Anaplasma – konvalecens

Amanda_F

Trådstartare
Min medryttarhäst är diagnostiserad med anaplasma trots att han inte hade några antikroppar mot sjukdomen. När jag skulle fodra i fredags morse hade han inte ätit upp middagen från kvällen innan och han hade 40,3 grader. När vet kom några timmar senare hade febern stigit till 40,6. Då behandlades han intravenöst och först gick febern ner och han började äta lite igen men på lördagmorgonen hade febern stigit till 41! :eek:

Vet och jag höll kontakten och hon pratade med djursjukhuset som tipsade om att påbörja anaplasma-behandling för att se om det är det (han hade lite gulnade slemhinnor). Och äntligen började det släppa. 38,6 igår kväll och nu i kväll var han nere under 38 grader igen! :) Han äter dock lite dåligt fortfarande, så vi försöker beta med honom för han upplever det som godare än ensilaget. Tyvärr kan han inte gå i gräshage nu eftersom han ska gå själv så länge han är under behandling och då finns det ingen hage som passar.

Ni som har erfarenhet av anaplasma, hur har konvalecensen sett ut? Han var i full tävlingskondition när han blev sjuk.

Och: om det är någon annan häst som varit långsam att komma igång med maten igen, hur har ni löst det?

Sv: Anaplasma – konvalecens

Tyvärr kan han inte gå i gräshage nu eftersom han ska gå själv så länge han är under behandling och då finns det ingen hage som passar.

Får han gå ute i hage för vet? I så fall måste det väl gå att stängsla av en liten bit av en hage till honom någonstans?

De tycker att det är bra att han är ute i hagen så att han inte står inne och får problem med magen. Han är ute 8-17 nu med lunch i hagen. Den hagen han har nu är ganska stor för en häst (40*20 kanske?), har lite att äta och skugga, men det är inte direkt en beteshage i och med att vi har honom nära stallet för att kunna tempa några gånger om dagen. Ev kan vi byta hage om några dagar då han inte längre får mediciner, då kan han gå i en hage där vi inte behöver mocka varje dag. Men då hoppas vi ju att han ska äta som vanligt igen å andra sidan.

Tarmfloran kan slås ut av antibiotikan de får mot anaplasmosen. Kan hjälpa med Equi-Pro t.ex. Din veterinär föreslog inte det?

Tarmfloran kan slås ut av antibiotikan de får mot anaplasmosen. Kan hjälpa med Equi-Pro t.ex. Din veterinär föreslog inte det?

Han får Gastrogard för att undvika magsår, som han haft hos förra ägaren. Dyrt men värt det!

Om det är anaplasma vilket borde visa sig på att titrarna stiger väldigt mycket nu i början av sjukdomen.
Sätter man in behandling tidigt så går det ju fortare än om de gått länge och fått problem med leder och annat.
Har haft tre hästar med sjukdomen och alla har tagit olika tid beroende på hur sjuka de varit. Ena hästen som var halt på alla fyra benen och reagerade på böjprov i nästan alla leder när vi testade honom men pigg för övrigt återhämtade sig ( fullt ridbar) på ca 3 månader. Andra hästen som inte var halt men vinglig, stressad, stel i hela kroppen och allmänt hängig tog det nästan 6 månader för att bli sig själv igen, unghästen hämtade sig fortast han var aldrig speciellt påverkad mer än att han hade svårt att hålla hullet och inte lekte med kompisarna så mycket utan gick och slöade istället.
Lyckliga du som inte behöver bråka med vet om provtagning eller behandling av anaplasman, har fått kämpa med näbbar och klor för detta med två av hästarna för enligt vet självläker denna sjukdom och behöver inte behandlas :meh:

Jag tror tyvärr att vi var ganska sena med behandlingen för han har problem med lederna. När man lyfter bakbenen är han stretig och tar jag lång tid på mig med att kratsa någon hov så säger han ifrån, det hör verkligen inte till vanligheterna.

Men tur ändå att vet ville sätta in behandling, det är klart, går hästen fler än 2 dagar med 40,4-41 grader och inte vill äta måste man ju prova de alternativen som finns. Har läst en massa om att de läker snabbare med intravenös behandling samt att chansen att han blir helt återställd ökar. Men jag tror ändå vi får förbereda oss på att höstens tävlingssäsong är över och att han inte kommer tävla msvc i dressyr för än tidigast nästa sommar, eller till hösten. Men det är sekundärt. Bara han blir frisk igen och slipper ha ont.

Min häst fick hög feber (41 grader) och proverna visade på anaplasma. Veterinärerna var lite konfunderade då hon hade lite hosta i ca 10 dagar innan hon fick feber. Men lungor var UA och hon svarade inte på penicillinet. Febern höll vi nere med hjälp av febernedsättande (via permanentkanyl). Efter fem dagar var hon feberfri och hostfri. Fick vila ca 10 dagar och är nu under igångsättning. 14 dagars upptrappning för att sedan köra på som vanligt. Har börjat trava och hon är helt symtomfri :)

Fick feber på en torsdag och provsvaren fick vi tisdag och då var hon symtomfri. Veterinären valde därför att inte sätta in någon behandling med antibiotika.

Hoppas din medryttarhäst återhämtar sig snabbt!

Senast ändrad:

Jag gav min vila helt i 6 veckor efter anaplasma och antibiotikakur. Dels föll hon ur en del och dels är det inte bra för hjärtat att belastas hårt efter så hög feber. På människa säger man minst 1 veckas vila/dag feber över 39 ° för hjärtats skull. Och hästar har ju betydligt större kropp att syresätta..

Tack Shudde, det är nog ett klokt råd att följa. Jag tänker att det kan vara bra att ge typ jävulsklo eller gurkmeja också när vi sätter igång för att smörja lederna lite på honom så han inte spänner sig i onödan.

Vinja: jag pratade med vet om det igår och hon sa just att anaplasma kan vara klurigt eftersom det drar ner hela immunförsvaret och de då ofta får en del andra sjukdomar som hosta eller liknande, som de annars skulle klara sig ifrån.

När jag hade telekontakt trodde veterinären att det kunde vara lunginflammation. När veterinären kom ut var lungorna UA. Hostan har låtit ganska illa även om den aldrig var speciellt frekvent. Har varit helt hostfri sedan hon blev feberfri. Feberfri sedan 22 juli.

Idag tog vi första galoppen och hon känns fortfarande fin :)

Jag tycker det låter klokt. Fick det rådet av gylle här på buke och hon har sällan fel när det gäller hästvård....
Har även haft en ponny med anaplasma som fick rejäla biverkningar av antibiotikan och nog var konvalescent 6 månader allt som allt, så jämfört med det var 6 veckor en piss i havet ;). Lycka till!

Ena dagen var min häst normal, nästa dag hittade jag honom trött i hagen, efter en timma fick han feber och när veterinären kom efter ytterligare 30 min hade han över 40 :(
Efter som allt tydde på anaplasma så satte vi in behandling utan att avvakta provsvaren, som sedan bekräftade att det var anaplasma. Febern fortsatte att stiga någon timma till efter att han fått behandling och sedan vände det. Efter 3 dagar var han symptom fri och efter de 5 dagarna med behandling så fick fick han en lugn igång ridning. Typ skritt en vecka och sedan lite trav veckan efter. Men hästen såg hel fräsch ut och var pigg efter tre dagar.

Nu har vi gått i 3 dagar för hand (efter antibiotikan) och han är suuuuuuperpigg! Vi pratade idag om att det kommer bli säkerhetsväst och kanske skritt inne första gången och kanske att han måste gå på lina första gången han ska trava. Men det är bara skönt. Jag har hört om hästar som har nedsatt allmäntillstånd i månader och till den kategorin tillhör han inte. :d

Men jag tror ändå vi ska skynda långsamt. Det är så mkt bättre än att stressa igång. Även om det är frestande även för honom känns det som!

Nu har vi gått i 3 dagar för hand (efter antibiotikan) och han är suuuuuuperpigg! Vi pratade idag om att det kommer bli säkerhetsväst och kanske skritt inne första gången och kanske att han måste gå på lina första gången han ska trava. Men det är bara skönt. Jag har hört om hästar som har nedsatt allmäntillstånd i månader och till den kategorin tillhör han inte. :d

Men jag tror ändå vi ska skynda långsamt. Det är så mkt bättre än att stressa igång. Även om det är frestande även för honom känns det som!
Hej! Gammal tråd, men hur blev det sen? Hur lång tid tog det att komma tillbaka till normalt?

Hej! Gammal tråd, men hur blev det sen? Hur lång tid tog det att komma tillbaka till normalt?
Inte jag som var ts men min häst har också haft anaplasma. Minns inte exakt hur länge vi vilade men ett par veckor - månad kanske? (Så stämmer bra med 1 v/feberdag) Satte igång lugnt och han blev helt återställd :) min häst var väldigt nervpåverkad och hade svårt att gå, så veterinären var tveksam på om han skulle bli återställd.

Inte jag som var ts men min häst har också haft anaplasma. Minns inte exakt hur länge vi vilade men ett par veckor - månad kanske? (Så stämmer bra med 1 v/feberdag) Satte igång lugnt och han blev helt återställd :) min häst var väldigt nervpåverkad och hade svårt att gå, så veterinären var tveksam på om han skulle bli återställd.
Behandlade du med antibiotika eller metacam? När släppte stelheten och gjorde du nåt för att hjälpa till (tillskott, behandlingar o dylikt).

Ganska kort tid mot vad vi trodde. Vi var ute och tävlade igen samma höst. Det beror nog på hästen och hur snabbt de får behandling och svarar på den.
Förstår att alla fall är olika, men menas då från första symptom eller från att hästen fått feber? Min häst hade en konstig stelhet en vecka innan som sitter kvar än trots att vi behandlat och han va feberfri efter en dag. Funderar på om det behöver kollas upp eller om jag ska ha is i magen och tänka att det släpper och hängde ihop med anaplasma..

Behandlade du med antibiotika eller metacam? När släppte stelheten och gjorde du nåt för att hjälpa till (tillskott, behandlingar o dylikt).
Bredspektrumantibiotika som han fick i fyra-fem dagar om jag minns rätt, hade veterinär ute varje dag eftersom man inte får ge det själv.
Gav inga andra tillskott och han blev gradvis bättre hela veckan :)
Stelheten satt nog i lite längre men i början kunde han knappt gå eller svänga alls så stod helt på box.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: trollmamma
·
Hästvård Skrev ju ett inlägg här för en knapp vecka sen ang hög feber på mitt sto, det visade sig vara anaplasma, behandling startades dag 2 av...
Svar
4
· Visningar
3 766
Senast: Shudde
·
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 345
Senast: Corax
·
C
Hästvård hästen min blev akut dålig i lördags kväll. han fick plötsligt väldigt hög feber, över 41 grader, va hängig, slö, stel, ovillig att röra...
Svar
10
· Visningar
1 296
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama