Ang. förkyld häst...

Tuvalisan

Trådstartare
har en häst hemma på prov som jag verkligen tycker mkt om, men han är förkyld, dvs hostar litegrann och snorar, han har varit förkyld ganska länge enligt ägaren. Har varit hos vetrinär med honom som kollade med endoskop (vilket såg ok ut), hästen hade slem i lungor och luftrör och han tog även ett blodprov som påvisade bakterieinfektion. Nu har jag behandlat honom med hippotrim och fabrol.

Det jag funderar på är hur man vet om det är ngt kroniskt, påvisar endoskopi det, är luftrören röda och irriterade el hur ser man hur allvarligt det är? Han är fortfarande lite hostig och snorig men har 11 dagar kvar på fabrolen innan återbesöket. Enligt vetrinär är det inte kroniskt men inte helelr akut bronkit, hur ska jag ställa mej till det inför tankar på ev köp? Ge alla erfarenheter ni har av förkylda hästar tack!!!

Sv: Ang. förkyld häst...

Är du säker på att det inte beror på känslighet mot damm/pollen:crazy:? Jag hade sett till att hästen blev helt frisk och höll sig frisk en längre tid så man såg att den fungerade innan ett köp. En s.k. hosthäst är väl inget man köper på sig om man kan välja, fast egentligen ska ingen häst behöva utsättas för damm, så med bra rutiner, stallmiljö och foder så borde det gå vägen ändå om det inte finns permanenta skador redan i andningsorganen. Hoppas "din" häst blir frisk snart :)

En förkylning kan hålla i sig länge, hur länge har du hästen på prov? Jag hade inte köpt hästen förrän förkylningen varit helt borta i minst en månad. Vad säger säljaren, hon förstår väl att du inte kan köpa hästen i dagsläget?

ja då ägaren är toppen, ev får han åka hem en runda och behandlas om nu inte denna behandlingen hjälper, vill ju absolut inte köpa ngt som är kroniskt sjukt. Vetrinären sa att i bästa fall tar det 1,5-2 månader innan man vet hur han fungerar i friskt tillstånd. Att han blev kvar hos mej nu denan behandlingen var mitt beslut. Men tycker tyvärr inte att förkylningen ger sej, hostar lite då han kommer ut på morgonen och då han travar el galopperar i hagen, lite snorig (vitt/genomskinligt).

Nu är det ju konstaterat att han har en bakterieinfektion i kroppen så då bör det väl inte vara allergi??? Dessutom går mina hästar ute kanonmkt och står i kallstall med öppet ända till taket, samt äter hösilage, så dålig stallmiljö har jag ju inte. Men bör inte behandlingen hjälpt nu om den var rätt??? han fick ju hippotrim och äter fortfarande fabrol i ytterligare 1,5 vecka.

En kmpis till mig har haft samma problem i ett par månader,varit in och ut till vterinären,men förra veckan så sköljde dom hästen (har ingen aning om hur det går till) men fick iallafall upp massa slem och skit,hästen vart märkvärt myckt bättre direkt efter,nu skulle hon in igår igen och skölja,har inte hunnit prata med henne något efter det.

Nån här kanke kan berätta lite mer om jusst sköljning,vad när och varför,för som sagt,jagkan inget als om det.

Ringde vetrinären igen i onsdags och fick hämta ut penecillin (penovet) som jag ska spruta honom med i 6 dagar, fungerar inte det får han åka hem igen tyvärr, för efter det sa min vetrinär så är det djursjukhusvistelse med cortison i blodet som gäller och det vill jag ju inte hur mkt jag än tycker om hästen. Hoppas nu att detta kunde ge med sej men det ser mörkt ut... :(

Vad tråkigt att det inte ger med sig. Hoppas verkligen att det hjälper nu så att du kan behålla hästen. Det är ju så tråkigt när man tycker om den också blir det så.

En överkänslig häst drar mycket lättare på sig andra infektioner, och det är väldigt jobbigt att ha en häst som reagerar via luftvägarna. Har haft en copd-häst och aldrig igen så länge jag kan påverka det.

Håller med veterinären, det är ett långsiktigt projekt att se om/hur bra hästen kan bli, och risken är att det blir kroniskt på vägen.

jag är realistisk svarar han inte på penecillinet nu så ger jag upp även om det gör ont i mej då han är drömhästen på alla sätt. Man vill ju ha ett bra utgångsläge och det är det ju inte om han inte blir frisk även med medicin.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·
Hästvård min medryttarhäst har kroniskt bronkit och har tydligen haft några rejäla duster då han gått på slemlösande i månader. Nu kan han hosta...
Svar
13
· Visningar
1 871
C
Hästvård Min fyra åring började med att bli snorig och sedan hostig, satte på honom ett täcke och lät honom gå ute då han snorade ännu mer på...
Svar
2
· Visningar
675
Senast: chanolundsgard
·
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka