Ansvar vid inbrott?

Modett

Trådstartare
Bakgrund: Jag, sambon och våra två hundar (en dobermann och en rottis) bor i en lägenhet på första våningen. I trappuppgången finns 5 andra lägenheter och även tvättstuga för vårt hus + några andra närliggande. Vid flertalet tillfällen under det år vi bott här har någon ryckt i vår ytterdörr, och därmed även ryckt upp den de gånger den varit olåst - senast alldeles nyss, därav väcktes mina funderingar..

Hundarna är (såklart..) jättesnälla individer, och hittills har de bara travat fram till ytterdörren med undrande miner när det ryckts i handtaget/dörren öppnats/det tokringt på ringklockan mitt i natten. Men, ponera att människan (eller människorna) tar detta ett steg längre och tar sig in i längenheten och att hundarna vaktar hemmet och biter. Vem är ansvarig? Den som gör inbrott i mitt hem och blir biten, eller jag som hundägare?

Jag personligen vill ha dörren låst, jag vill inte riskera att det kommer in någon galning med kniv som gör illa mina hundar medan sambon tycker att dörren ska vara öppen så "inkräktaren" får se hundarna. Hur skulle ni göra?

Sv: Ansvar vid inbrott?

En "Här vaktar vi" skylt, gärna med bilder, gör ju att ev. skumma objekt får veta att det finns stora hundar utan att ni behöver ha in dem i lägenheten.

Jag är rätt säker på att det är du som blir ersättningsskyldig, eller vad man nu blir...

Ha dörren låst!
Kanske även läge att berätta för hyresvärden/bostadsföreningen om att det är såhär?

Ja, en sådan har jag också funderat på. Har nyss hängt upp en provisorisk lapp med texten

Till dig som rycker upp vår dörr i tid och otid
- här bor två stora hundar som springer till dörren när detta sker. Vi kan inte ta ansvar för konsekvenserna av dina handlingar.

Ja, nu har vi givetvis ett ansvar för vad våra hundar gör, men målet med lappen är att 1) skrämma människan i fråga 2) göra denna medveten om att det kan bli konsekvenser och 3) vi kanske inte kan förhindra att dessa konsekvenser sker när personen på eget bevåg gör intrång i vårt hem..

Ja jag är rätt säker på det jag med och försöker förklara detta för sambon som vägrar tro det..

Att berätta för hyresvärden eller kvartersvärden är ingen dum idé, även om jag misströstar lite över vilket engagemang de kommer visa. Men då är de iallafall medvetna om problemet, för antagligen är det ju någon med nycklar när detta kan ske mitt i natten när porten ut är låst - dvs människan har antagligen tillgång till nycklar.

Skadeståndslagen är dock sådan att om den skadade anses medvållande så ska skadeståndet jämkas. Det ska extremt mycket till för att någon ska behöva betala för att en inbrottstjuv blir biten av ens vaktande hund.

Ämnet diskuterades i en annan tråd för en tid sedan.

När jag bodde på landet och inte brydde mig om grannar blev skrämda eller inte så hade vi en sådan här skylt

"Innan du går in!!
I denna fastighet finns det x antal hundar
skadorna som de kan orsaka är vi ersättningsskyldiga för enligt lag.

VI STÅR GÄRNA FÖR DESSA KOSTNADER
OM DU KOMMER OINBJUDEN
släkt och vänner är så klart
VÄLKOMNA"

Den är mindre lämplig om man som jag måste dela fullknökade hissar med mina grannar - vill inte att de ska tro att jag har "farliga" hundar.

Tackar. Kan tänka mig att ämnet är aktuellt lite då och då..

*halvt kl*

Någon som kan hänvisa till vilken lag och vilken paragraf som reglerar hundägarens ansvar vid inbrott? Vore intressant att läsa "med egna ögon".

Haha, den var rätt klockren den :D

Men jo jag håller med om dilemmat, jag vill absolut inte skrämma mina snälla och icke-dörryckande grannar så att de tvingas ta omvägar förbi våra hundar, vill bara ge en tankeställare till den skyldige..

En skylt på dörren:

"VÅRA STORA HUNDAR VAKTAR TRÖSKELN TILL DENNA LÄGENHET"

kanske?

De som inte bekymrar sig om att komma i närheten av tröskeln behöver ju inte bli rädda!

När jag bodde på landet och inte brydde mig om grannar blev skrämda eller inte så hade vi en sådan här skylt

"Innan du går in!!
I denna fastighet finns det x antal hundar
skadorna som de kan orsaka är vi ersättningsskyldiga för enligt lag.

VI STÅR GÄRNA FÖR DESSA KOSTNADER
OM DU KOMMER OINBJUDEN
släkt och vänner är så klart
VÄLKOMNA"

Den är mindre lämplig om man som jag måste dela fullknökade hissar med mina grannar - vill inte att de ska tro att jag har "farliga" hundar.

Tyckte den var kanon! :D

Strikt hundägaransvar omfattar även tjuvar som blir bitna.

Kort sagt; Om dina hundar biter någon (person/hund etc.) så är du ersättningsskyldig.

Skylt off topic

Jag gillar

Jag springer till grinden på 1.2 sekunder. Hur snabb är du?

tror dock inte den inger så värst mycket respekt med en kinesbild bredvid :D

Jag skulle ALDRIG ha dörren olåst oavsett vad. Jag är väldigt noga med att låsa. Lås dörren och problemet är ur världen.

Jag hade för mig det, tyvärr måste jag väl säga. Klart jag tar ansvar för mina hundar, men det känns lite som USA med inbrottstjuvarna som kan stämma husägaren då de gör illa sig vid inbrottet..

Jag hade för mig det, tyvärr måste jag väl säga. Klart jag tar ansvar för mina hundar, men det känns lite som USA med inbrottstjuvarna som kan stämma husägaren då de gör illa sig vid inbrottet..

Ja sjukt är det. Som när inbrottstjuven halkar på din uppfart till ditt hus på vintern när dom gjort inbrott, då får du för det. Eller om dom trillar och slår sig i poolen om du inte har sånt där skydd över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka