Analadenom?

Lena Furberg

Trådstartare
Min Beauceronhanne (kastrerad) 8 år gammal, har en knöl precis vid analöppningen. Den är inte röd och irriterad och ungefär som ett stort körsbär i storlek. Veterinären tror att det rör sig om ett sk Analadenom (ev karcinom...) och gav en hormonspruta, eftersom adenomen är vanliga hos äldre hanhundar och hormonframkallade.

Men - min hund är ju kastrerad. Det gör mig orolig och rädd att det istället är ett karcenom, dvs elakartat.....

Någon här med erfarenhet? Jag hittade en tidigare tråd men där rörde det sig om okastrerade hanhundar.

Orolig..... :(

Min Beauceronhanne (kastrerad) 8 år gammal, har en knöl precis vid analöppningen. Den är inte röd och irriterad och ungefär som ett stort körsbär i storlek. Veterinären tror att det rör sig om ett sk Analadenom (ev karcinom...) och gav en hormonspruta, eftersom adenomen är vanliga hos äldre hanhundar och hormonframkallade.

Men - min hund är ju kastrerad. Det gör mig orolig och rädd att det istället är ett karcenom, dvs elakartat.....

Någon här med erfarenhet? Jag hittade en tidigare tråd men där rörde det sig om okastrerade hanhundar.

Orolig..... :(

Den lilla erfarenhet jag har är inte så vidare, men å andra sidan så var min okastrerad, men han fick en knöl vid ändtarmen som efter många turer visade sig vara prostatacancer som hade spridit sig i hela kroppen. Så jag skulle nog kolla upp det vidare om det inte hjälper med hormonsprutan.

Den lilla erfarenhet jag har är inte så vidare, men å andra sidan så var min okastrerad, men han fick en knöl vid ändtarmen som efter många turer visade sig vara prostatacancer som hade spridit sig i hela kroppen. Så jag skulle nog kolla upp det vidare om det inte hjälper med hormonsprutan.
Åh nej!!! Hur gammal var din hund...? :(:cry:

Togs inga prover innan behandling för att fastställa vad det är?
Nej, han fick bara en hormonspruta och ska kollas upp igen om två veckor. Har tumören börjat gå tillbaka då, så fungerar det och då får han en spruta till. Annars tyckte vet att vi skulle operera bort den, innan den vuxit sig större, detta oavsett vilken typ av tumör det är. Då antar jag att den kommer att skickas för analys så vi får veta vad det rör sig om.......

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund (kastrerad Beauceronhanne, 10 år) har en tumör under svansen, precis nedanför analöppningen. Två veterinärer har tittat, den...
Svar
4
· Visningar
4 180
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 189
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar