I stallet har stallägaren tagit analys på gräsmassan som senare blivit pressat til ensilage.
Min fråga är hur man ska beräkna vilket smrp innehåll och Mj det blir av det färdiga ensilaget?
värdena enl analys:
Gräsmassa( hösilage) till häst
TS 32 %
Smrp 36 g /kg foder
MJ 3.3 MJ kg foder
Råprotein 152 g /kg ts
Smrp 111 g/kg ts
MJ 10.3 MJ/kg ts
tänker jag rätt om jag räknar enl följande exempel:
Ponera att ts halten blir 65% när ensileringen är klar
Räknar på 65 % av smrp 111 g /kg ts = 72 smrp /kg foder
och 65 % av 10.3 MJ /kg ts = 6,7 Mj/ kg foder
Kvoten blir 10,75
Eller går det inte att använda detta analysresultat på nåt vettigt sätt för att få reda på det färdiga ensilagets värden? Ts-halten är ju lätt att få reda på i efterhand genom att väga upp 1 kg ensilage och sedan torka det torrt i ugnen och sedan väga det igen efteråt och få redan på vätskeinnehållet.
Gräsmassaprovet är ett samlingsprov från hela vallen kan tilläggas så det borde vara representativt för hela skörden.
Verkar vara riktigt bra värden, kanske tom lite för bra värden om nu mitt räkne exempel är rätt tänkt.
Detta är en andra skörd taget i september!
Det är meningen att de ska gå på fri tillgång på detta hösilage i hagen, och ett par av dem har det dygnet runt då de går på lösdrift, kanske vore läge att blanda med halm viss del av givan?
Tacksam för kommentarer och åsikter om detta.
Min fråga är hur man ska beräkna vilket smrp innehåll och Mj det blir av det färdiga ensilaget?
värdena enl analys:
Gräsmassa( hösilage) till häst
TS 32 %
Smrp 36 g /kg foder
MJ 3.3 MJ kg foder
Råprotein 152 g /kg ts
Smrp 111 g/kg ts
MJ 10.3 MJ/kg ts
tänker jag rätt om jag räknar enl följande exempel:
Ponera att ts halten blir 65% när ensileringen är klar
Räknar på 65 % av smrp 111 g /kg ts = 72 smrp /kg foder
och 65 % av 10.3 MJ /kg ts = 6,7 Mj/ kg foder
Kvoten blir 10,75
Eller går det inte att använda detta analysresultat på nåt vettigt sätt för att få reda på det färdiga ensilagets värden? Ts-halten är ju lätt att få reda på i efterhand genom att väga upp 1 kg ensilage och sedan torka det torrt i ugnen och sedan väga det igen efteråt och få redan på vätskeinnehållet.
Gräsmassaprovet är ett samlingsprov från hela vallen kan tilläggas så det borde vara representativt för hela skörden.
Verkar vara riktigt bra värden, kanske tom lite för bra värden om nu mitt räkne exempel är rätt tänkt.
Detta är en andra skörd taget i september!
Det är meningen att de ska gå på fri tillgång på detta hösilage i hagen, och ett par av dem har det dygnet runt då de går på lösdrift, kanske vore läge att blanda med halm viss del av givan?
Tacksam för kommentarer och åsikter om detta.