Anmäla veterinär?

S

sarabacklund

I slutet av januari hände det som aldrig får hända för mig.
Min 4åriga unghäst insjuknade i koliksymtom och pga felbehandlingar från jourhavande veterinär som kom på plats, tvingades hästen avlivas direkt när den kom fram till kliniken.
Jag som för tillfället studerar på annan ort, hade hästen utlånad till en vän, så jag vet inte om jag hade handlat annorlunda själv och tagit saken i egna händer och åkt tidigare till kliniken. Hur som helst jag tänker inte gå in på detaljer, förutom det att jag har medhåll från den veterinären som opererade hästen, att en felbehandling har gjorts. Denne har även kritiserat och ifrågasatt den första veterinärens arbete.

Men min fråga är; - Hur går jag vidare med detta? Jag har förstått att en anmälan ska skrivas och skickas till veterinära ansvarsnämnden. Men sen då? Vill någon berätta sin historia från mig? Jag känner mig otroligt osäker och maktlös och vill gärna höra era erfarenheter kring detta...

/ Sara

Sv: Anmäla veterinär?

Sen får alla parter komma med sin version ofta i flera omgångar.
Har ingen aning vad som gjorts eller inte gjorts i det här fallet men har undersökt, behandlat o obducerat tillräckligt många kolikhästar för att veta att det är lätt att säga ngt för operatören som står med facit i hand men svårare att ställa rätt diagnos o prognos ute i fält.
PL

Sv: Anmäla veterinär?

Okej.
Absolut det förstår jag. Har valt att vänta med en ev anmälan för att jag just ska se saken ur olika perspektiv för att inte kritisera och anklaga någon i chocktillstånd. Vad det gäller dennes bedömning av fallet kan jag inte utala mig om, utan vill bara lämna min verison av det hela. Finns det en bättre förklaring till varför denne handlat som den gjort, kan jag förhoppningsvis beroende på svaret acceptera det. Förstår att det är ett känsligt ämne, men jag vill heller inte att misstaget ska upprepas och drabba andra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka