Är det fel att ta det lugnt ??

S

Stina L

Nu har jag fått försvara mitt beslut att ta det lugnt med min häst så många gånger så jag börjar nästan tvivla på mig själv !!

Hästen är en 7 årig varmblodstravare - dräktig och ska föla i jan/feb.
Jag köpte henne för lite mer än en månad sedan - inte så mycket hanterad, ej inriden eller inkörd. Ja hon har mest gått och skrotat .
Den här månaden har jag jobbat på att få förtroende och med sådana små saker som att lyfta på hovarna utan att sparkas, ta av och på grimma, komma i hagen osv.
Senaste veckan har jag oxå vant henne vid att ha på sig filt med täckesgjord samt att vi har varit i duschspiltan och spolat benen (mycket obehagligt).

Mina planer för framtiden är att vänja henne vid träns, longeras i skritt, ha "riktigt" täcke på sig och sadel på (utan sadelgjord).
Det är mina mål fram till fölis kommer och då ska vi ta en paus och hon ska få vara mamma så får vi se när jag sedan kan fortsätta med inridning osv. Kanske sadelträna och sitta upp innan betet och sedan fortsätta nästa höst när fölis är avvand.

Ja det var väl det jag hade tänkt mig - och detta får jag massa reaktioner på: att jag går för långsamt fram och borde sätta mera krav på henne redan.
Så min fråga blir: vad säger ni ? Tar jag det för lugnt?

Sv: Är det fel att ta det lugnt ??

Känner du själv att du har gjort framsteg? Har du uppnått dina mål och verkar hästen må bra?
Det är din häst, så länge du och hästen mår bra finns väl ingen anledning att stressa.
Jag hoppas du får ett långt och lyckligt liv tillsammans med din häst.

Jag tycker att din "plan" är mycket bra. Varför stressa, dessutom är hon ju dräktig. Och som tidigare nämnts, ser du framsteg med det du redan gör, så var bara glad att det går bra. Strunta i andras kommentarer. Lycka till med hästen!

Visst ser jag framsteg!
Framförallt att hon har fått förtroende för mig.
Jag kan lyfta alla 4 ben utan att hon sparkas - ta av och på grimma utan cirkus och hämta i hagen utan problem.
Idag fick hon på sig ett riktigt täcke med kryssgjordar och bensnören och hon sa inte pip !
Detta från att ha stirrat upp sig enormt för bara filt och sen även för täckesgjorden. Så jag hade väl räknat med lite "bråk" innan hon accepterade täcket men icke.

Jag tycker inte jag behöver ha så bråttom med att komma upp på ryggen på henne - det finns ju så mycket att göra från marken !
Och så vill jag ju att hon ska få vara mamma och ta det lugnt.
Och ja jag hade tänkt att hon ska stanna hos mig livet ut och bli en mysig kompis - så jag har ju tid på mig ;)

Stå på dej och försvara din "metod" - du tycks ha tillräckligt med argument.

Jag tycker att du gör alldeles rätt som låter hästen bo in sig innan du ställer krav på den. Det kommer du att ha stor glädje av så småningom.

Immer

Jag tycker det låter som om din plan är kanon! Varför stressa? Ni har ju hela livet på er!

Man tjänar aldrig på att sätta stora krav på en äldre ohanterad häst. Ni måste ha ett förtroende för varandra nu när hon skall föla ( och annars med iofs).

Lycka till med din fina häst (om det var den på bilden?) :banana:

// Åska

Jag tycker det låter som en mycket rimlig och väl genomtänkt plan!
Ta den tid hon behöver. Hellre att det tar lite tid och att det blir bra.
Och eftersom hon ändå fölar snart så tycker jag du gör rätt i att inte stressa..
Varför stressa när man ingen brådska har.. ? ;)

~*~Lycka till med pållan och med fölet! ~*~

Gör det som känns bäst för hästen.
Det är bättre att ta det lugn och få en harmonisk häst , än att ha en häst klar snabbt men som är ett förstört nervvrak.

Det är väl din häst. Be dom andra sköta sina egna problem. Gör som du känner funkar för dig och din häst, ni måste ju båda trivas med metoden, och är det den här metoden du valt så är det väl bara att köra på. Finns väl ingen som tar skada av att gå för långsamt fram, vill du inte sätta mer press, så gör inte det. Större risker för bakslag om man överforcerar istället. Tycker du ska fortsätta i din takt. Går det väldigt bra kanske du ändrar din plan och sätter högre press, eller så går det inte så bra som du tänkt dig och då får du lov att backa, det vet man ju aldrig. Men stå på dig du och fortsätt på det inslagna spåret..

Remember : Efter att ett sto haft ett föl brukar de mogna otroligt mycket psykiskt, det kan göra allt mycket enklare (jag tänkte på inridningen) =).

Jo jag fortsätter allt i min takt så får vi se hur fort det går framåt.

Tack för alla svar! :)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 767
Senast: noble art
·
A
Hästhantering Känner att det börjat gå över gränsen nu med en unghäst i stallet. Kan kalla den för X. X är drygt 4½ år gammal, var inga problem med...
Svar
14
· Visningar
2 469
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama