Annat än äppeljuicekoncentrat ?

MissAndersson

Trådstartare
Hej! 👋🏻
Har en fråga, kan man hälla i nåt annat än äppeljuice i hästens vatten för att få henne att dricka? :confused: Annan smaksättning tänker jag på nu, finns tex morotsjuice ?🥕 Eller det är bara just äppeljuice som man kan använda?
🍎🍏
Hästiga hälsningar Elin 🐴💕

Det är väl bara prova dig fram.
Har du provat att göra betfor med massor med vatten i? Då blir det sött och de brukar dricka.

Har testat. Men kan man ge andra juicer än äpple?
Hade inte gett citrusfruktjuice tex.
Men annars ser jag inte direkt någon anledning att det inte skulle vara okej.
Provat skära morotsbitar och lägga i vattenhinken Eller lägga i ett helt äpple? Om hästen får pilla runt i vattnet för att få tag i dem kan det ibland stimulera att dricka.
Håll koll första gången bara. Vissa hästar blir jättefrustrerade när de inte lyckas få tag i dem.
Har du provat ta med en dunk vatten från något annat ställe (om stallet har egen brunn) för att se om det är just det vattnet hästen inte gillar?

Hade inte gett citrusfruktjuice tex.
Men annars ser jag inte direkt någon anledning att det inte skulle vara okej.
Provat skära morotsbitar och lägga i vattenhinken Eller lägga i ett helt äpple? Om hästen får pilla runt i vattnet för att få tag i dem kan det ibland stimulera att dricka.
Håll koll första gången bara. Vissa hästar blir jättefrustrerade när de inte lyckas få tag i dem.
Har du provat ta med en dunk vatten från något annat ställe (om stallet har egen brunn) för att se om det är just det vattnet hästen inte gillar?
Varför inte citrus? Har garanterat hänt att jag har blandat en apelsinfestis eller liknande i vattnet när någon ponny inte druckit på tävlingsplats och vi glömt äpplejuice eller betfor hemma (eller det inte varit gott nog). Vissa hästar gillar ju att äta apelsin också. Men det är kanske inte bra?

Varför inte citrus? Har garanterat hänt att jag har blandat en apelsinfestis eller liknande i vattnet när någon ponny inte druckit på tävlingsplats och vi glömt äpplejuice eller betfor hemma (eller det inte varit gott nog). Vissa hästar gillar ju att äta apelsin också. Men det är kanske inte bra?
Tänkte mer på tex ren apelsinjuice, grapejuice eller annan ren juice med mycket apelsin. Det är rätt surt och apelsin/citron/grape är väl inte så många hästar är vana vid här?
Har väl inget bra belägg för att det är okej, men jag hade provat annat innan.
En festis med apelsin har inte så hög juicehalt att jag tror att det är något som helst problem. Jag pratade om 100%ig juice.
Jag upplever i alla fall som att juice (med fruktkött) gör min mage betydligt surare än att äta en apelsin.

Skvätte faktiskt i lite äppelcidervinäger här för några dagar sedan då hästen vägrade dricka brunnsvattnet ( vi har fått köra vatten hela sommaren ) så han var helt enkelt inte van! Nu dricker han som vanligt :idea:

Hej! 👋🏻
Har en fråga, kan man hälla i nåt annat än äppeljuice i hästens vatten för att få henne att dricka? :confused: Annan smaksättning tänker jag på nu, finns tex morotsjuice ?🥕 Eller det är bara just äppeljuice som man kan använda?
🍎🍏
Hästiga hälsningar Elin 🐴💕

Du kan absolut erbjuda hästen vatten som är smaksatt med annat än just äppelcidervinäger som jag gissar du avser när du skriver äppeljuice ?

Däremot så måste du ju om du smaksätter verkligen ha stenkoll på att hästen då verkligen gillar det och att det funkar om du ska erbjuda det i vattenhinken hästen har i boxen tex.

Nu vet man ju inte vad du avser för situation när/varför du vill få hästen att dricka vatten bättre så utifrån det mitt svar.

Tänkte mer på tex ren apelsinjuice, grapejuice eller annan ren juice med mycket apelsin. Det är rätt surt och apelsin/citron/grape är väl inte så många hästar är vana vid här?
Har väl inget bra belägg för att det är okej, men jag hade provat annat innan.
En festis med apelsin har inte så hög juicehalt att jag tror att det är något som helst problem. Jag pratade om 100%ig juice.
Jag upplever i alla fall som att juice (med fruktkött) gör min mage betydligt surare än att äta en apelsin.
ok. så det var mer utifrån risken att de inte skulle gilla det än att det inte skulle vara nyttigt? Min erfarenhet är att de gillar det, men det varierar säkert mellan individer, man får pröva sig fram. Och även om man häller en liter ren juice i en tiolitershink med vatten så blir det ju ganska utspätt. Ska man ha det som back-up när man är borta så är det ju bäst om man har testat vad de gillar hemma först. Men ibland händer det att det är litet urval på bortaplan, så då får man chansa/testa vad som finns (om man glömt att ta med).

ok. så det var mer utifrån risken att de inte skulle gilla det än att det inte skulle vara nyttigt? Min erfarenhet är att de gillar det, men det varierar säkert mellan individer, man får pröva sig fram. Och även om man häller en liter ren juice i en tiolitershink med vatten så blir det ju ganska utspätt. Ska man ha det som back-up när man är borta så är det ju bäst om man har testat vad de gillar hemma först. Men ibland händer det att det är litet urval på bortaplan, så då får man chansa/testa vad som finns (om man glömt att ta med).
Lite smakmässigt ja. Sedan tänkte jag väl också på hemma till tex häst som har lätt att få kolik o dricker dåligt såhär års. Men det är min åsikt då jag upplever många apelsinjuicer som surare än apelsiner men det är säkerligen ingen fara alls, har inga belägg men jag hade provat en mängd andra saker först. Jag hade försökt med annat bara. Minns inte att ts skrev hur hon skulle använda det . Svårt att prova hemma om hästen dricker då.

Senast ändrad:
Du kan absolut erbjuda hästen vatten som är smaksatt med annat än just äppelcidervinäger som jag gissar du avser när du skriver äppeljuice ? .
Ts söker alternativ till äpple men jag tolkar inlägget som att det menas svanlig äppeljuice av pressade äpplen. 😇.
Men a slut är äppelcidervinäger bra, men vill den inte ha äppeljuice så tror jag tyvärr inte på vinägern men absolut värt att prova.

Senast ändrad:
Min gammelman som drack dåligt inne, fick antingen äppeljos eller en näve betfor i sin ena vattenhink. Vanligt vatten i den andra

Ts söker alternativ till äpple men jag tolkar inlägget som att det menas svanlig äppeljuice av pressade äpplen. 😇.
Men a slut är äppelcidervinäger bra, men vill den inte ha äppeljuice så tror jag tyvärr inte på vinägern men absolut värt att prova.

Ja alltså det är ju strunt samma vilket jag nog tycker framgår om man tar med hela mitt inlägg och inte klipper av halva citatet iof 👍

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar