Anatomiskt bra bett

Laguna

Trådstartare
Hej alla :)

Behöver tips på välarbetade anatomiska bett som finns i korta storlekar (9,5 cm helst, 10,5 kan gå lite beroende på bettet).
Snälla tränsbett dvs inga hävstångar osv.

Sprenger tycker jag är väldigt bra bett som jag haft förrut, men tyvärr kan man inte få tag i så korta att det passar min häst.

Vill helst inte bara rida med "vanliga" tex tredelade, utan ha dom som är mera genomtänkta.

Just nu har jag nova bettet och ett helt vanligt tredelat eggbett.
Vill gärna kunna variera så mkt som möjligt mellan olika bett.

Tacksam för svar :) (kom ihåg att det ska gå att få tag på korta :bow:)
 
Sv: Anatomiskt bra bett

Kolla på Bomber Bett. De finns i alla möjliga modeller och storlekar.
 
Sv: Anatomiskt bra bett

Bombers bett är min räddning!
Kanske din med haha.
 
Sv: Anatomiskt bra bett

Kan inte annat än hålla med....

Där kan du få bettet EXAKT avpassat till din hästsmun......

Jag fick mitt gjort exakt då min ena häst AVSKYR allt vad tungtryck heter....

Och nu så har jag sett att dom använt hans tungavtryck till nästan alla sina bett med samma mundel... Don har bara lagt till, eller tagit bort, mitt uppepå mundelen så dom får det att passa både mindre och större munstorlekar... lite kul faktiskt... hi hi hi.....

Mitt bett har mässingsmundel, men jag ska beställa ett till och då med sötmalmsmundel till våren....

Det är lätt i sin kontruktion, både viktmässigt och utseende mässigt. Inget stort och klumpigt som vissa bett kan vara, exempelvis Sprenger men även Hööks egna.....

Annars finns det främst engelska miniatyr ponny internetaffärer som har bett i storlekar från 7.5 cm och uppåt.....
 
Sv: Anatomiskt bra bett

faktiskt måste jag väl tipsa om Sprengers KK Ultra bett som finns som 10.5 i bridong, men inte som vanligt bett tyvärr. man kan ju sätta bettskivor på om det är pyttelite stort kanske.

Min herre går ok på det, för att vara honom så att säga, han hatar 3delade annars. Tyvärr även bombers visade det sig, dock gillar han deras övriga och den Palle pratar om, "happy tounge" är väldigt trevlig för dom!
 
Sv: Anatomiskt bra bett

*kl*

Så här ser den mundelen ut:

14640559.jpg
 
Sv: Anatomiskt bra bett

haha jag har samma fast i sötmetall(eller vad det nu heter, du vet..blå typ)

Behöver det dock inte, är för skarpt men jag ville prova själva formen.

Så den formen var alltså gjuten på din lilla pålle? Coolt om det är fallet!
Sorry för OT men det är ju så intressant.
 
Sv: Anatomiskt bra bett

Det var vad den förra återförsäljaren sa. Sydafrikanen tyckte formen på mundelen var så bra att han gjorde ett större till sin egen häst. Den modellen dom hade innan med bred tungfrihet låg an på hela tungan eftersom den inte hade någon plan yta längst ut mot sidstycken så mundelen kunde vila på lanerna i stället för tungan.
Och den platta överdelen kom till eftersom min häst är platt i sitt gomtak.

Deras bett är "starka" för dom ger en mer "direkt" kontakt med hästen i och med att dom är så anatomiska och smala i sin konstruktion. Betten kräver en väldigt "snäll" och mjuk hand från ryttarens sida, och en rätt så lång inskolningsperiod för hästen. Men sen har man ju alltid det där med att det inte finns 2 hästar som tycker exakt likadant om samma bett.....
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 990
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp