Ammoniak lukt???

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Japanesen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 7 474
J

Japanesen

Hejsan!

Har ett så stort problem, det luktar riktigt illa i toaletten, det är som en riktigt stickande lukt och luktar som ammoniak!
Lukten kommer från kattlådan, först trodde vi att det var kattsanden det va fel på så vi köpte ett annat, men lukten kom tillbaka efter att Gustav var och kissade då prövade vi om det va så att man kanske skulle köpa en ny kattlåda så det gjorde vi men det funkade inte heller! :crazy:
Finns det någon som vet vad som är fel och hur man behandlar detta??

Katten är halv perser, halv bondkatt är 8 år och väger ca 7-8 kg

Man vågar knappt att gäster ska gå in på toaletten då dom efter toalettbesöket "säger USCH vad det luktar och sticker i ögonen" :cry:

Sv: Ammoniak lukt???

Finns kattdeo för toalådor på typ zoo affärer, antingen grön eller rosa. Är ett doftpulver du sätter i lådan som tar bort stanken :D

Men jag har aldrig kännt en sådan lukt hos någon annan som har en katt! Har själv en egen katt och det luktar absolut inte sådär!

Det kanske har med hans ålder och göra, gammal och överviktig? :confused:

Finns det någon som har en annan lösning?

Är han kastrerad? Har ni testat olika sandsorter? Har det kommit på senare tid? I så fall kanske ni borde ringa veterinären, det är ju inte ovanligt med urinproblem på äldre kastrerade hankatter. Se till så att han dricker ordentligt också, starkt lukt brukar ju betyda att det är koncentrerat. Drygt 2,5 dl/dygn brukar en katt dricka.

MissFideli skrev:
Är han kastrerad? Har ni testat olika sandsorter? Har det kommit på senare tid? I så fall kanske ni borde ringa veterinären, det är ju inte ovanligt med urinproblem på äldre kastrerade hankatter. Se till så att han dricker ordentligt också, starkt lukt brukar ju betyda att det är koncentrerat. Drygt 2,5 dl/dygn brukar en katt dricka.

Vi har testat så otroligt många sandsorter men inget ger resultat, lukten har kommit under dom senaste 1-2 åren.
Jag ringer veterinären och kollar så får vi se hur det slutar!

Tack så mycket för svaren!

Liknande trådar

D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 756
Senast: Tispe
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille... 2
Svar
20
· Visningar
4 046
Senast: bengeten
·
M
Övr. Katt Har en 8½ årig kastrerad kattpojk som är van vid att gå ut och in som han vill i huset. Har gjort detta alla åren hos min mamma (vi...
Svar
9
· Visningar
1 690
Senast: veronican
·
N
Övr. Katt Hej! Jag vet att detta är ett vanligt problem som har tagits upp förut här, men jag börjar misströsta. Min ena katt, en mysig och...
Svar
12
· Visningar
17 283
Senast: always_TsT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka