Antiinflammatoriskt -snällare för magen?!?

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej!

Alternativ till Fenylbutazon, Fenadyne, Metacam efterlyses som e lite snällare mot magen! Om jag förstår det hela rätt så är samtliga medel jag nämnt här ovan NSAID-preparat...

Tacksam för tips:bow:

Sv: Antiinflammatoriskt -snällare för magen?!?

Det är väl något din veterinär bör kunna svara på? Du kan ju knappast avgöra själv vilket preparat som ska användas?

När min häst får diarre´och uppnbara magsmärtor av Butta frågar jag efter annat preparat, då får jag Finadyne vilket fungerar något bättre men fortsatta diaréer. Så nästa gång han hade behov av antiinflammatorisk medicin så berättade jag för veterinären om problemen och då skrev han ut Metacam, som inte skulle vara NSAID, men tyvärr tålde inte min häst det heller. Och i FASS står det att det tillhör gruppen NSAID...

Jag är sjuksköterska och till människor finns det antiiflammatorisk och smärtstillande som är betydligt snällare mot magen än vad NSAID är. Men kanske det inte finns till djur...

Självklart kan jag fortsätta jaga veterinärer för hjälp men det finns mycket erfarenhet här på Buke om man bara har turen att någon kunnig råkar se min fråga!

Vet inte om det finns något sådant till häst. Alla nsaid på människa ger ju mer eller mindre påverkan på magen. Ska de ha nått antiinflammatoriskt som inte påverkar magen så får ju människor cox-2 hämmare, men jag vet ärligt talat inte om det finns till djur.

Till häst finns tyvärr bara NSAID i oral form. Och i injektionsform finns inte heller mkt att välja på, förutom butorfanol som har sedering som bieffekt.

Har du provat djävulsklo? Är hästen kroniskt sjuk eller gäller det en akut inflammation?

Det kan även vara bra att ge någon form av probiotika, goda tarmbakterier.
Det finns mycket bra homeopatiska preparat. Jag kan pma eller maila om du är intresserad.

Djävulsklo sägs ha snarlik effekt - och snarlika bieffekter - som NSAID.

Snarlika effekter men ej bieffekter i alls samma utsträckning, det är det som är det fantastiska med örtmedicin!

Skitsnack. Inga dokumeterade biverkningsrapporter heter det och det är en helt annan sak.

Mina erfarenheter av djävulsklo har varit mestadels positiva både i praktiken och genom studier/forskning. Lisahjelmgren frågade efter ett alternativ, jag bidrog med det alternativet som jag har bäst erfarenheter av.

Vilken forskning har du gjort på djävulsklo? Finns den tillgänglig?

Har du medicinsk utbildning?

Man kan ge bakjäst för att hjälpa magen om man måste ge mediciner.

Ja, det har jag.
Om du är uppriktigt intresserad av Djävulsklo får du gärna pma din mailadress så kan jag skicka min avhandling. Den innehåller mycket kemi och skulle av de flesta antagligen framstå som mycket svårbegriplig och långtråkig... Men jag skickar den gärna om du är genuint intresserad:)

Tack! Hör gärna av dig.

Min häst har fått mjölksyrebakterier i långa perioder med mer eller mindre synbar effekt. Han har även fått Yee Sac med måttlig till ingen effekt. Örter har haft bäst effekt, får nu mineralfoder som innehåller örtblandning för njure, lever och mag/tarm. Inom en vecka bajsade han bollar :) Brukar annars se ut mer som hos ko, eller så kommer det först vätska och sedan bajs. Han fick tyvärr en dålig start i livet med flera antibiotikabehandlingar. Tror felet ligger där.

Hans avföring luktar illa oxå, lite surt.

En vinter gav jag honom L-Glutamin (finns bla i Gastro Care som e utv av veterinärer) blev lite bättre av det men inte mkt. Så för ett par dagar sedan köpte jag Pro Equo som ju innheåller bakterier från frisk hästtarm! Låter logiskt att det skulle hjälpa , vi får se...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 327
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 899
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 426
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30