Analys, hjälp tack!!

RIA

Trådstartare
nu har bonden fått hem analysen på hösilaget. tyvärr hade inte han skickat in på mineraler. men eftersom det sades att det inte skulle bli någon analys så skickade jag in en själv också :p så nu har jag 2... min borde komma i dagarna men tills dess, hur ser denna analys ut?

torrsubstans 67%
smältbart råprotein 46 g/kg foder
energi 6.7 MJ/kg foder

kvoten på detta blir väl 6,86 avrundat till 6,9?

hur funkar detta till mitt sto?

hon är 3 år gammal och gör egentligen inget arbete just nu. tömkör/longerar 3-4 ggr i veckan. inridning påbörjas så fort hon förstår vänster-höger och alla kommanddon så om ca 2 veckor kanske.

mineralanalys kommer med min analys som kommer vilken dag som helst, men där har jag funderat på en sak till. jag gjorde egen analys dels för att dom inte skulle göra någon och dels för att om jag gjorde den själv så vet jag att den blev gjord ordentlig. hur gör jag om mina värden inte alls liknar dessa? ska jag då följa den "dåligaste" analysen för att vara säker på att hästen får i sig allt den behöver?
 
Sv: Analys, hjälp tack!!

Det verkar vara ett passande hösilage till din häst. Skulle tro att du inte behöver ge något extra kraftfoder till detta. Dock hade jag varit extra noga att kolla kvaliteten på balarna när det är så hög ts.
Angående vilken analys du ska gå efter så hade jag nog tagit ett medelvärde av de båda. En analys är ändå inte särskilt exakt, oavsett hur representativt provet är.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Jag har precis fått tillbaka analysen på mitt hösilage. Är inte jättehaj på exakta värdena hästen behöver av allting men vet ju att...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp