Andas snabbt

S

Spirelli

Undrar över en ponny som andas så snabbt när han jobbat. Kan börja med att talal om att den nyss är veterinärbesiktigad utan att nåt konstigt kontaterades. Den borde vara i god kondition, är snabb och alltid framåt MEN när han jobbat ett tag och man sen saktar ner tempot så andas han jättesnabbt. Verkar inte medtagen eller så. Är inte klippt så han svettas ju en del om man är i ridhuset, men det var likadant innan vinterpälsen kom. Är sen lika pigg på att börja jobba igen om man t ex stått still för instruktioner fast han andas så. Instruktörerna verkar inte tycka att det är anmärkningsvärt. Nån som vart med om nåt liknande eller är det dålig kondis fast jag inte tror det?

Sv: Andas snabbt

Om hästen är fullt srisk... så finns ingen annan förklaring att hästen har dålig kondition eller om hästen är fet så är det troligtvis därför den flåsar lite mer än vanligt...

han har nog bara dålig kondition, om han samtidigt svettas så är det väl helt normalt att han blir lite flåsig efter att ha jobbat.

Hej!!

Mitt Ic sto är som ponnyn du beskriver det har gått så långt att jag inte längre kan rida henne. Jag köpte henne för 02 då var hon tre. Kom just från irland och såg allmänt ned trasad ut. Hon var totalt omusklad och dålig kondition. Jag började träna upp henne och allt var frid och fröjd. Men det var något fel på henne, men hon var så frisk enligt alla vet. undersökningar och hästen var helt frisk. Jag började ta lektioner för min ridlärare och hon var jätte duktig arbetade på och jätte duktig. men så en dag så gjorde en kvinna mig väldigt uppmärktsam på att hästen min andades väldigt häftigt. Jag skrattade och sa att hon är alltid så där, men så sa hon att så skulle då hästar inte vara. och inte när dom är riden så mycket som min häst var. Men jag fortsätte att rida på som vanligt. tänkte inte mer på de. men inners inne så kände jag att det var nått fel men kunde inte sätta tummen på det hela. Redan från början nästan efter ca 3 månader efter jag hade köpt henne så började jag leta häst utan att tänka på de.

Hon blev sämre och sämre andades bara häftigare och häftigare, hon hade andetag på 56 i sommras på betet. Hon var jätte dålig. Vi åkte till en atg motagning och undersökte henne, men inga fel hittade de dom på henne. Enligt alla undersökningarna så var hon frisk. Min medryttare till hästen och min mamma sa, men det var väl gött Angelica att det inte är något fel på henne. Men jag skakade på höve och sa att dom inte hade hittat felet. Hon fick kortison i sommar för att hon skulle bli piggare och mycket riktigt blev hon det också, men dock så har ju kortison sina biverkningar och vi gav oss med det.
I höstas fick medryttare sluta att rida henne, det gick inte längre. hästen min var jag nära på att förlora. Hon klarade inte att spinga. hon blev "sprängd" i lungorna och på det fick hon foderstrups förstoppning. hon har blivigt "sprängd" förut men aldrig så här allvarligt. Hon klarade nästa inte at gå upp för hagen i sommras :cry:

Så snälla du kolla upp din häst. En normal häst ska ha i andetag 8-12. mitt sto hade 24 till 56 i sommras!!!!
Ta hand om ponnyn!!!

Hon kanske har astma? Ansträngningsastma? Bronkit?

En kompis häst var också sådär, han kunde andas snabbt och "flåsigt" fast han inte verkade medtagen i övrigt. Ibland mer, ibland mindre och ibland även om man bara skrittade honom.

Kompisen kände på sig att något inte stämde trots flera veterinärbesök med diverse undersökningar. Hästen var "friskförklarad" flera gånger om, men hon gav sig inte.

Hon tog med sig hästen till Ulltuna och efter några undersökningar visade det sig att hästen hade hjärtfel...någonting med en hjärtklaff som inte fungerade som den skulle.

Så bara för att en häst går igenom ett veterinärbesök så behöver den ju egentligen inte "vara frisk". Nu var detta ett drastiskt exempel och det är nog inte många som råkar ut för detta.

Din häst har antagligen bara dålig kondis eller något liknande. :)

Är hästen gammal? Vi har haft en gammal ponny (i himlen nu :cry: ) som började andas ovanligt mkt. Vet trodde att han hade astma o dyl, men när det inte blev bättre åkte vi till klinik med honom. Han hade cushings syndrom. Jag vill absolut inte skrämma upp dig, och det är säkert inte det, men jag berättar bara mina erfarenheter! har du fått reda på vad det är ännu?

Han är "bara" 13 år. Lite nervös och lättskrämd av sig, troligtvis illa behandlad tidigare i livet. Andningen blir bara snabb inte häftig om ni förstår skillnaden. Ingen hosta, bra aptit. Har varit så sen vi fick han. Trodde liksom veterinär att det blir bättre när konditionen kommer men ...Var grymt överviktig från början. Älskar att springa. Busar runt i hagen med kompisen utan problem. I början var han väldigt skygg och det tog ett tag att skapa förtroende och då, om han blev rädd kunde de här snabba andningarna också komma. Vet nån hur mycket puls och andning hänger ihop? Kanske kunde ta pulsen vid ansträngning resp vila. Ska ialla fall prata med veterinären igen.

Gjordes det ett arbetsprov dvs longering vid besiktningen?? Utan det går det ju inte att säga att hästen är frisk. Puls och andning hör i hop väldigt mycket, en häst som andas hastigt har ofta väldigt hög puls och det kan tyda på en infektion eller annan sjukdom tex luftrörsproblem eller så har hästen väldigt dålig kondition.

Vid ett arbetsprov så lyssnar vet på hjärtat och räknar pulsen efter ansträngning.

just det, jag skulle ta pulsen på hästen( ca 10 minuter efter ansträngning)...jag har haft ett antal hästar som blåst så man tror dom varit nära döden, och så har dom kanske bara 60-70 i puls...en del hästar låter värre än det är....

Jodå, arbetsprov gjordes. Planen just nu ser ut som så- kontakt med vet, kolla puls, kolla andningen under olika förustättningar. Han andas nämligen inte alltid så snabbt.

På ganaschens insida.

Jag tror att hästens problem är den långa pälsen inne i ett relativt varmt ridhus i kombination med dålig kondis. En häst med syresättningsproblem pga t ex hjärt- eller lungsjukdom är låg, orken är alltså påverkad. Så verkar det ju inte vara i ditt fall.

Såväl hjärta som lungar har som huvudsaklig uppgift att syresätta kroppen. Via lungorna syresätts blodet som hjärtat sedan ser till att pulsa runt i kroppen. Om hästen blir dåligt syresatt, t ex pga att hjärtat inte orkar pumpa runt blodet på ett normalt sätt, kommer kroppen att kompensera detta genom att öka blodgenomströmningen - hjärtat jobbar hårdare (pulsen stiger) och andningen ökar eftersom mer blod per minut måste syresättas. Detta sker också hos normala individer som utför ett arbete - musklernas arbete kräver mer syre och maskineriet speedas upp. Istället för att höja pulsen (antalet slag/minut) kan hjärtat också öka volymen genom att vidga sig mer.

Ökad andningsfrekvens (andetag per minut) kan också fås om lungvävnaden fungerar sämre (t ex kroniska hosthästar), om kroppstemperaturen behöver regleras mm.
Detta är aningens förenklat, men ändå...

Orken är det inget fel på. Tycker i så fall han som alla andra borde protestera när det inte känns kul längre. Märks att han älskar att springa och jobba. Inget är motigt eller motvilligt.

Hästar ( i många fall iaf) tål väldigt mkt och vänjer sig med att leva med smärta/problem. Min häst fick pga cushings fång väldigt lätt, och fastän han hade puls i hovarna och stod och trampade så hände det att han smet ut från stallet och fräste runt i alla hagar på ridskolan :smirk: Han hade även en hög andningsfrekvens lite då och då, men han verkade inte vara särskilt berörd av den. Han sprang gärna! Bäst att du kanske åker in på klinik och tar blodprv och kollar EKG...

Men då är säkert päls plus lite taskig kondis orsaken, oroa dig inte!

En häst med ett akut fånganfall springer inte en meter. Likaså har en hjärtsjuk häst nedsatt ork.

Men hur gör en häst med kronisk fång?
Kan den springa runt ibland, ifall den känner sig något bättre i perioder?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 416
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en shettis som jag kör. Fick hem honom på foder vid nyår, då klippte jag bara en rand längs strupen för att öppna upp lite. Han var...
Svar
15
· Visningar
1 769
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 356
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka