ännu en tråd om hälta -tips och ideer tack.

T

tant strul

Var till klinik igår med söte hästen för hältutredning.
Bakgrunden är att han kom till mig i augusti och kändes då stel och knackig, och vid vet.besiktning var han halt på v.b. Han fick då vila och promeneras i någon vecka tills vet kom igen; halt även på h f. Hästen ifråga är 16 år, av okänd ras och stam, tidigare tävlad lätta klasser i hoppning och dressyr. Jag vet inte hur länge han har haft problem, men vet att han besiktigades u a i maj 08.
I alla fall; på kliniken igår hittade man efter böjprov o dyl även hälta på ett till ben,nämligen h b. Efter bedövning tror man att det sitter i hasen på båda bakbenen och hovleden på h f. Röntgen tas och de bilderna visar ingenting. Efter detta behandlas han i haserna (depomedrol) och hovleden (celeston) och han ska få butta i sex dagar, först boxvila en dag, sedan vila i hage och små promenader fram till återbesöket. Kliniken och vet. kändes väldigt professionella men jag vill ju veta, och skulle helst bosätta mig där tills man gjort alla undersökningar som bara går... Jag ser ett skräckscenario framför mig som går ut på att vi kommer att åka ut och in på klinik i ett års tid och man kommer aldrig att hitta vad felet beror på men hästen kommer inte att bli bra.
Jag skulle nu behöva lite tips och ideer från er. Jag behöver få lite kött på benen inför nästa klinikbesök.
Är det vanligt med denna typ av hältor som man inte hittar på röntgen? (dum fråga, jag vet att det är vanligt - men vad har ni för erfarenhet?)
Finns det någon chans att han skulle kunna vara ren vid återbesöket?
Vilken typ av undersökningar kan man gå vidare med? Hur fungerar de i så fall? Vad kan man hitta med t ex ultraljud, scint etc?
Har ni några ideer om vad det kan bero på?
Kan det vara någon idé att ta ut kiropraktor/massör/ET (tänker naturligtvis inte göra det nu då han är under behandling)? Kan tex muskulära spänningar orsaka kraftig hälta? Kan den berömda SI-leden ge detta?
Kan en häst ha spatt utan att det syns på röntgen?
Ni som haft halta hästar med liknande problem, hur har det gått för er?
Skulle vara jättetacksam om några orkar ta sig tid och svara och berätta, jag håller på att bli tokig av alla funderingar!!!

Sv: ännu en tråd om hälta -tips och ideer tack.

Det jag kommer att tänka på när jag läser är att dessa hältor kan vara sekundär problem, dvs felet kan sitta i rygg, bäcken eller varsom helst och hästen har ont eller är sned och felbelastar så han blir halt. Kan inget om SI leden så vågar inget säga.
Varför kan man inte ta ut ET under vet behandling, eller massör?
Usch vad jobbigt att inte veta, men måla inte upp för mkr skräckscenarion, och ge inte upp, hoppas det ordnar sig!!

Varför kan man inte ta ut ET under vet behandling, eller massör?
!

Man ska aldrig låta ET behandla en halt häst såvida inte veterinär av ngn anledning beordrar det. Detta för att tex en korrigering i hästens fysik, under den tiden hästen har en skada, ytterligare kan göra så att belastningen ökar/ändras och skapar ytterligare aspekter som hästens kropp då skall anpassa sig till, vilket kan leda till sämre resultat på skadan man försöker definiera och komma tillrätta med.

Man ska aldrig låta ET behandla en halt häst såvida inte veterinär av ngn anledning beordrar det. Detta för att tex en korrigering i hästens fysik, under den tiden hästen har en skada, ytterligare kan göra så att belastningen ökar/ändras och skapar ytterligare aspekter som hästens kropp då skall anpassa sig till, vilket kan leda till sämre resultat på skadan man försöker definiera och komma tillrätta med.

Aha, då förstår jag, det har jag aldrig tänkt på!

Tack för ditt svar. Har också en känsla av att det primära felet sitter någon annanstans i kroppen.

Kan tex muskulära spänningar orsaka kraftig hälta?

En hälta som kommer fram vid böjprov och kan bedövas bort lokalt visar att det finns problem i den led där hältan släcktes. Ledinflammationer kan förstås uppkomma som en följd av att hästen hindras i sina rörelser pga av något muskelproblem som sitter högre upp men jag tycker det är vanligare med det omvända - att muskelspänningar uppkommer som en följd av att hästen sparar något ben som den har ont i, och därför inte tar ut rörelsen i kroppen på det sätt som det är tänkt. Följden kan bli stumma och spända muskler som ytterligare kan hindra rörelsen och så är man inne i en ond cirkel där hästen belastar sig fel.

Kan den berömda SI-leden ge detta?

Orsak och verkan är ofta svårt att reda ut. Har hästen problem i sin SI-led och hindras rörelsen av detta och följden blir stumma muskler och felbelastade leder? Eller har hästen ont i t ex haserna och på grund av detta överbelastar fram, och sätter inte under sig bak, och får därför mindre rörlighet i ländryggens muskler och leder? Teoretiskt skulle jag tycka att sannolikheten är högre för det sistnämnda men jag har ju inga belägg för att detta gäller i din hästs fall.

Kan det vara någon idé att ta ut kiropraktor/massör/ET

Medan din häst går på utredning på klinik ska du inte blanda in fler, utom i samråd med din veterinär. Veterinärmedicinsk diagnostik är gissningsarbete baserat på kliniska fynd och hur hästen svarar på olika behandlingar. För att ta reda på vad som är fel med din häst behövs mer information, och den tar kliniken bäst reda på om man följer ett spår i taget.

Hoppas du har en bra försäkring.

Vilken typ av undersökningar kan man gå vidare med? Hur fungerar de i så fall? Vad kan man hitta med t ex ultraljud, scint etc?

En sak du själv kan undersöka med hjälp av föregående ägare är hästens historia. Hur är den riden, har den varit igång kontinuerligt flera år i rad och klarat en viss typ av arbete som motsvarar det du vill använda hästen till. Hältor vid ägarbyte är ju rätt vanligt och det kan bero på att häst och ryttare anpassat sig till varandra och hästens kropp lärt sig kompensera för det arbete den har. En ny ryttare innebär en ny "arbetsmiljö" för hästen kan man säga, och då kanske nya problem kommer fram.

Man kan fundera på hästens konstitution dvs hur den är byggd. Vinklar och benställningar, proportioner. Inte så perfekt konstitution innebär högre belastning på strukturerna och därmed risker för förslitningsskador med åldern, naturligtvis.

Man kan undersöka ryggen på jakt efter överridande tornutskott eller tecken på sammanväxningar och andra problem i ryggkotpelaren. Här kan scintografi vara användbart.

Ultraljud kan visa problem med ligament eller bindvävsstrukturer. Titthålskirurgi kan ge information.

Hur långt man ska gå i sina undersökningar är förstås till stor del en ekonomisk fråga. Vad ersätter försäkringen och vad har hästen för värde. Tyvärr har jag sett många exempel på långdragna behandlingar där hästen kommer tillbaka delvis mellan varven men det blir aldrig riktigt bra. Och då kanske grundorsaken finns i rygg eller bäcken som är svåra att undersöka.
Så behöver det naturligtvis inte alls bli i ert fall men jag tycker att det är bra att bestämma sig för en gräns av något slag - ekonomisk, tidsmässig eller liknande - där man tar sig en ordentlig funderare på om det är värt att fortsätta leta och behandla. Ägarens lidande är också ett lidande för en levande varelse som man behöver ta hänsyn till, enligt mitt sätt att se det.

Tack för ditt vettiga och utförliga svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 744
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 501
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden