monokalciumfosfat 0,50%,
Kalciumkarbonat 0,50 %, Magnesiumoxid 200 mcg Biotin.

Näringsinnehåll:
11,50 % Råprotein, 5,50 % Råfett, 11,50 % Växtråd, 7,50 % Råaska,
0,90 % Kalcium, 0,50 % Fosfor
Energi 10,8 MJ/ kg.

Fodertillsatser per kg:
18.000 I.E Vitamin A, 2.000 I.E Vitamin D3, 205 mg Vitamin E,
DL-a-Tokopherol, 22 mg Koppar som koppar (II) sulfat

(det är muslin de säljer på ÖB) Vad tycker ni om detta? Ganska lågt proteininnehåll va? Jag saknar information om smältbart råprotein!
Ingrediensmässigt är det ju inga konstigheter, men det smältbara råproteinet blir lite stökigt att räkna fram men det går. Försök ta reda på smrp. Energin är det inget fel på heller, beroende på hur mycket arbete hästen utför och vad grovfodret innehåller förstås.

Jag skulle önska mindre andel korn. Det är svårt för hästen att ta upp enligt nya rön.

Blir det inte billigare att köpa havre, lusern och kli (även korn om man vill ha det) och blanda själv?
Då kan man ju anpassa bättre?!

Du har rätt i att det nog blir billigare att blanda eget.
Hur räknar man ut smältbart råprotein när enbart halten råprotein finns presenterad?

Du har rätt i att det nog blir billigare att blanda eget.
Hur räknar man ut smältbart råprotein när enbart halten råprotein finns presenterad?
Enklast är nog att gå in på hippoca***s och lägga in foderslag för foderslag där, sedan räkna ihop mängden smrp som visas där utefter hur många procent av respektive foderslag som ingår i färdigfodret. Alltså, du knappar in ett kilo korn. kollar vilken mängd smrp som det innehåller. därefter multiplicerar du det med 0,25 (dvs 25%) då får du fram hur mycket smrp du har i ett kilo kraftfoder som kommer från kornet. Gör samma sak med resten. Sedan lägger du ihop alla resultaten. Det blir ju inte hundra procent korrekt, men nära i alla fall;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har fått tips om en sida på nätet med extremt billiga priser på foder och sand. Både märken som finns här i sverige och andra. Har...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Shark
·
Foder & Strö Eller snarare hur illa är det egentligen? :crazy: Innehållsförteckning: Vetekli (50,3%), kalciumkarbonat (11.2%), majs (10.2%)...
Svar
6
· Visningar
1 031
L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 476
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama