Äntligen: ASVH bygger avelsrådgivningstjänst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gragge
  • Startdatum Startdatum
G

gragge

Efter att många av ASVH:s medlemmar efterfrågat individbaserad avelsrådgivning för sina ston har ASVH bestämt att föreningen ska erbjuda just detta.

Förhoppningen är att kunna erbjuda alla sina medlemmar den här tjänsten från och med avelssäsongen 2008.
Tjänsten ska fungera på tre sätt:
- databaserade urvals- och matchningsprogram som är under utveckling.
- rådgivning via formulär.
- utbildning i avelsrådgivning för domare och nyckelpersoner i regionala föreningar.

[Källa-Ridsport]

-------------------------------------

Gragge säger: Grattis stoägare.
Jag måste också gratulera Asvh som lyssnat till sina medlemmar och på senare tid verkligen visat att man existerar för dem och för främjandet av svensk avel.
Avelsclinic, brev om auktioner och nu detta.... jag gillar det "nya" Asvh!!

Sv: Äntligen: ASVH bygger avelsrådgivningstjänst

Här är en som INTE hänger på låset den 10:e

Jag tycker väl att det är ett bra initiativ, men kommer inte heller att "hänga på låset" den 10:onde.

Bra är att ASVH gör mer för medlemmarna, att de utvecklas de oxå...

Om ni hade varit medlemmar så hade ni inte behövt få den här infon via Ridsport, utan direkt från ASVH. De kommer att provköra avelsrådgivningen på några av medlemmarna redan nu, för att se tidsåtgång, utfall mm.

Jag tycker väl att det är ett bra initiativ, men kommer inte heller att "hänga på låset" den 10:onde.

Bra är att ASVH gör mer för medlemmarna, att de utvecklas de oxå...

Instämmer!!

tycker att det artar sig rejält hos ASVH.Roligt.

mvh/barb

Om ni hade varit medlemmar så hade ni inte behövt få den här infon via Ridsport, utan direkt från ASVH. De kommer att provköra avelsrådgivningen på några av medlemmarna redan nu, för att se tidsåtgång, utfall mm.

Jag har varit medlem i 25 år:angel:

Jag tycker det är bra även om jag inte kommer utnyttja det. Men det finns massor av stoägare som har ett sto o noll koll på blup, hingstar osv men vill ha ett föl.
Bättre att de har möjlighet att få hjälp än att lyssna på alla vänner som har en favorithingst som passar noll till stoet.

Tycker också att det är roligt att se lite förändring hos ASVH. Är medlem o tänker åka med ASVH till Verden på dressyr VM för unghästar i augusti.(eller en resa som asvh arr menade jag)

Inte heller jag förstår den kommentaren då jag också är medlem. Läs sista raden i mitt första inlägg: "brev om auktion". Har inte gått ut på Ridsport så vitt jag vet.

Jag har varit medlem i 25 år:angel:

Är det så att informationen gått ut till utvalda eller... ex vis Ralda? Jag har som dig många års medlemsskap i bagaget.

Senast ändrad av en moderator:

Inte heller jag förstår den kommentaren då jag också är medlem. Läs sista raden i mitt första inlägg: "brev om auktion". Har inte gått ut på Ridsport så vitt jag vet.
Du har skrivit i ditt inlägg att källan är Ridsport, har du skrivit fel?

Mitt inlägg var riktat till trådskaparen, inte till dig, och hon har angett Ridsport som källa... Tryckte jag på fel knapp, eller varför tar du åt dig? :p

KL

Saxat från ASVH:

ASVH bygger upp avelsrådgivningstjänst

Många medlemmar efterfrågar individbaserad avelsrådgivning för sina ston och vi har lagt fast i Avelsplanen att vi ska erbjuda detta.
Nu utvecklar vi denna tjänst på tre sätt, med målsättningen att kunna erbjuda den till alla medlemmar fr o m avelssäsongen 2008:

*
Databaserade urvals- och matchningsprogram som är under utveckling
*
Rådfrågning via formulär – detta vill vi ha hjälp att testa nu!
*
Utbildning i avelsrådgivning för domare och nyckelpersoner i regionala föreningar kommer att erbjudas hösten 2007.

TESTET med råd via formulär omfattar 25 ston och är kostnadsfritt.
Erbjudandet gäller ASVH-registrerade ston och ägare ska vara medlem i ASVH eller regional avelsförening. Endast hingstar godkända i ASVH och med löst licens kommer att föreslås. Vi tar frågorna i den ordning de kommer och kan inte lova att besvara fler än 25. Vi kommer att informera på hemsidan och direkt per e-post till frågeställarna när kvoten är full. Du som får svar på din fråga får räkna med att vi tar kontakt med dig för att utvärdera försöket!

Med detta försök vill vi få en bild av bland annat:

*
hur stort intresset är,
*
hur lång tid som ska avsättas och vilka personella resurser som behövs
*
hur lätt/svårt det är att ge råd utifrån uppgifterna i formuläret och
*
vad tjänsten när den är utbyggd ska kosta.

Vill DU delta i försöket? –Så här går det till:

*
Fyll i formuläret ”Underlag för avelsrådgivning” med uppgifter om Ditt sto, så fullständigt som möjligt.
*
Maila det till avelsradgivning@asvh.org senast den 20 april 2007. Endast e-post ska användas, vi kan inte ta emot ”pappersbrev” eller telefonfrågor. ASVH:s kansli kommer att vidarebefordra frågorna till våra expertresurser i Avelsvärderingsnämnden och Avelsrådet där två personer kommer att diskutera och svara på varje fråga. Christina Olsson (med stor erfarenhet från avelsrådgivning inom travet) och Karl Henrik Heimdahl är huvudansvariga och fördelar frågorna till övriga personer.
*
Ju mer information det finns om stoet, t ex unghästbedömningar, tävling, avkommor /släktingar desto lättare är det att ge råd.
*
Svar kommer att ges dels via personlig kontakt och dels skriftligt.
*
Vi kan i detta försök inte lova svar inom viss tid men kommer att arbeta snabbt med tanke på betäckningssäsongen.
*
Svaret kommer alltid att omfatta fler än en hingst!
*
Svaret är ett opartiskt förslag – det är uppfödaren som gör valet!

För formulär klicka här!

Nu börjar det hända grejer!

Hälsningar Monika

Senast ändrad:

Nu har det gått ett tag sen vi hörde talas om asvh´s avelsrådgivning. Vore kul att höra om någon anmälde sig och vad ni har fått för respons! Vad tyckte ni om tjänsten? Kommer ni att följa råden? Fick ni svar brevledes eller personlig kontakt?

Jag missade det totalt, hade varit spännande att höra om någon provade? Attan att tiden gått ut ;)
U

summa sumarum : mitt Calypso II sto som blev uttagen fick som en av rekommendationerna Hip Hop som fick den "äran" resultatet blev ett stoföl "Northern Cleo" som visades i lördags (överbyggd bak som alla föl så gångarterna ffa galoppen är bättre) men jag är mkt nöjd med resultatet

47 p = 9 8 8 7 8 7

Champion i Norrbotten med 80% och mkt lovord från domarna

summa sumarum : mitt Calypso II sto som blev uttagen fick som en av rekommendationerna Hip Hop som fick den "äran" resultatet blev ett stoföl "Northern Cleo" som visades i lördags (överbyggd bak som alla föl så gångarterna ffa galoppen är bättre) men jag är mkt nöjd med resultatet

47 p = 9 8 8 7 8 7

Champion i Norrbotten med 80% och mkt lovord från domarna
Jag deltog också med mitt Falkland sto. Ut kom ett stoföl som jag inte har visat. Hon ser "sådär" ut för dagen men kommer att växa sig snyggare.

Stoet är inte ombetäckt i år då hon fölade sent.

ÄNTLIGEN !!:idea::idea:

Så har ASVH gjort något för oss uppfödare, men det är mkt kvar att göra.

Varför inte göra en brevlåda, där vi kan ge förslag och synpunkter till en förbättring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka