Freyr
Trådstartare
Ändringar i FIPO per 1/4 2010:
Jag gör en snabb översättning till svenska på de viktigaste och HÄR kan alla ändringarna läsas på engelska!
- Antalet starter en häst får göra på en dag begränsas efter följande:
En 5-åring får starta 2 gånger/dag, en 6-åring 3 ggr/dag och en en 7-åring eller äldre 4 ggr/dag.
Såväl uttagningar och finaler anses som en start.
- Hovens längd får vara max 9,5 cm (tidigare max 10 cm) om hästen är under 145 cm i mkh. Är den över 145 cm i mkh är 10 cm hovlängd tillåten.
- OBS! Maxvikt på allt skyddsmaterial per ben (boots, lindor, skydd) är 250 gr.
- F.1. och F.2. kommer bara få ridas på banor som är minst 250 m. Detta börjar dock inte gälla förrän 2014.
- V.3. (där man tidigare fick välja mellan att visa ökad tölt eller ökad trav i sista momentet) ändras till:
1. Arbets- till mellantempo tölt
2. Arbets- till mellantempo trav
3. Mellanskritt
4. Arbets- till mellantempo galopp
5. Mellan- till ökat tempo tölt
- Grenen F.3. tas bort ur FIPO.
Det är några ändringar till, som ni ser om ni läser pdf:en som jag länkade till, men de rör främst arrangörer, domarna eller om man tävlar internationellt.
/Malin
Jag gör en snabb översättning till svenska på de viktigaste och HÄR kan alla ändringarna läsas på engelska!
- Antalet starter en häst får göra på en dag begränsas efter följande:
En 5-åring får starta 2 gånger/dag, en 6-åring 3 ggr/dag och en en 7-åring eller äldre 4 ggr/dag.
Såväl uttagningar och finaler anses som en start.
- Hovens längd får vara max 9,5 cm (tidigare max 10 cm) om hästen är under 145 cm i mkh. Är den över 145 cm i mkh är 10 cm hovlängd tillåten.
- OBS! Maxvikt på allt skyddsmaterial per ben (boots, lindor, skydd) är 250 gr.
- F.1. och F.2. kommer bara få ridas på banor som är minst 250 m. Detta börjar dock inte gälla förrän 2014.
- V.3. (där man tidigare fick välja mellan att visa ökad tölt eller ökad trav i sista momentet) ändras till:
1. Arbets- till mellantempo tölt
2. Arbets- till mellantempo trav
3. Mellanskritt
4. Arbets- till mellantempo galopp
5. Mellan- till ökat tempo tölt
- Grenen F.3. tas bort ur FIPO.
Det är några ändringar till, som ni ser om ni läser pdf:en som jag länkade till, men de rör främst arrangörer, domarna eller om man tävlar internationellt.
/Malin