Äppelsjukdomar.

L

lenizen

Jag har för mig att jag har hört att en häst kan bli sjuk om den äter för mycket äpplen på en gång. (Kolik???) Någon här som vet om det är så? I så fall, vart går gränsen, på ett ungefär, med för mycket äpplen???

//L

Sv: Äppelsjukdomar.

Fång kan utlösas av äpplen...då ska det vara plötslig tillgång...dvs som med allt annat foder. Kolik är väl egentligen ingen sjukdom i den bemärkelsen...sjukdom, utan mera ett sammlingsnamn för ont-i-magen-åkomma.

Jag har hört max två äpplen per dag, men jag är nog skeptisk mot det och vet inte källan heller. Har aldrig hört talas om nån häst som fått kolik av äpplen. Fast det kan säkert hända om de äter mycket.

Äpplen är väl rätt rika på lättlösliga kolhydrater, socker, och om hästen äter för mycket äpplen borde det ju kunna bli en störning i grovtarmen som leder till kolik. Äter hästen "för mycket" av vilket foder som helst som den inte är van vid kan den ju lätt bli dålig. Man kan definitivt ge mer än två äpplen, men precis som allt annat ska man se till att vänja hästen vid dem successivt, inte vräka på en massa äpplen i krubban bara för att grannen har lämnat en påse fallfrukt!

Min shettis fick plötslig kolik för ca 3 år sedan. Det var på sensommaren/hösten. Veterinären trodde att hon kommit åt äpplen på marken i hagen och ätit för mycket. (Kan tilläggas att äppelträdet inte stod i hagen utan utanför.) Hästen ifråga var väldigt känslig för alla slags foderbyten och hade en "orolig mage". Enligt vet. var det möjligt att koliken berodde på äpplen iaf.

De kan få gaskolik. Det var iallafall vad som hände mina hästar när en snäll men ovetande granne tömde två skottkärror äpplen till mina hästar och de åt tills det var slut. :crazy:
Jag brukar dock ge dem en 2-4 styck i stöten när jag fodrar och det har aldrig gett problem

Vår ponny fick för några år sedan mycket svår kolik på grund av äppelätande.
Ett träd som aldrig fått äpplen förr hade plötsligt börjat tappa äpplen på backen i hagen utan att någon hade sett detta. Ponnyn fick åka i ilfart till Helsingborgs djursjukhus där hon fick sova två dygn för observation, hon behövde som tur var inte opereras, men det var nära...Hon fick gaskolik. Så visst går det.

Äpplen innehåller garvsyra o det kan orsaka kolik hos vissa hästar.
Min shettis får kolik om han får äpplen, det kan räcka med att han äter en så är det kört.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka