Anledning till elak häst?

Humelibumlan

Trådstartare
Hypotetisk fråga:
Kan en häst vara elak av naturen eller måste "något" hänt den, vad i så fall gör en häst elak?

Sv: Anledning till elak häst?

Har funderat på det jag med, kom fram till att jag tror ungefär såhär...

För det första kan ju en häst ha ett speciellt temperament eller personlighet som är nedärvd som gör att den kanske inte är lika social eller samarbetsvilligt lagd. Det kan man ju inte rå för som människa, men jag tror att man med rätt verktyg kan plocka fram det bästa ur en sådan häst också.

Om hästen är rent elak utan synbar anledning så kan den kanske vara sjuk, psykiskt eller fysiskt, och att den därför är instabil.

Jag tror dock att dom allra flesta "elaka" hästarna i grunden är helt friska och krya hästar med en fin personlighet som har blivit förstörda av människor på olika sätt.

Humelibumlan skrev:
Hypotetisk fråga:
Kan en häst vara elak av naturen eller måste "något" hänt den, vad i så fall gör en häst elak?

En häst kan fara född med vissa egenheter..ja.
Att extremavla på stammar har ju bevisat detta.
Travarna har ju förr avlats för att springa fort och inte för att vara gulliga gosedjur.
Det finns ju en och annan travhingst som skulle nog direkt kasserats för sitt extremt dåliga lynne om den varit i någon annan ras.
Om sedan deras avkommor blir lika tokiga är ju inte ett faktum. (även om risken ökar för elakhet) En del beror ju även på stoet.

Sedan är det nog lite på hur den hanteras för att den ska spåra ur helt.

Som exemper så kan ju en Zootarmärr vara väldigt egen och ha tufft humör. En sådan i fel händer och vad som helst kan hända..

Skillnaden är ju att många inte förstår travarens konstiga stammar utan hela tiden skyller på "felhantering"

Fundering:
Halvbloden hade t.ex Hertigen och Romano som "roliga" individer.. Fontaine var väl heller ingen kul prick.
Om folk korsavlade med dessa så kanske dom förstod bättre detta med "argsinta" hästar..

AM

Humelibumlan skrev:
Hypotetisk fråga:

Tuffa, vassa och egensinniga ......alltså "jobbiga" individer som kan bli farliga i orätta händer tror jag kan vara genetiskt betingat. Föl föds med olika personligheter (även helsyskon).

Riktigt elaka .......alltså de som "verkställer" hot mot folk andra hästar tror jag inte förekommer "naturligt".

Din Humla tror jag faller under de genetiskt betingade fallen. Hon tycks vara vass och egensinnig, men inte helt ohanterbar eftersom
du har lyckats hålla henne i "tävlingsmässigt" skick.

Beror på vad du menar med elak.

Alla högre stående djur (inkl människan?) har ju medfödda programmeringar, vilka ska göra livet lättar på olika sätt. T ex uppförandekoder. Tyvärr ställer naturen ibland till det, och levererar avkomma med fel i programmeringen. Jag vill nog se dessa fel som hjärnskador, vilket iofs inte måste innebära annat än fel just i en sådan kod.

A Om felet i koden är medfött, t ex via avel, så blir svaret på frågan i det fallet, att den är "elak" av naturen! Dvs, om felet ger som resultat vad vi kallar "elak" häst.

B Om felet beror på skada, i fosterlivet eller vid födseln, anser jag inte att den är "elak" av naturen, men däremot medfött "elak". Dvs, en defekt som är svår/omöjlig att komma tillrätta med, men som inte påverkar avelsvärdet.

C Återstår förvärvad defekt i uppförandet, vilken kan bero på fysisk eller mental skada under livstiden, vilka heller inte påverkar avelsvärdet. Mentala orsaker brukar kunna gå att komma tillrätta med i större eller mindre ursträckning, beroende på vad dessa är.

Vad är "elak" här?
Ett associalt beteende? Något som gör att hästen reagerar på ett otrevligt och onormalt sätt i situationer som inte är onormala? I vilket fall ger ett uppträdande som är oönskat och t o m farligt för hästens omgivning?

Min tro är, att de allra flesta "elaka" hästar har människan att "tacka" för sin "elakhet". Antingen via avel eller hantering.

Obs att benämningar och åsikter ovan är mina egna, och inte expertens. :)

LIA

Jag tror på en kombination av arv och miljö. Temperament nedärvs genetiskt till en stor del.(det kan man jämföra med olika hundarraser)(arv, det är ingen slump att vissa linjer är svårae än andra)

Dessutom påverkas fölet av sin moder (miljö)

Sen kommer den Miljömässiga bten in var det gäller hantering, och här hänger det en hel del på arvet på hur hästen reagerar i olika situationer, en del hästar är lätthanterliga och förlåtade pga av sitt arv - och "tål" då felhantering bättre utan att bli odräglga eller ta för sig.
Det samma med rädslor ved traumatiska händelse, hästen arv och hur den har hanterats tidigare spelar in hur den hanterar situationen och vilka men den får i form av kvardröjade rädslor.

Det här med att travarna avlas för att springa fort och inte för att vara gosedjur.

Det är ju ändå lite konstigt att man inte tyckt att det varit mer viktigt med temperamentet hos travarna...om det nu är så...

Eftersom tävlingshästar hanteras väldigt mycket och har mycket mänsklig kontakt borde det ju vara viktigare än någonsin att dom är samarbetsvilliga och väna i temperamentet. Men om man avlar på det då kanske dom istället presterar sämre? Mm, då kanske man måste välja...

Sen kommer den Miljömässiga bten in var det gäller hantering, och här hänger det en hel del på arvet på hur hästen reagerar i olika situationer, en del hästar är lätthanterliga och förlåtade pga av sitt arv - och "tål" då felhantering bättre utan att bli odräglga eller ta för sig.
Jag tänkte på det att hästar reagerar ju olika på dålig hantering. Vissa hästar blir frustrerade och arga och börjar försvara sig och vissa blir otrygga och nervösa och bara "stänger av". Sedan blir det ofta en dålig cirkel när ägaren inte förstår vad som är fel och hästen blir bara "värre och värre" eftersom. Tillslut har man en livsfarlig eller en helt apatisk häst och vad ska man med såna till?

Jag hoppas att hästar inte är riktigt förlåtande, hanterar man dom fel så tycker jag att man ska få igen det på nått sätt...

Vem skulle stå kvar här för att få en puss?

Så här ser min pålla ut strax innan hon går till "anfall" och ska pussas eller busa lite. Snacka om felprogrammerad. Det räcker med att fråga om jag ska få en kram så exploderar hon. Hon är bara för go.

(Detta är dock inte min häst)

horse_pic.jpg

Liquid Diamond skrev:
Det här med att travarna avlas för att springa fort och inte för att vara gosedjur.

Det är ju ändå lite konstigt att man inte tyckt att det varit mer viktigt med temperamentet hos travarna...om det nu är så...

Eftersom tävlingshästar hanteras väldigt mycket och har mycket mänsklig kontakt borde det ju vara viktigare än någonsin att dom är samarbetsvilliga och väna i temperamentet. Men om man avlar på det då kanske dom istället presterar sämre? Mm, då kanske man måste välja...

Man har väl inte ansett temperamentet vara något problem utan man har hanterat hästen ändå... Och som sagt så handlar det ofta om "vassa" individer, inte elaka och då handlar det om att hantera rätt så slipper man många problem.

Så till humelibumla;
Jag tror inte att hästar föds elaka och vill "döda" alla de ser, däremot så föds det vassa individer som pga felhantering blir mördarmaskiner... Sen finns det väldigt många vassa individer som man inte "märker" just för att de har blivit hanterade på rätt sätt och inte känner något behov av att gå i försvar eller anfall.

Bilden kan vara lite felvisande eller?
Är den på "attackväg" eller den driver ston?
Jag anser heller inte att en del föds elaka ,utan det är människans brist eller okunskap på fostran som orsakar deras beteende.

Senast ändrad:

Jag tror att hästar kan vara mer eller mindra "skarpa" utan att något hänt dem..

Hästar jär ju flock djur.. och i vissa fall tror jag att vissa hästar har väldigt mycket och starkt av just det..Och är då ofta "attack hästar" hästar som attackerar allt som inte är av deras egen ras..

Hadde själv en valack en gång som gav sig på alla djur med vitt på sig.. det spelade ingen roll om det var en katt/hund/kanin/människa..

Bar du vit jacka fick du dig ett nyp..

En hund (golden gul) högg han över boxväggen och slängde tväst över gången..

Och detta handlar ju om flockbetende.. djur med avvikande färg stöts ofta ut ur flocken pga att flocken då blir mer synlig med tex en ljus individ ..Denna häst jag hadde kunde alltså inte gå med skimmlar eller skäckar.. han jagade dem ursinningt ur hagen..Och gav dem svåra skador..Och inget hadde hänt denna häst till sammans med skimmlar öht.. inget han skulle kunna fått men av som gjorde honom så elak..

Jag tror att hästar kan vara sådana..bara..Men jag finner dem inte elaka.. utan dom har en lite udda personlighet..

Alla är de olika..Och jag tror .. vi människor kanske uppfattar hästen som elak. men igentligen är den inte det.. den gör bara det som är naturligt för dem..
Att avla på sådana individer kan vara dumt.. eftersom vi valt at ha dem som husdjur..Och denna typ av individ kanske inte är så lämplig till just det..Jag tror att många av dessa hästar oxå blir värre i fel händer.. människan kan vara både grym och skoningslös när den inte kan kuva nått till sin fördel.. och det blir dessa hästars fall.

Tilllägg...En häst som har sådan aggresivitet i sig får ofta ett svårt liv om den hamnar i fel händer..

Och jag vet humlan att du refererar till din egen häst..Frågan är ju då.. kommer du någonsin hitta någon som kan axeptera henne som hon är.. och ändå hålla henne på den nivå av motion som hon kräver?Det är en knepig sits du sitter i.. och jag avundas dig inte...
JAg skulle oxå välja att ta bort hästen..Och då handlar det inte om att vara egoistisk eller att man sitter och tror att ingen annan skulle klara av hästen.. utan att bespara hästen lidandet fram tills man hittar den rätta människan..villket kommer ta massa tid.. tid som dessa hästar inte har..Pga att dom mår dåligt on de bara ska stå...

*Q lat och orkar inte svara i två trådar*

Visst kan det finnas individer med störningar i beteendet. Dock är det väldigt sällan det handlar om rent lynnesfel. Faktum är att försäkringsbolag inte längre täcker just detta för det har visat sig att det oftast handlat om felhantering i grunden.

Min förra häst var helt avstängd när han kom från sin travtränare. När jag väl lyckades bryta igenom hans mur gick han till fullt angrepp. Tålamod och massor av beröm i rätt tillfälle gjorde honom till min absolut mest speciella vän och vi blev oskiljaktiga. Min dotter kunde hantera honom i de flesta situationer men han var en pest mot andra. Lyckades dock hitta en medryttare, manlig, med rätta takten (mild men bestämd och aldrig hårda ord) som funkade perfekt med hästen och som följde med till han togs bort dec.03. Var hästen ond? Nej, han var skiträdd och gick in i försvar direkt om han inte förstod situationen. Något jag misstänker han delar med alltför många hästar. :cool:

Glömde säga att kraken dessutom varit svårt misshandlad (massor av vittnen inkl.förre ägarens familj) Av någon anledning finns det allför många som tror att man kan slå ur ett beteende... :mad:

Jag har råkat ut för föl som jag fått värja mig ordentligt emot.
Dessa ar då varit av lite vassare stam.
Inget ar änt demn utan ett litet fuxföl var bara totalt ilsken på allt vad folk hete.
on stod gärna och pucklade på sin mamma också oc var då inte många dagar gammal.

Inte vanligt fölbus utan just pucklande. :smirk:

Vad menar du med verkställer?
Jobbat på hingsstation i många år och aft and om hinstarna. ar på så sätt kunnat se/hantera båda föräldrarna samt även vissa av deras avkommor.

En hingst (Kom till sverige från frankrike som tre åring). Hade haft ihjäl en skötare i frankrike.Snäll att hantera i stall osv, men hagen var HANS. Man fick snällt stå vid grinden oc vänta tills herrn själv beagade komma in.Lämnade mycket skalle på sin avkommor.

Hingst efter mycket vass fader (nevele Pride). Högg en tjej ordentligt i halsen. Ren turen att hon överlevde! Inte speciellt trevlig att hantera någonstans.

Sedan har det funnits andra ingstar som jag kunnat hantera med silkesvantar och sytråd.

Väldigt,väldigt ofta har jag kunnat se föräldrarnas temperament i avkomman.

älgen skrev:
Vad menar du med verkställer?

Väldigt,väldigt ofta har jag kunnat se föräldrarnas temperament i avkomman.

"Mördarattack" utan att varna eller ha anledning (typ att någon lukar konkurrent ....se tidigare inlägg i tråden...) innan menade jag. Håller med om att min mening blev lite tokig :o

Självklart kan föräldrarnas temperament och andra egenskaper speglas hos avkommorna.

Senast ändrad av en moderator:

Humelibumlan skrev:
Hypotetisk fråga:

Vad är egentligen elak? Många av de "elaka" hästarna är nog egentligen inte elaka i hästsynpunkt. Kanske dominanta, med hett temprament, hormongriniga etc. Sådant som de antingen ärvt eller som helt enkelt är en del av deras personlighet. Olika hög toleranströskel, olika sätt att visa sin rädsla eller att protestera mot något den inte gillar.

Jag blir lite matt ibland när ALLA hästar som öht reagerar på något "har blivit misshandlad av tidigare ägare" eller alldeles säkert farit illa på annat sätt. Inte kan väl en så stor del av oss hästmänniskor vara så grymma att så många hästar fått psykiska men för livet? Eller?

Många av de hästar där ägaren påstår att den varit vanvårdad/missandlad tidigare, tror jag egentligen ofta är en ursäkt för att ägaren inte klarar av den, alternativt förväxlat hästen med My little pony

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka