anfaller i hagen

fiaskurken

Trådstartare
Anfaller på människospråk, busar på hästspråk kanske?

Vi har en fölhingst på ca ett halvår i stallet, som igår ihop med de andra hästarna, både ston och valacker. Han är väldigt påflugen och nyfiken när man går in i hagen, smånafsar och så som föl i allmänhet gör. backar dock när man säger till honom, ibland får man ta i på skarpen. Igår backade han inte, utan stegrade sig och slog hovarna i hennes ägares huvud :smirk: När hon blev arg sprang han runt i hagen och fattade inte riktigt varför hon var så arg på honom :smirk: Jag fattade det som att han ville busa, men självklart känns det obehagligt att gå in i hagen nu när han kommer som ett jehu :crazy: Hur skulle ni hantera det här? Han ska snart börja vänjas av på nätterna från sin mamma eftersom de snart ska flyttas isär.

Sv: anfaller i hagen

Skulle en häst häst - oavsett ålder och storlek - göra så mot mig skulle den hästen fortare än fan förstå att det inte är acceptabelt att bete sig så. En rak höger på lämpligt ställe, helt enkelt. Detta alltså om hästen stegrar sig mot mig, om den bara "buffar" och trycker sig mot en så skulle jag kanske lite brutalare än normalt fösa undan eländet.

Fast snyggast vore om man kunde göra som en bekant till mig, som lyckades svepa undan fölets bakben när han stegrade; fölet föll pladask i marken och har inte gjort om det tricket sen dess ;)

Jo nog fick han veta att han levde :smirk: Men det är ändå rätt obehagligt tycker jag. Är man mitt i hagen är det svårt att slänga sig undan. Det är väl nu han börjar testa var gränserna går. Men hur kul är det att få två hovar i skallen :angel:

Det kanske var en bra metod, det där med bakenen ;)

Man ska inte slänga sig undan, det är hästen som ska slänga sig undan. Ingen liten fölskrutt flyttar på mig.

Tassetass skrev:
Man ska inte slänga sig undan, det är hästen som ska slänga sig undan. Ingen liten fölskrutt flyttar på mig.

eh... så du tror alltså på fullaste allvar att om du blev överrumplad och höll på att få en hård spark i ansiktet så skulle du inte backa?? :smirk: Jag menar inte att man ska gå undan och sedan låta honom hållas, men just i det ögonblicket när han går på dig och du inte är BEREDD så tror jag inte att någon är så kaxig. Han är dessutom ingen liten fölskrutt längre utan mäter rätt bra över havet... :smirk:

Det är ju en fas oxå som de går igenom, man kan välja att ignorera det och kanske inte utsätta sig för de situationer där det finns risk, som t ex gå ut mitt i hagen eller liknande. Jag tror det är precis som med barn ibland, man ska inte alltid välja att ta konflikt.

fiaskurken skrev:
eh... så du tror alltså på fullaste allvar att om du blev överrumplad och höll på att få en hård spark i ansiktet så skulle du inte backa?? :smirk: Jag menar inte att man ska gå undan och sedan låta honom hållas, men just i det ögonblicket när han går på dig och du inte är BEREDD så tror jag inte att någon är så kaxig. Han är dessutom ingen liten fölskrutt längre utan mäter rätt bra över havet... :smirk:

Jag medger att jag har haft tur, men de gånger jag haft VUXNA hästar ståendes md frambenen i huvudhöjd så har jag inte backat. Jag har helt enkelt inte hunnit, och då har det bara varit att försöka få bort hästen - vilket jag också lyckats med.

Som ankans sa; givetvis undviker man i det längsta en sån här situation genom att inte gå ut i hagen om man inte måste. Men går jag ut i hagen så ÄR jag beredd, och om då inte fölungen på en halv sekund lyssnar när jag säger "Stick", då smäller det (ingen fölis jag vet är kaxig kommer så nära att den kan göra något utan mitt tillstånd). Du är kanske inte så kaxig när en häst stegrar sig mot dig, och de flesta hästar är inte så jättekaxiga när jag stegrar mig mot dom, om man så säger.

Jag har också varit med om ett föl har gjort så, fast det varade bara när det var ca 1-4 månader gammal. Det blev tillslut att man inte ville gå in ihagen om man inte var illa tvungen. Tyvärr minns jag inte om vi gjorde något speciellt för att få henne att sluta. det är bara att visa att fölet INTE får göra så, har man tur så växer han/hon ur det. Men en häst ska aldrig få stegra emot någon människa, det kan bli väldigt farligt.!!

Låter som fruktansvärt respektlös/ouppfostrad. Skulle inte tolerera det under några omständigheter - livsfarligt!

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 269
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet