är det för varmt att fodra med höselage nu?

A

Amanda_Bisa

ja som rubiken lyder är det för varmt för att fodra med höselage?
jag är jätte dåligt på sånt
men iaf så har jag min häst inhyst på en lösdrift med en annan häst.
dom får fri tlllgång till hö just nu har höselage på vintern.
men grejen är den att min häst har dammalerig så han är inte alls fräsh i luftrören vissa dagar. och stallägaren även ägare till andra hästen säger att det är för varmt för höselage nu. stämmer det?

vi har en hel rudbal ute så är ju svårt att vattna höt oxå. och mat måste hon han men vill inte att hon ska må dåligt. :cry:

Sv: är det för varmt att fodra med höselage nu?

Beror ju på hur snabbt de äter upp en bal och hur blöt eller torr den är. Ju torrare den är desto längre brukar de hålla. Vi har gett ensilage även under sommaren i år. Men vi fodrade slut på en bal på ca 2-3 dagar. Men det var inga problem ens när det var riktigt varmt. Vi var beredda på att behöva slänga mkt, men det klarade sig. Däremot är vårt silage väldigt torrt.

Men som regel brukar de vid den här tiden klara sig runt 3 dagar om man tar bort all plasten (låter man plasten sitt kvar på någon del av balen blir den snabbt dålig). Om man skakar upp silaget så att det blir separerat och luftigt så klarar det sig också längre utan att bli dåligt. Men det lämpar sig väl dock inte så bra när man har det på lösdrift eftersom att det då kommer bli mkt som blir nertrampat.

Är det bara 2 hästar som går därså är det förmodligen för varmt för silage, det behöver dom äta upp på ett par dar när det är "varmgrader" - vilket dom inte fixar på 2 hästar.

En lösning om det finns fler hästar i samma stall men som går i olika hagar är att man använder en hydraulisk traktormonterad balkniv som kan skära balen i mindre delar, ungefär som när man skär rulltårta.

Eller så kan man använda traktormonterad balrivare så att man riva en halv bal i en hage och andra halvan i en annan hage. Det finns stationära balrivare också men då har dom den nackdelen att man måste kånka runt på rivet silage sen istället för att riva på plats i hagen.

Det är aldrig för varmt för att fodra silage, däremot gäller det att göra slut på silaget på kortare tid när det är varmt. Här är det 10 dagar dagtid och neråt fem nattetid. Mina äter silage, småbal dock. 3 dagar, sen kasserar jag ev överblivet. (vintertid 5 dagar, men där är det aldrig problem, en bal räcker inte ens i 5 dagar, så..)

Så, du kan fodra med hösilage nu, om du gör slut på balen inom 3 dygn, eller kastar allt som är kvar efter 3 dygn.

Tillägg: Du kan ju försöka få tag på småbal i någon form och ge, då slipper din dam ha anstränga luftrör, och du slipper kasta en hel massa mat.

Liknande trådar

Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
5 028
Senast: Hanna_b
·
Foder & Strö Jag har en jätte kräsen häst som äter låååååångsamt, speciellt om det inte är nått super gott ;) I vinter ska hon gå på lösdrift...
Svar
17
· Visningar
1 347
Senast: Boj
·
M
Foder & Strö Jag har läst en hel del trådar om fång, men inte riktigt hittat svar på detta. Har iaf en häst som sedan innan har bronkit (symptomfri...
Svar
11
· Visningar
1 700
Senast: Totola
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 227
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter