Sv: Anledning till elak häst?
Beror på vad du menar med elak.
Alla högre stående djur (inkl människan?) har ju medfödda programmeringar, vilka ska göra livet lättar på olika sätt. T ex uppförandekoder. Tyvärr ställer naturen ibland till det, och levererar avkomma med fel i programmeringen. Jag vill nog se dessa fel som hjärnskador, vilket iofs inte måste innebära annat än fel just i en sådan kod.
A Om felet i koden är medfött, t ex via avel, så blir svaret på frågan i det fallet, att den är "elak" av naturen! Dvs, om felet ger som resultat vad vi kallar "elak" häst.
B Om felet beror på skada, i fosterlivet eller vid födseln, anser jag inte att den är "elak" av naturen, men däremot medfött "elak". Dvs, en defekt som är svår/omöjlig att komma tillrätta med, men som inte påverkar avelsvärdet.
C Återstår förvärvad defekt i uppförandet, vilken kan bero på fysisk eller mental skada under livstiden, vilka heller inte påverkar avelsvärdet. Mentala orsaker brukar kunna gå att komma tillrätta med i större eller mindre ursträckning, beroende på vad dessa är.
Vad är "elak" här?
Ett associalt beteende? Något som gör att hästen reagerar på ett otrevligt och onormalt sätt i situationer som inte är onormala? I vilket fall ger ett uppträdande som är oönskat och t o m farligt för hästens omgivning?
Min tro är, att de allra flesta "elaka" hästar har människan att "tacka" för sin "elakhet". Antingen via avel eller hantering.
Obs att benämningar och åsikter ovan är mina egna, och inte expertens.
LIA