Är det dumt?

Donnorna

Trådstartare
Jag har en 2 åring som jag hade tänkt visa på treårs till våren och efter det betäcka henne.
Jag e ruggit sugen på Fidertanz :love: till henne men han kostar ju 8000kr i språngavgift... Är det dumt att välja en lite dyrare hingst till ett treårssto?

Jag har även en fundering till också, det är så att hon e väldigt liten för sin ålder 154cm jag hoppas att hon ska växa på sig i vinter eftersom hon har föräldrar som är 170 båda två. Men om man betäcker henne till våren kommer hon att sluta växa då om hon inte är riktigt färdig på höjden, eller hur funkar det?

Tacksam för svar! :)

Sv: Är det dumt?

Nu kostar han ju 8000 i bokningsavgift + 8000 i språngavgift men det ingår foster och fölförsäkring med den summan. Så i grunden är det inte så väldigt dyrt.
Men det kan ja vara bra att veta att stoet kan bli dräktigt innan man bokar. Annars då finns ju risken att man kastar 8000 direkt i sjön bara vid bokningen. Så jag tror att de flesta som inte har väldigt gott om pengar nog gärna tar en annan hingst först och tar Fidertanz andra gången man betäcker stoet. Med andra ord att man använder honom på ston som man vet fungerar som avelsston.
Om hon växer mer eller inte beror mer på vilka gener hon har för tillväxt än om hon betäcks eller inte. För det kommer inte att göra någon större skillnad.

Tack för svaret :)
Jag får fundera på det där och se om jag kanske tar en svensk hingst istället första gången, det kändes kanske lite vågat att ha en bokningsavgift som är sådär hög första gången, även om det ingår försäkring. Jag får väl fundera vidare...

Jag hoppas verkligen att hon blir större, men jag tror att hon kommer att bli det... :)

Det låter som en dyr hingst att ta första gången nä man som Masse skrivit, inte vet om hon öht kan bli dräktig. Men har man fastnat för en hingst är det svårt att hitta ett andrahandsval.. Mitt sto var bara strax under 160 cm vid fyra år o nu dryga året senare är hon 164. Hon stpd nästan still mellan 2-4 år o sen tog hon fart igen, ffa i våras när fölis var avvand och hon fick lite lugn o ro o ha sin kropp för sej själv ;)

Liknande trådar

Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 693
Senast: kopparberg
·
Avel Jag har en 02a här hemma som om allt går vägen ska bli fälttävlanshäst, hon är sent utvecklad men har tagit sig bra nu sista året, men...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: stommen
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: sydney
·
W
Avel Ännu en hingstväljar tråd men den här gången till ett Nordsvensktbrukssto. Vi har ett sto av lite lättare typ som säkert en del sett...
2
Svar
39
· Visningar
11 943
Senast: Krisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka