J
josse
Har själv tävlat i helgen, och undrar lite över hur domarna sätter poängen. Jag tror att jag har förstått så pass mkt att takt kommer först, sedan energi/tempo/benlyft och sist form. Men...om vi säger att takten är ren, vad innebär det i poäng ?
Finns det ngn skala typ
rentakt=3,0
rentakt och ok tempo=4.0
ren takt mkt energi och fin form=6.0
och vad händer om det tex är mkt energi och fin form men fel takt/gångart?
Jag förstår att det är en helhetsbedömning, men ibland verkar det som om det ger högre poäng med höga benlyft än att ha en säker klockren takt.
Kan man också få avdrag i poängen för att hästen går markbunden, eller på framdelen osv när man håller sej på poängnivå runt 4.0 i lätt klass (även om takten är ren!)
Trodde innan tävlingen att en ren takt i rätt tempo skulle ge 5.0, men så är det kanske inte.
Vill tillägga att detta inte är kritik mot domare, utan mer en undran hur egentligen poängen sätts, och vad man går efter.
Finns det ngn skala typ
rentakt=3,0
rentakt och ok tempo=4.0
ren takt mkt energi och fin form=6.0
och vad händer om det tex är mkt energi och fin form men fel takt/gångart?
Jag förstår att det är en helhetsbedömning, men ibland verkar det som om det ger högre poäng med höga benlyft än att ha en säker klockren takt.
Kan man också få avdrag i poängen för att hästen går markbunden, eller på framdelen osv när man håller sej på poängnivå runt 4.0 i lätt klass (även om takten är ren!)
Trodde innan tävlingen att en ren takt i rätt tempo skulle ge 5.0, men så är det kanske inte.
Vill tillägga att detta inte är kritik mot domare, utan mer en undran hur egentligen poängen sätts, och vad man går efter.