Analys och mineraler

evis

Trådstartare
har fått analys på höet nu och funderar lite på mineral-tillskott då jag är helt LOST när det gäller sådant.

Detta är analyssvaret;
84% ts
/kg foder:
39 g smbrp
7.7 MJ
2.2 g Ca
1.2 g P
0.7 g Mg
13.7 g K

Det jag undrar över nu är vad mina två har för Ca, P, Mg och K-behov..

Stella, 12 år, kallblodstravare, ca 470 kg, lätt arbete. Jag har lagt henne på 8 kg hö, 0.1 kg soja, 0.15 kg Krafft Protein. Vill inte ge mindre hö än så. På det ligger hon på, enligt mina beräkningar iaf, 399.5 g smbrp och 64.66 MJ, kvot 6.2. Mineralerna då - 18.5 g Ca och 10.7 g P.

Trollfuxa, 13 år, kallblodstravare, ca 430 kg, promenad/lätt arbete. Något mer "svårfödd" än Stella - tunn i hull och muskulatur. Henne har jag lagt på 9 kg hö, 0.1 kg soja och 0.15 kg Krafft Protein, får då MJ på 72.36 och kvot på ganska exakt 6. Mineralerna, 20.7 g Ca och 11.9 g P.

Mg och K vet jag inte? Behövs mineralfoder och isf vilket? Vilken kvot är det som gäller/rekommenderas när det gäller Ca/P?

Hjälp mottages tacksamt..
 
Kalium kan du strunta i =)

Stella får 64,66 MJ, avrundat till 64.5

Behov:

Ca (MJ * 0,4. Vid hårt arbete 0.45) 64,5 * 0,4 = 25,8 gr Ca
P (MJ * 0,3) 64,5*0,3 = 19,35 gr P
Mg (MJ * 0,15) 64,5*0,15 = 9,68 gr Mg

Sen räknar du på samma sätt på T rollfuxa

Ca = MJ*0,4 Hon ska ha 32,4 gr Ca (72 *0,4)
P = MJ*0,3 = 21,6 gr P
Mg = MJ* 0,15 = 10,8 gr

Ca/P-kvoten på vuxna hästar är inte *så* kinkig, men kan man landa på 1.5 så är det perfekt, men mellan 1.2 - 1,8 är helt okej, även högre kvot är okej om överskottet är från stråfoder.

STELLA - Med 100 gram MIner Grön så är behoven täckta och du har en Ca/P kvot på 1.5 och en Ca/Mg på 2,5. Det sas/sägs att ca/Mg ska vara minst 2.7, men i senaste rönen från C. Planck m fl så är den kvoten borttagen och det är behoven som är det viktiga. Vill du ändå ha kvoten på minst 2.7 kan du ISTÄLLET FÖR miner grön ge 70 gram Miner blå och ett mått Fosforbalans. Då får du Ca/P 1.5 och Ca/Mg 2.9


TROLLFUXA - 100 gram miner grön. Ca/P 1,5, Ca/Mg 2.55
Eller om du vill ha Ca/mg över 2.7 - 80 gram miner blå och 1 mått fosforbalans. Ca/P 1.5, Ca/Mg 2.9
 
Åh, kanon, tack så jättemycket!! :bow:
Det får bli Miner Grön, har ju redan en hink sådant. :)
Varför menar man på att Ca/Mg-kvoten ska vara högst 2.7 - vad händer om den inte blir så hög?
 
Varför menar man på att Ca/Mg-kvoten ska vara högst 2.7 - vad händer om den inte blir så hög?

Inte högst - MINST =) Fast jag tror det var så du tänkte, dus krev bara fel?

Vad som sagts att det händer är att upptag etc störs och balansen blir fel. Om du jmf med Ca/P-kvoten så är ju den för att du ska få korrekt upptag av Ca och P. För lite P (för hög kvot) gör att det (riskerar att) tas P fråns kelettet och du dessutom på unga individer riskerar att få pålagringar iom för mkt kalk (dvs obalans). För mycket P och man riskerar att hästen tar Ca ur skelettet för att balansera och skelettet då blir skörare (värst för växande individer).

Så det har varit för att få balans i upptaget mellan de olika mineralerna eftersom de samverkar. Men som sagt, i de senaste rönen så har man slopat Ca/Mg-kvoten och bryr sig bara om Ca/P-kvot och att behovet av Mg (och Ca & P såklart) är täckt.

Personligen kan jag erkänna att jag INTE räknat med Ca/Mg förr, jag har inte vetat att den funnits *host*, utan bara sett till att behovet är täckt av Ca, P och Mg och att Ca/P-kvoten är rätt, och jag har inte sett några som helst negativa effekter varken på unghästar eller vuxna av detta.
 
Jo, minst menade jag *var trött*.

Ah, men vad för sorts byggstenar byggs på magnesiumet då kan jag ju undra?

Asch, jag tror det blir bra ändå. Är mest nyfiken.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 212
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp