ang ponny som blir för het.

L

Lantlolla

Hejsan.
Har skaffat mig en liten envis russdam som tror att hon vet bäst!
Enligt uppfödaren som jag köpte henne utav så är hon ingen barnponny då hon blir för snabb i ridningen när hon har kondis. Innan sa hon att hon var för stark.

Nu har hon iofs gåt tpå bete hela sommaren så det enda vi har gjort nu är att cykla några km ett par gånger i veckan. Har då haft ett träns med tredelat bett i.
Jag trivs med bettet på de andra hästarna så tänkte prova på denna dam med.
Funkar helt okej, men hon har som sagt varken kondis eller muskler nu..

Vet inte vad man kan göra, jag själv är för lång för att rida, kan iofs träna lite småövningar i skritt på henne, men undviker det helst och tränar hellre ifrån marken.

Ska däremot ha medryttare på henne som har blivit förvarnade om att hon inte är ngn barnponny.

Nu när jag läser igen så har jag inte kommit fram till ngn bra fråga, och det är inte så lätt det heller.

Men behöver alltså lite tips på vad man kan träna på ifrån marken, o om ni tror att ett tre-delat kan funka? det funkar än så länge!

Dessa envisa små damer =).

Tror ni sen att det skulle vara okej om jag kanske rider henn en gång i månaden eller två o bara skrittar för att just träna småsaker ifrån ryggen?
Hade tänkt börja tömköra med skall tilläggas! Ska låna sele ifrån en kompis bara!

Tacksam för tips,råd och funderingar kring allt detta.. (Om ngn nu förstod ngt av de jag skrev)!
 
Sv: ang ponny som blir för het.

Vad hade du för tanke när du köpte henne att du skulle ha henne till?

Skulle det vara ett alternativ att köra in henne, annars? Det är ju ett bra att motionera henne som vuxen.
 
Sv: ang ponny som blir för het.

Tjosan!
Tanken var en allti allo!
Inkörningen kommer göras till våren.
Kommer även att betäckas då.
Men skulle även ridas lite utav ngn tjej som är tuff nog. Men funderar på om jag kan träna med henne med iaf nu i början, vissa övningar ifrån marken t ex.
 
Sv: ang ponny som blir för het.

Det bästa andra alternativet till ridning är ju tömkörning och longering(både på volt och rakt fram). Då får matte bättre kondis också.:)
Mvh michaela
 
Sv: ang ponny som blir för het.

tror att mkt longering skulle vara bra :)
 
Sv: ang ponny som blir för het.

Att ta med som handhäst blir svårt.. Då de stora hästarna skrittar så snabbt jämfört med damen!

Tömkörning står på schemat, lite longering ngn gång då o då blir de nog också.
Men annars blir det mest ridning utav dessa tjejer. Än så länge är hon ju snäll o go. hehe
 
Sv: ang ponny som blir för het.

jag har alltid undvikit longering så mkt. som möjligt och aldrig längre pass än 5-10 min på stoor volt. tycker 1 gång i veckan är ofta.

det är vad jag fått lära mig sedan tidiga barnsben både hemifrån, från mina tränare och sedmera mina arbetsgivare.

undantaget är när en häst ska ridas in eftersom det underlättar dom första veckorna på en del individer att lina någon min med utrustningen på innan man sitter upp för att hästen ska slappna av.
 
Sv: ang ponny som blir för het.

Har själv en liten russdam som är som du beskriver.
Min sambos dotter rider henne, men hon har onekligen lite problem när den envisa damen sätter den sidan till.
Jag anser själv att jag är alldels för lång och tung för att rida henne, så jag skolar henne från marken emellanåt.
Och till 90% gör jag det genom tömkörning.
Man kan göra så mycke med tömkörning!!!!
Vår lilla russdam är dessutom inkörd, jag ska bara lyckas jaga tag på sele och vagn.
Men förra ägaren säger att hon är väldigt het att köra......
Så vi får se.
Lycka till med din lilla dam!!
 
Sv: ang ponny som blir för het.

Jo precis.
Tror inte att hon kommer stå så mycket.
Har tänkt på det, hästar lider väl sällan av att gå varje dag i veckan? När det inte alltid är särskillt hårt arbete?

Menar det är ju ändå bara en timme de får röra på sig lite extra?

Så den dagen hon är "ledig" borde jag kunna gå med henne o tömköra en del?

Jag hr skaffat vagn, fast vill sälja igen. haha insåg att jag inte har ngn stans o ha den i vinter:P Stå sitt kast så att säga.

Men jag hoppas på de bästa. får se om en vecka eller två hur hon utvecklas!
 
Sv: ang ponny som blir för het.

hon blir för snabb i ridningen när hon har kondis.

Det är lätt att springa snabbt, det är jobbigt att samla sig.
Att hästen springer snabbt på eget bevåg är absolut inget tecken på bra kondis, snarare tvärtom.

Mitt generella tips är tömkörning, om man behärskar tekniken och kan köra hästen i en god arbetsform.

Nirak
 
Sv: ang ponny som blir för het.

Hej!
JAg vet alltså inte hur hon blir. Det är vad förra ägaren sa till mig.
Än så länge är hon bara lite envis men inte mycket!

Jorå tömkörning står på schemat!
Mer tips välkomnas ändå =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 932
Senast: MiniLi
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 940
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 127
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 365
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Jämställt förhållande
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp