Användares hemsidor i nytt fönster?

MissFideli

Trådstartare
Tycker det är lite jobbigt att man blir utskickad från forumet om man ska besöka en användares hemsida. Alltså via dennes profil. Kan inte det öppnas i nytt fönster?

Sv: Användares hemsidor i nytt fönster?

ja det tycker jag också..... ibland tänker man ju inte på att högerklicka o öppna i nytt fönster :angel:

antingen får man lära sig högerklicka och ta "öppna i nytt fönster" och skulle man glömma, då klickar man tillbaka och gör om! :idea:

Jag håller med MissFideli om att det är dumt. Det beror ju inte på vilken webläsare man använder utan på hur denna sida är kodad. Så jag tycker Gunnar ska ändra den länkningen så den öppnas i ett nytt fönster!

/Erica

Förresten kan jag tillägga att samma sak gäller för Google-annonserna, åtminstone sist jag kollade.

/Erica

Det finns skäl till att låta bli att bestämma ett dylikt beteende - webbläsare är tillräckligt avancerade för att varje användare ska kunna ställa in beteendet själva. Därför bör inte en websida bara ignorera webbläsarinställningarna och öppna länkar på det sätt skaparen ville.

Man kan ju Shift-klicka på länkarna också för att få upp i nytt fönster (som Ctrl-klick i FF).

NeaNott skrev:
Det finns skäl till att låta bli att bestämma ett dylikt beteende - webbläsare är tillräckligt avancerade för att varje användare ska kunna ställa in beteendet själva. Därför bör inte en websida bara ignorera webbläsarinställningarna och öppna länkar på det sätt skaparen ville.
Har jag sagt att den bör göra det? :confused: Jag tycker det är självklart att man ska kunna använda sidans kodning för att bestämma hur länkar ska öppnas, exempelvis vid användade av frames eller dylikt (inte för att jag använder frames). De flesta användare är inte tillräckligt avancerade för att kunna ställa in saker själva. ;) Jag förstår inte hur du menar att jag i min webläsare ska kunna ställa in så att endast vissa länkar ska öppnas i nytt fönster?

/Erica

I alla webbläsare jag använt kan du lätt ställa in att externa länkar ska öppnas i nytt fönster/ny flik. När jag stöter på en webbsida som försöker override:a mina egna inställningar upplever jag att sidskaparen försöker diktera hur jag ska vilja ha mina länkar.

Visst - om hela buke vill att länkar ska öppnas i ett nytt fönster/en ny flik så kan det väl motivera en hårdkodning. Jag är dock mot att använda gamla tekniker som inte är motiverade längre.

Du talar om frames - det har inte jag gjort. Om man använder frames är det motiverat att bestämma länkarnas beteende, men å andra sidan finns det också bättre saker än frames att använda :)

NeaNott skrev:
I alla webbläsare jag använt kan du lätt ställa in att externa länkar ska öppnas i nytt fönster/ny flik.

Nej, helt lätt verkar det inte vara. Jag kanske letar på fel ställe, men jag har inte lyckats hitta någon sådan inställning i vare sig IE eller Firefox. Hur gör man?

Till firefox finns en extension som heter "Tab Mix Plus". Denna finns att ladda ner från firefoxs hemsida (du kan klicka på tools -> extensions -> get more extensions i din webbläsare tror jag). Dessutom har jag för mig att du genom att klicka med scrollhjulet öppnar länkar i nytt fönster/ny flik.

Internet Explorer går jag inte i närheten av, så jag vet inte hur det fungerar där.

Nu är ju inte alla användare varken kunniga eller intresserade av att ha div personliga inställningar på sin dator och för den delen surfar nog en hel del av oss från andra datorer än våra egna. Därför sällar jag mig till skaran som tycker att de ska öppnas i nya fönster.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
587
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 944
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama