Anatomiska träns

windloop

Trådstartare
Vilken modell är bäst av alla dessa anatomiska träns? Jag har en häst som lätt får spänningar i nacken och är nu på jakt efter det ulimata träset för oss som ska ge minst tryck i nacken.

Just nu har jag en modell från Hööks och en modell från BR, som ska vara lite bredare över nacken, men dessa är fortfarande "bara" hälften så breda som hos tex ett PS träns.

Jag funderar på vilken design som är bäst? de som ska vara brett, typ PS, eller dyons different?!
Jag har prövat ett rambo micklem, men passformen var väldigt dålig, kanska skulle jag prövat en annan storlek?

Vilket träns hade ni valt? priset spelar mindre roll.
 
Jag har ett Micklem o de är bra passform på det. Varit sugen på ett Ps träns oxå men på många bilder så trycker nackstycket på öronen vilket jag inte gillar.

Köpte mig ett Lippo som jag är jättenöjd med.
20140430_162204_53611db32a6b22370000e6a7.jpg
 
Har ett Micklem till mitt sto som är känslig för tryck både på nack och över kindtänderna.
Hon verkar rätt så nöjd med det.
Passformen fungerar iaf för henne
 
P har ps jump off (gamla modellen/färgerna). Nu har han absolut inga problem eller spänningar bakom öronen. Kan gunga hela hans huvud genom att trycka där för att han tycker det är så skönt att man rör hans huvud att han halvsover. Men avsaknaden av käkrem gillar han! Dyons TD skulle jag föredra om det är spänningar bakom öronen du har. Där har du ju ingen tryck på området alls. Men min häst ogillar hur du med Dyons får tryck runt käken istället eftersom du måste spänna där så hårt. Med PS är trycket spritt över ett stooort område men det är fortfarande tryck där. Dessutom så åker det lite fram på min häst och som någon ovan beskriver kan då trycka mot öronen. Vet inte om det är så jämt eller bara passformen på honom. Dock är det inget som stör.
 
Det som ger minst tryck i nacken är utan tvekan "the difference". Breda nackstycken i stil med PS tar inte bort trycket utan fördelar det bara över en större yta.
 
Det som ger minst tryck i nacken är utan tvekan "the difference". Breda nackstycken i stil med PS tar inte bort trycket utan fördelar det bara över en större yta.
Delar din åsikt men tillägger att de fördelar bara trycket på den yta det ligger an (så klart). Många av de träns med gigantbreda nackstycken som tex PS och något JW-träns ligger bara an typ halva sin bredd, resten är det luft under (eller trycker mot öronen), på många så pass att det syns på avstånd framifrån.
 
Delar din åsikt men tillägger att de fördelar bara trycket på den yta det ligger an (så klart). Många av de träns med gigantbreda nackstycken som tex PS och något JW-träns ligger bara an typ halva sin bredd, resten är det luft under (eller trycker mot öronen), på många så pass att det syns på avstånd framifrån.

Ja det va så jag menade men du utvecklade mitt svar :)
 
Vilken modell är bäst av alla dessa anatomiska träns? Jag har en häst som lätt får spänningar i nacken och är nu på jakt efter det ulimata träset för oss som ska ge minst tryck i nacken.

Just nu har jag en modell från Hööks och en modell från BR, som ska vara lite bredare över nacken, men dessa är fortfarande "bara" hälften så breda som hos tex ett PS träns.

Jag funderar på vilken design som är bäst? de som ska vara brett, typ PS, eller dyons different?!
Jag har prövat ett rambo micklem, men passformen var väldigt dålig, kanska skulle jag prövat en annan storlek?

Vilket träns hade ni valt? priset spelar mindre roll.


Miklem alla gånger
 
P har ps jump off (gamla modellen/färgerna). Nu har han absolut inga problem eller spänningar bakom öronen. Kan gunga hela hans huvud genom att trycka där för att han tycker det är så skönt att man rör hans huvud att han halvsover. Men avsaknaden av käkrem gillar han! Dyons TD skulle jag föredra om det är spänningar bakom öronen du har. Där har du ju ingen tryck på området alls. Men min häst ogillar hur du med Dyons får tryck runt käken istället eftersom du måste spänna där så hårt. Med PS är trycket spritt över ett stooort område men det är fortfarande tryck där. Dessutom så åker det lite fram på min häst och som någon ovan beskriver kan då trycka mot öronen. Vet inte om det är så jämt eller bara passformen på honom. Dock är det inget som stör.


Fast käkremmen har ju en funktion som många glömmer och det är en livräddare om du skulle åka av din häst. Den stoppar ju tränset från att åka med av
 
Fast käkremmen har ju en funktion som många glömmer och det är en livräddare om du skulle åka av din häst. Den stoppar ju tränset från att åka med av
Är det inte det som är poängen? Att de åker av så att hästen ej skadar sig på hängande tyglar?
 
Hmm.. har köpt ett difference eftersom de var ett av alternativen som inte gav tryck alls bakom öronen, men kommer nog varva med andra träns också. De verkade även vara ett av de få alternativ då man kunde ta bort snokremmen.

Tror att de micklem jag prövade var för stort därav den dåliga passformen.
 
Senast ändrad:
Min har haft jätte problem med nacken senaste tiden. Så fort hon fick på sig ett träns slog hon med huvudet och visade tydligt att hon ville ha av det.
Sedan jag köpte ett ps träns har hon inte visat något alls. Jag kan trycka på nacken utan att hon reagerar! Vilket hon gjorde innan.

Så det är väldigt bra mot just spänningar i nacken. Och så är det ju mycket snyggare är dyons, tycker jag iallafall!
 
Min häst får panik vid tryck på öronen och dom träns han accepterar är Micklem, Dyon, BR och andra med bakåt lutande och utskurna för öronen.

PS provade jag 2 olika av och dom var precis lika dåliga enligt honom.
Han blev rosenrasande redan innan jag ens kommit ur stallet så jag fick byta träns innan jag kunde få ut honom på stallbacken :(

Storleken är dock A och O när man har en häst med problem.

Provade ett Differance i full som jag fick spänna in ordentligt, så jag köpte ett i cob som tyvärr är för litet :cry:

Köpte ett Micklem i cob som förutom pannbandet var för stort i nacken och över näsan.
Bytte till ponny och det är perfekt över näsan och nacken.
Dock har jag fått göra hål så långt ner det gått på sidorna och förlänga remmarna under hakan och käken.
Men han anser att det passar på det viset så då får jag ge mej.

Pannbandet passade så klart inte men jag skulle ändå ha bytt det mot ett annat ;)
 
Vilket av dessa träns tycker ni håller bettet mest stilla och bäst på plats?
Min vill ha det stilla och därför provade jag ett micklem på honom idag Och han funkade okej på det, men vad finns det mer för alternativ?
Han är väldigt känslig i munnen.
 
@Matmissbrukaren

Jag har inte hittat något träns som slår ett passande bett med fasta ringar när det gäller att få bett att ligga stilla. ...

Jag har ett bett med fasta ringar och detta funkar bäst av alla som vi testat. Men herrn är inte helt nöjd ändå. Tänder är kollade i våras så inget sånt.
Jag får testa micklemet en gång till för det gick bättre med det.
 
Är det inte det som är poängen? Att de åker av så att hästen ej skadar sig på hängande tyglar?

Nä en häst utan träns är knappast något man vill, tyglarna går av snabbt om de trampar på dem. Betydligt värre med ett träns som hänger runt halsen, för det är inte alls säkert att tyglarna åker med över huvudet de kan lika bra hänga kvar runt halsen liksom martiniglas och liknande inte heller åker av
 
Jag har ett bett med fasta ringar och detta funkar bäst av alla som vi testat. Men herrn är inte helt nöjd ändå. Tänder är kollade i våras så inget sånt.
Jag får testa micklemet en gång till för det gick bättre med det.
Sätter du på clipsen på Miklem så blir ju bettet helt stilla dock får du ju ett tryck på nosen istället
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 239
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 291
Utrustning Ska införskaffa ett anatomiskt träns av typen micklem. Någon som vet vad skillnaden är på micklem och liknande från h**ks typ modellerna...
2
Svar
23
· Visningar
3 093
Senast: Dopy
·
Utrustning Gah!! Jag jobbar ständigt med mig själv att inte haka på det nya/det som är inne/det som verkligen ger effekt mm. PS-träns, Micklem...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 685
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp