Analysera hö!

K

Kicki_J

Varför är det så svårt och "jobbigt" att analysera sitt hö? De hundralappar man lägger ut har man ju igen på att veta exakt vad man stoppar i sin pålle, och förhoppningsvis så spar man ju in de kronor man slipper lägga ut på en massa tillskott i "onödan". Om man nu ändå måste ge tillskott för att få upp energi eller protein (ja eller mineralvärden oxå) så är väl ändå de hundringarna värda det?? Varför svarar så många hästägare att "en travtränare köper det här höet och är han nöjd så måste det ju vara bra" eller "jag ser minsan om min häst behöver extra av något"?? VARFÖR är det då så vanligt med alla dessa hästar som faller ur på våren? Och ännu mera VARFÖR... ser inte så många hästägare att deras hästar tunnar ur och blir kantiga, tror att lång och raggig päls är bra, anser att hästar som äter kraft inte behöver mineraler, slarvar med avmaskning..... :devil: :devil: :devil:
 
Sv: Analysera hö!

Jadu, säg det...
Oftast så överlever ju hästarna, så att så himla kinkigt är det väl inte om de tunnar ur lite på vårkanten? :smirk:

Det finns även varianten där man faktiskt har en analys (ingår i stallhyran...), men när man ser vilka kraftfodermängder som behövs (och vad det kostar...) för att komplettera "halmen" så struntar man i det och fodrar som vanligt med lite havre osv. Det är märkligt, det! :confused:
 
Sv: Analysera hö!

Hm, jag är en av dem som inte analyserar höet, det beroende på att jag får hö från många olika lägdor så analysera jag en tuss som är tagen lite här och där så kan ju ändå höet som ligger mitt i eller längtst under osv vara mkt sämre eller bättre än det jag fick analys på.

Kommer i framtiden att analysera höet, då pga att vi tänker plöja och så om alla lägdor så då får man ett mer rättvisst resultat! Vi har nyss flyttat hit och vissa lägdor är ok men andra inte fullt så bra....
 
Sv: Analysera hö!

Stallägaren där jag har min häst skrattar åt mig när jag nämner analys eller träckprov. Han tycker det är störtlöjligt och att jag är ett kontrollfreak.

Men jag är också den enda i stallet som vill ha analyserat hö och gör träckprov innan jag avmaskar. Känner mig lite utanför och ibland undrar jag om det är mig det är fel på men jag vet ju innerst inne att det är viktigt endå.
 
Sv: Analysera hö!

Jag analyserade mitt hör för första gången för två år sedan. Det var jättebra värden i det, vilket jag gissat. Det kostade cirka 450 kr och min höbonde blev jätteglad över min analys (Jag delade med mig av resultatet), betalade den och kunde raskt höja priset lite för de andra köparna... Så i två år nu har jag verkligen kunnat fodra min häst ekonomiskt optimalt.

Ska för övrigt i år även ta träckprov för första gången.
 
Sv: Analysera hö!

Jag kan inte heller förstå det...

jag gjorde inte heller det förut men det var för att jag inte visste hur viktigt det är och hur mycket lättare det är att, istället för GISSA sig till det, ha svar på pappret på vad som behövs i tillskott.
jag kan vara iaf 95% säker på att hästen får det den behöver i lagom mängd.

Jag gjorde själv en analys på vårt hö i höstas och berättade värdena och innebörden av dom för stallägaren. Ändå vill hon hellre ge lite dittan o dattan och inte följa en uträknad foderstat.... Fast hon fick allting serverat till sig.

En annan tant i stallet vägrar tt ge sin kallblodstravare nåt annat än HÖ, inte ens mineraler får han. Förra ägaren hade sagt till henne att han klarar sig minsann bra på bara hö.
SUCK.
 
Sv: Analysera hö!

Den förra ägaren behöver inte ha fel! Har du ett bra grovfoder med bra värden behöver inte en fritidshäst så mycket mer. Däremot måste man se till hur hästen används och hur individen är. Däremot är det inte fel att ge B-vitamin på höst och vår för fällningen. Men man behöver faktiskt inte "trycka i " hästen mer än den behöver bara för att någon fodertillverkare tycker så!

Se till individen och hur den används!
 
Sv: Analysera hö!

Hovdam skrev:
Den förra ägaren behöver inte ha fel! Har du ett bra grovfoder med bra värden behöver inte en fritidshäst så mycket mer. Däremot måste man se till hur hästen används och hur individen är. Däremot är det inte fel att ge B-vitamin på höst och vår för fällningen. Men man behöver faktiskt inte "trycka i " hästen mer än den behöver bara för att någon fodertillverkare tycker så!

Se till individen och hur den används!

jag är mycket medveten om det! :smirk:
Men när nu höet har 16 g smbrp/kg (7mj) så behöver han proteintillskott och även mineraler. Om han så enbart lunkar runt i hagen! jag har räknat på hans underhållsbehov och han har stor brist på protein och mineraler.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 591
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 331
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat. Det finns väl ungefär...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 128
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp