Ang B-vitamintillskott vid pälsfällning/sättning

the_connemara

Trådstartare
Vet att många hävdar att det inte behövs, att behovet inte ökar under den tiden. Men vad kan då detta bero på?

Hade en ponny för ngra år sedan som var pigg o glad i bra kondis osv. Fick (som båra hästar alltid fått) 1 hg foderjäst varannan dag under våren. Hon blev märkbart trött, hängig, orkade inget, flåsade mkt vid lätt träning osv trots detta. Då började vi ge henne 1 hg varje dag ist och hon blev normal igen. Detta skedde sen två år i rad, det var alltså inget tillfälligt att hon var "dålig" det året lr så..

Funderingar?

Hade fö en välbalanserad foderstat med hög hygienisk kvalitet.

Sv: Ang B-vitamintillskott vid pälsfällning/sättning

man ska ju inte börja ge extra b-vitamin om det inte behövs?
jag ger min häst för att hon blir öm i musklerna vid pälssättning och fällning, jag har märkt att hon blir betydligt bättre av det.
men om hästen var pigg och glad innan verkar det helt onödigt att ge.

jag har aldrig gett någon extra vitamin, hon är så pigg i sig själv och hon visar ingen slö eller trötthet när pålsen ryker :devil: det märker man på hästen om den har brist :idea:

Lazio skrev:
man ska ju inte börja ge extra b-vitamin om det inte behövs?

det gör ju inget att ge extra b-vit eftersom att det är en vattenlöslig vitamin.. överskottet kissas ut.. :)

Man är vad jag vet ganska säker på att det inte är någon B-vitamnbrist utan att det är andra mekaniskmer som ligger bakom de positiva effekter man faktiskt kan se. En teori jag hört om detta är att det egentligen är en form av proteinbrist som uppkommer vid pälssättning.

Bubbla skrev:
Man är vad jag vet ganska säker på att det inte är någon B-vitamnbrist utan att det är andra mekaniskmer som ligger bakom de positiva effekter man faktiskt kan se. En teori jag hört om detta är att det egentligen är en form av proteinbrist som uppkommer vid pälssättning.

Instämmer. Jag har genom åren observerat att hos hästar, särskilt unga men även vuxna som fäller sent och långsamt har man kunnat gissa sig till en proteinbrist i foderstaten under någon del av vintern genom att i efterhand uppskatta näringstillförseln. Att foderjäst “hjälper” skulle kunna bero på dess proteininnehåll snarare än dess Bvitaminer..

När det gäller åringar har jag dessutom tyckt mig se att de som fäller väldigt sent dessutom blir mindre som vuxna än sina släktingar.

Det gäller ju annars så enligt flera studier att det det sker en kompensatorisk tillväxt av unghästar på somrarna så att de som snålfodrats under vintern växer ikapp de andra på sommaren. Kanske skulle det kunna sen fällning hos åringar vara ett uttryck av att ett minimibehov av fullvärdigt protein underskridits och medföra risk för att de inte kan nå sin genetiska tillväxtpotential? Obs att detta sista var en personlig spekulation. HH

Jag o många med mig har erfarenheten att en spruta B-vit hjälper bra på hundar som inte fäller ur ordentligt utan småfäller. Jag tror inte ett ögonblick att det är fråga om B-vitbrist utan att det är fråga om ngn annan effekt av ett överskott.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka