ÄNTLIGEN!! Sadelkammare :D

-Catherine-

Trådstartare
Två genomlidna vintrar utan sadelkammare, men en tredje blir det iaf inte. Äntligen har jag fått klar min lilla sadelkammare, jag är alldeles salig för stunden :laugh:

För två och ett halvt år sedan började jag bygga mitt stall, det har varit en arbetsam resa där jag har fått prioritera och prioritera vad som skulle göras först och vad som orkades med. Tyvärr kom inte sadelkammaren högst upp på listan.

Men förra fredagen var det dags, nu skulle det iaf bli en sadelkammaren. En mkt liten en blev det, men den är välplanerad och rymmer precis det som behöver rymmas. Och dessutom (som allt annat med mitt stall :p), jag har byggt den själv inom ramarna för en väldigt snäv budget :)

Så här såg det ut innan (bilden tagen i april):

sadelkammaren.jpg

Å såhär ser det ut nu (det är faktiskt inte så snett & vint som det ser ut att vara, jag vet inte vad som hände med vinklarna när bilden blev till..hmm):

nyasadelkammaren.jpg

Fortfarande är det en del pyssel kvar, målning givetvis men även lite lister och annat småfix. Men jag har iaf flyttat in, "pysslet" kan jag ta eftersom, huvudsaken var att få in lädret så att inte fukten kommer åt det.

Jag fick inte till ngn vettig bild som visar insidan, det är så litet att det är trassligt med att hitta en fotovinkel som får med insidan. En dålig mobilbild är allt jag har att bjuda på för stunden:

innesadel.jpg

Hur som helst är jag ofantligt stolt och nöjd över min lilla "skrubb" så jag kunde ju inte låta bli att låta den få en alldeles egen tråd :D:o

Sv: ÄNTLIGEN!! Sadelkammare :D

måste åka ner och titta på ditt stall någon gång, det tar bara 30 minuter från mig...

Det ser så himla mysigt ut...

MMBetsybabe

det är super duktigt att bygga och fixa själv och som du själv säger man blir ju så fruktansvärt nöjd efteråt. Sen är det roligt också :)

Jo, det är ju roligt som tusan. Det är värt allt slit när man äntligen får till det som man vill ha det :D

Vad mysigt det såg ut. Själv ha rjag min i källaren. Lågt i tak så kan ej hänga täcken :( så vet ej var ja ska få de och torka. har inge stall utan bara ligghall och sjukbox.

Nej, täcken kan jag inte hänga på tork i min sadelkammre heller, fast jag hade inte velat göra det iaf eftersom allt blir så fuktigt och det luktar äckligt då. Täcken hänger jag på tork i pannrummet uppe i huset, bara torra täcken som används just för stunden får bo i sadelkammaren. Alla andra täcken, filtar och sadelunderlägg bor i frysboxen ute i stallet eller i förvaringspåsar i källaren :)

Har du ingen möjlighet att sno ihop ett litet utrymme för täckena där de kan torka mha avfuktare eller värmefläkt? Det behöver ju inte vara så snoffsigt sålänge som det fyller sitt syfte :)

:eek: att du bara kan själv!
det belv hur fint som helst!
:bow:
jag skulle nog inte få 3 bräder i kors själv..:crazy:
fast stall SKA jag ha,endera året..hur det ska gå till vete katten...:grin:

Tack! :)

Jodå, du kan du också, tro på dig själv så är du genast havvägs!
Mitt stall är inte det minsta snoffsigt och det är både snett och vint på sina håll, men det är byggt med kärlek och det räcker långt bara det :D

Haha! Mitt är byggt med blod, svett& tårar... Hoppas att jag känner all kärlek när det är klart då ;)
Skämt åsido- det är riktigt kul när saker börjar falla på plats :)

Jag håller precis på att flytta in i sadelkammaren här också- fast allt muggigt som legat undangömt hela året luktar inte gott alls- så just nu har jag sköljt upp massor som hänger på en byggställning över hela gårdsplanen. Det + allt de bott i. 2 dynlådor, 4 soptunnor och en gammal frys... Det ser ut som om jag ska ha loppis- på riktigt ser det ut så. Ska ta en bild imorgon bara för att spara till mig själv ;) (Det är min systers saker också)

Det vore skoj att få se lite bilder, så ta gärna några som vi kan få se här i tråden :)
Alla här på Buke har så stora fina stall med gott om utrymmen och vacker inredning...så kommer aldrig mitt stall bli, men jag älskar det iaf :)

Min högsta dröm när det gäller mitt stall just nu, det vore att få in rinnande vatten och slippa dra en slang från huset varje dag och om vintrarna släpa dunkar.
Nästa sommar kansje jag kan få till vatten om jag sparar ihop ordentligt med pengar och material

mkt planer är det alltid på gång, sånt är roligt :)

det är inte alla som har stora fina stall XD, mitt är på 12*7kvm inklusive min foder/sadelkammare på 6kvm.
men lite fint är det nog^_^ trots gammalt tak och 1,5 boxar färdiga av 3st.
men alla hemma byggda stall är egentligen fina, då de är unika och byggda med kärlek och en hel del blåslagna tummar^_^-

Vad räknar du med mkt pengar? Det är 3 hästar du har va?
Jag tror inte att det behöver li jättedyrt- det dyraste är nog att få in vattenledningen i stallet...

Bilder kommer sen :) Jag lovar! Ska bara foga golvet o flytta in lite mera först :)

Jag har fått en offert på 7k för att gräva och dra in vatten till stallet. Då blir det frostfritt djup fram till två meter innan stallet, och värmekabel i ledningen sista biten. Inte mkt pengar kanske, men ändå en hel del pengar. Jag har inga lån på mitt stall, istället har jag byggt lite i taget eftersom jag haft råd och så kommer det bli även med vattnet. Spara först-bygga sen alltså :)

Sadelkammaren kostade mig *räknar ihop*, totalt 858kr :p

Den som spar han har är det som gäller hos mig, jag sparade lite isolering som blev över då jag isolerade gamla delen, och så fick jag en dörr av min far ifjol som jag inte visste då vad jag skulle ha den till men som kom till användning nu. Samma med rutan, den tog jag rätt på för jag tänkte "bra att ha" :). Virket är bonnasågat som jag handlat hem tidigare (bra att ha :D) = billigt och innegolvet är gjort av garderobssidor som jag isolerat under med cellplast (också från min "bra att ha-hög"). Spik, skruv, vinklar & annat smått och gott finns alltid hemma.

Totalt behövde jag alltså bara köpa tre OSB-skivor, två flaskor fogskum & en förpackning gullfiber på brädgår´n för resten hade jag redan hemma :)

Du har alldeles rätt, det behöver inte vara stort, nytt & dyrt för att man skall trivas :)

EmelieR: Jag glömde svara: Ja, det är tre hästar jag har (en stor, en shettis & en liten B).

Bilder ser jag fram mot :D

Mitt bygge är betydligt dyrare :( Men men. Vi har också haft ovärderliga kontakter i mitt bygge. Både till hjälp och rent ekonomiskt :)

Usch va dyrt det var att gräva till ditt vatten. Vi hyrde en grävmaskin, lastade in min Lillebror nytankad med massa Red Bull och efter en helg var allt dagvatten, vattenledning och avlopp till huset bytt :) 1500:- betalade vi för att hyra den och 350:- diesel :)
Vilken sorts värmekabel ska du ha? Jag velar lite fram o tillbaka men tror att jag kör på en kabel med termostat brevid för frostfritt vatten. Men så bor jag ju i Skåne...
Mitt vattensystem kostar nog ca 7000:- inkl allt. Då har jag köpt den största rostfria vattenkoppen som inte var så billig.... 5 boxar.

Jag har också ett upplag med saker både hemma, hos min systers sambo och min hamsterpappa :)
Sambon brukar få en del erbjudande när de är klara på olika byggen med så mkt är köpt billigt eller helt enkelt- ta skiten så slipper vi slänga den.
Men i stallbygget har vi bara loftgolvet som inte är helt nytt. Det har vi fått ställningsplank till! Det kostade mig en smörgåstårta ;) Skulle kostat ca 10000 i nypris.... Fast då hade jag inte lagt in så tjockt, dyrt golv iofs...

Ja, det är ovärderligt att ha kontakter när man skall bygga ngt :)

Det låter dyrt med grävningen av mitt vatten, men jag tror det är ganska rimligt ändå (dock är 7500 ett maxpris, det kunde bli billigare också sa grävarn). Det är 100m från hus till stall och de första 20 metrarna från huset är ett besvärligt område att gräva i då det finns elledningar och avlopp med markbädd att ta hänsyn till, vi måste gräva rätt djupt för att komma ned till frostfritt och dessutom är det trångt som tusan komma fram med grävaren :(. Priset inkluderar dock allt arbete med grävning och material (slang, kopplingar etc).

Jag har hink till mina hästar, jag är lite nojig med kontrollen av hur mkt hästarna dricker så hink är enda alternativet för mig. Dock är det ju billigare än att dra in vattenkoppar, så det är ju inte helt av ondo (ja, jag är en snål rackare dessutom *flin*) :p

Men man kan ju sätta en avstängning som häste inte kan komma åt o fylla direkt i hinken :) Då har man kontroll på hur mkt de dricker med :)
Hur många dagar om året brukar det frysa hos er? KAnske man ska gräva mindre djupt och lägga värmekabel hela vägen? Eller det funkar inte?

jattefin liten "skrubb" du har.. och billig ocksa.. det tycker vi om lol..

skall precis borja med min sadelkammare nu och har fatt svart papp uppsatt pa vaggarna och taket. Tyvarr blir inte golvet insulerat men far leva med det i alla fall. Och vaggar far en god dos av "det gula fluffiga". Med 5 pallar blir det ett antal sadlar, plus extra saker.. fick en bra hylla som jag kan lagga tacken i pasar och sortera efter storlek. Har har alla vad jag far tag pa, passar storlek bryr jag mig inte om vem som har vad pa sig..
Just nu hanger mina sadlar pa vaggen i mitt vardagsrum som ocksa ar forrad for tillfallet.. Men stallet ar kallstall och jag har ingen elektrik dar inte heller vatten, och det finns inte i ekonomin att satta in. Men om jag insulerar bra nog skall det val halla sig hoppas jag.. eller satta in en diesel varmare emellanat.
Hade tankt jag skulle fa gora en trad men vi far se.. dock congrats till din fina byggnad, och bast av allt, ingen amortering!!

Ingen dum idé alls det faktiskt.
Fast då kan jag lika gärna dra en slang från kranen och fylla direkt i hinken med den, jag får ju iaf lyfta ned hinken för att tömma den på gammalt vatten och skura den innan jag fyller på nytt vatten.

Här får man nog räkna med att det fryser branog hela vintern, inatt hade vi som exempel frost alla redan. Värmekabeln är dyr & el likaså, så jag väljer nog hellre engångskostnaden med grävningen för att undvika att det fryser.

Nästa vinter, då har jag nog mitt vatten :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka