ang. lusern

Sv: ang. lusern

verkar som om vi kommit fram till att du inte ger 10kg lusern (tar säcken slut på 2½ dagar?)
Och att du ger 8-9 kg hö.

Hur mycket får hästen på varje mål och äter han höt dåligt vid alla måltider eller bara vid dom där han får lusern också?
Han kanske tycker att det blir mycket att tugga och känner sig nöjd och äter därmed inte upp höt. Så du kan ju testa att byta ut det mot pellets (blir inte lika stor volym på det) eller byta mot något annan proteinfoder

verkar som om vi kommit fram till att du inte ger 10kg lusern (tar säcken slut på 2½ dagar?)
Och att du ger 8-9 kg hö.

Hur mycket får hästen på varje mål och äter han höt dåligt vid alla måltider eller bara vid dom där han får lusern också?
Han kanske tycker att det blir mycket att tugga och känner sig nöjd och äter därmed inte upp höt. Så du kan ju testa att byta ut det mot pellets (blir inte lika stor volym på det) eller byta mot något annan proteinfoder

det tar slut på ca 4-5 dagar. Han äter bara höt dålig när han får lusern för annars äter han upp allt. Ger honom i strå eftersom den har minst råprotein i och han är känslig mot proteiner. (ingen idé att argumentera om det) därför valde jag det lusernet men han har inte reagerat mot det så jag har tänkt prova pellets. Men kan man ge hackad strå och i pellets form samtidigt?

Om det tar 5 dagar så ger du 5 kg om dagen (om det är 25kg säck..)

kraffts lusern är exakt samma i pellets och hackat strå.

Jag skulle testa att ge 1 kg pellets (VÄG före så du vet att det är just 1 kg) och sen då 4 kg hack och sprida ut det på hela dagen och se om han äter bättre då. Går han ensam i hage? Om han gör det så kan du ge hack där också

Hm... Blandade jag ihop det med något kanske? Har för mig att det stod 20 kg senast jag flyttade på en. :p

TS: När är tänderna kollade senast? Tycker du ska kolla upp det (anlita en veterinär att kolla tänderna).

Hur är analysen på höet han äter?
Om han nu är känslig mot protein och du ger Lucern som innhåller mycket protein få måste ju ju oxå ha koll på höet. :angel:
Han kan ju överreagera om höet innehåller mycket smrp de oxå, har du dåligt med smpr i höet så behöver du inte vara orolig om du ger Lucern.

Vad ger du i övrigt?

Kan vara hacken som ger honom en ökad mättnadskänsla, mitt sto kan börja äta höet dåligt om jag ger mycket hack.
Hö eller hösilge ska var grunden i foderstaten, har man ett bra hö ge så mycket det bara går av detta i första hand brukar oxå vara det billigaste alternativet. En analys är bra så man vet var man ger i grunden.
Du kanske har ett bra hö redan så att öka givan av detta kanke skulle räcka för att få upp hullet.

/Mian

Om han nu är känslig mot protein och du ger Lucern som innhåller mycket protein få måste ju ju oxå ha koll på höet. :angel:
Han kan ju överreagera om höet innehåller mycket smrp de oxå, har du dåligt med smpr i höet så behöver du inte vara orolig om du ger Lucern.

Vad menar du med känslig för protein?

Min pålle orkar inte äta mer än 3kg hö per måltid och de mål (frukost) jag ger honom lucernhack + hö (1½-2h ät-tid) så lämnar han ofta lite extra hö. Så om du vet hur mycket hö hästen orkar äta per måltid så kan du kolla om det har att göra med antal kg per måltid.

(han får kraft groov också men märks ingen skillnad på antal kg hö han lämnar.)

Då finns det båda storlekarna på säckarna i så fall. Min Krafft Lusern Hackat strå står det klart och tydligt 25 kg på.

Ursäkta om jag missat om du redan skrivit det någonstans, men varför ge ett sådant proteinrikt tillskott om hästen är proteinkänslig? Alltså - jag menar, vad var det som fick dig att välja att ge lusern i första taget (saknas det protein i ditt hö)? Vad har du för värden på höet? Hur ser hästen ut i hullet och muskulaturen?

Lusern är ju grovfoder och hacket hjälper till att tillfredsställa hästens tuggbehov - där hästarna även får sin mättnadskänsla från. Och eftersom de flesta hästar föredrar lusernet framför höet så är det isf inte så konstigt att han först äter upp lusernet och sen så mkt han orkar av höet och blir det då något kvar så är han helt enkelt mätt.

KL

7 liter lucernhack väger ca 1kg
Krafft-måtten innehåller ca 1,8 liter
10 Krafft-mått = 18 liter
18/7 är ca 2,5-2,6

Du ger alltså ca 2,5 kg lucernhack :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka